BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Nita Bartłomiej (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
Tytuł
Krytyka zrównoważonej karty wyników
The Critique of Balanced Scorecard
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2016, nr 442, s. 325-333, bibliogr. 16 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Wyzwania w zarządzaniu kosztami i dokonaniami
Słowa kluczowe
Strategiczna Karta Wyników, Pomiar dokonań, Interesariusze
Balanced Scorecard (BSC), Performance measurement, Stakeholders
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
W artykule podjęto próbę krytycznej oceny zrównoważonej karty wyników. W związku z tym celem opracowania jest przedstawienie - na tle ewolucji zrównoważonej karty wyników i kolejnych propozycji rozszerzania tej koncepcji przez R.S. Kaplana i D.P. Nortona - argumentów krytycznych dotyczących założeń balanced scorecard oraz stopnia uwzględnienia teorii interesariuszy w pomiarze dokonań. W pierwszej części artykułu zaprezentowano kolejne etapy rozwoju zrównoważonej karty wyników, w kolejnej części przeanalizowano założenia dotyczące zależności przyczynowo-skutkowych między perspektywami oraz sterującego charakteru balanced scorecard. W ostatniej części artykułu wyjaśniono problemy metodyczne związane ze stosowaniem karty wyników i wdrażaniem strategii na tle teorii interesariuszy. Prowadzone badania obejmują zasadniczo krytyczną analizę metodyki balanced scorecard, interpretację ustaleń innych badaczy i wnioskowanie logiczne(abstrakt oryginalny)

The article attempts to critically evaluate Balanced Scorecard. Therefore, the aim of this paper is to present - taking into account the evolution of Balanced Scorecard and various proposals by R.S Kaplan and D.P. Norton oriented towards extending this concept - criticisms regarding the assumptions of Balanced Scorecard and the degree to which stakeholder heory is taken into account. In the first part of the article the stages of the development of Balanced Scorecard are presented, in the next section assumptions about cause-and-effect relationships and control mechanism of Balanced Scorecard are examined. The last part of the article explains the methodological problems associated with the use of scorecards and strategy implementation against the stakeholders theory. The research carried out is generally based on the critical analysis of the Balanced Scorecard methodology, interpretation of the research findings by other authors and logical reasoning(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Anthony R.N., Govindarajan V., 2004, Management Control Systems, McGraw-Hill, New York.
  2. Freeman R.E., Reed D.L., 1983, Stockholders and stakeholders: A new perspective on corporate governance, California Management Review, vol. 25, no. 3.
  3. Ittner C., Larcker D., 1998, Are non-financial measures leading indicators of financial performance? An analysis of customer satisfaction, Journal of Accounting Research, vol. 36 (Suppl).
  4. Jakobsen M., Nørreklit H., Mitchell F., 2010, Internal performance measurement systems: Problems and solutions, Journal of Asia-Pacific Business, vol. 11(4).
  5. Kaplan R.S., Norton D.P., 1992, The Balanced Scorecard - Measures that Drive Performance, Harvard Business Review, vol. 70, no. 1.
  6. Kaplan R.S., Norton D.P., 1993, Putting the balanced scorecard to work, Harvard Business Review, vol. 71, no. 5.
  7. Kaplan R.S., Norton D.P., 1996, The Balanced Scorecard: Translating Strategy into Action, Harvard Business School Press, Boston.
  8. Kaplan R.S., Norton D.P., 2001, Building a strategy - focused organization, Ivey Business Journal, vol. 65, no. 5.
  9. Kaplan R.S., Norton D.P., 2004a, Plotting success with 'Strategy Maps', Optimize, February.
  10. Kaplan R.S., Norton D.P., 2004b, The strategy map: guide to aligning intangible assets, Strategy & Leadership, vol. 32, no. 5.
  11. Kaplan R.S., Norton D.P., 2006, Alignment: Using the Balanced Scorecard to Create Corporate Synergies, Harvard Business School Press, Boston.
  12. Neely A., Adams C., 2000, Perspectives on Performance: The Performance Prism, Centre for Business Performance, Cranfield.
  13. Nita B., 2008, Requirements for performance management systems. A delineation of the comprehensive set of criteria, European Financial and Accounting Journal, vol. 3, no. 3.
  14. Nørreklit H., 2000, The balance on the balanced scorecard. A critical analysis of some of its assumptions, Management Accounting Research, vol. 11.
  15. Powell S., 2004, The challenges of performance measurement, Management Decision, vol. 42, no. 7/8.
  16. Simons R., 1987, Accounting control systems and business strategy: An empirical analysis, Accounting, Organizations and Society, vol. 12, no. 4.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2016.442.31
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu