BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Sadkowski Wojciech (Uniwersytet Jagielloński)
Tytuł
Przegląd dotychczasowych modeli rachunku kosztów jakości
Review of Existing Models of Quality Costs Calculation
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2016, nr 442, s. 388-398, rys., bibliogr. 7 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Wyzwania w zarządzaniu kosztami i dokonaniami
Słowa kluczowe
Koszty jakości, Rachunek kosztów, Klient, Konsument
Quality costs, Cost accounting, Customer, Consumer
Uwagi
Klasyfikacja JEL: M400
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie najważniejszych modeli rachunku kosztów jakości dla przedsiębiorstw. W pierwszej części autor skupia się na modelach klasyfikacji kosztów jakości, które stanowią podstawę późniejszych podziałów i ujęć rachunku kosztów jakości. Punkty drugi i trzeci stanowią opis strukturalnych i opartych na działaniach modeli. Obiektem badań jest rachunek kosztów jakości wykorzystywany jako narzędzie optymalizujące koszty jakości. W pracy przeprowadzono analizę piśmiennictwa naukowego z zakresu zarządzania jakością, rachunkowości i zarządzania efektywnością oraz zastosowano metody indukcji i dedukcji. Postęp naukowo-techniczny i rozwój gospodarczy spowodował postawienie w centrum uwagi przedsiębiorstw klienta i jego potrzeb. Tradycyjne rachunki kosztów jakości straciły znaczenie na rzecz modeli, które są oparte na działaniach i ujmują produkt/usługę z perspektywy konsumenta(abstrakt oryginalny)

The purpose of this article is to collect and present the most important models of quality costs calculation for companies. In the first part the author focuses on models of classification of quality costs, which are the basis for futher divisions and presentations of quality costs. The second and third parts are a description of structural and based on activities models. The object of research is quality costs calculation used as a tool to optimize the costs of quality. This article analyzes the scientific literature in the field of quality management, accounting and efficiency management, and applied methods of induction and deduction. Scientific-technological progress and economic development have caused to pay special attention to client's companies and his/her needs. Traditional quality costs calculations have lost importance in favor of models that are based on the activities and pay attention to a product/service from a consumer perspective(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Balon U., 2006, Przegląd wybranych modeli klasyfikacji kosztów jakości, Problemy Jakości, nr 06/2006, s. 15-16.
  2. Ciechan-Kujawa M., 2005, Rachunek kosztów jakości, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  3. Fajczak-Kowalska A., 2004, Koszty jakości oraz ich rachunek, Problemy Jakości, nr 08/2004.
  4. Karmańska A. (red.), 2007, Zarządzanie kosztami jakości, logistyki, innowacji, ochrony środowiska a rachunkowość finansowa, Difin, Warszawa.
  5. Schiffauerova A., Thomson V., 2006, A review of research on cost of quality models and best practices, International Journal of Quality and Reliability Management, vol. 23, no. 4, s. 4.
  6. Zymonik Z., 2003, Koszty jakości w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław.
  7. Zymonik Z., Hamrol A., Grudowski P., 2013, Zarządzanie jakością i bezpieczeństwem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2016.442.37
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu