BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Sładkiewicz Dorota (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
Tytuł
Nośniki wartości i ich rola w procesie kreowania wartości przedsiębiorstwa
Value Drivers and Their Role in Creating Enterprise Value
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2016, nr 442, s. 408-416, rys., tab., bibliogr. 18 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Wyzwania w zarządzaniu kosztami i dokonaniami
Słowa kluczowe
Wartość przedsiębiorstwa, Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa, Konkurencyjność
Enterprise value, Value Based Management (VBM), Competitiveness
Uwagi
Klasyfikacja JEL: G31
streszcz., summ.
Abstrakt
Wartość przedsiębiorstwa jest kategorią zależną od wielu czynników - zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Zarządzanie wartością obejmuje zespół działań i narzędzi wspomagających osiągnięcie głównego celu przedsiębiorstwa, jakim jest stały wzrost wartości dla właścicieli traktujących przedsiębiorstwo jako formę inwestycji. Na procedurę zarządzania wartością składają się działania podejmowane na kilku etapach, takich jak: kreowanie, utrzymanie i realizacja wartości przez właścicieli. Aby proces tworzenia wartości postępował zgodnie z założeniami koncepcji VBM oraz oczekiwaniami właścicieli i zarządu, powinien być na stałe poddany działaniu pozytywnych stymulant procesów zmian wartości przedsiębiorstwa. W artykule dokonano klasyfikacji podstawowych czynników, często nazywanych nośnikami lub generatorami wartości (value drivers), oraz wyodrębniono te spośród nich, których wykorzystanie w procesie zarządzania przyczynia się do poprawy efektywności funkcjonowania przedsiębiorstwa ukierunkowanego na wzrost(abstrakt oryginalny)

Enterprise value is related to numerous factors, both internal and external ones. Value Based Management comprises a set of activities and tools to support the achievement of the main goal of the company which is a constant value for the owners treating the company as a form of investment. The procedure of VBM consists of activities undertaken in several stages, such as the creation, maintenance and realization of value for the owners. To make the process of value creation progressed in line with the concept of VBM and the expectations of the owners it should be permanently exposed to a positive stimulant of the processes of change in the company value. This paper classifies the basic value stimulants, often called value drivers and extracts those among them whose use in the management process helps to improve the efficiency of the company focused on growth(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Copeland T., Koller T., Murrin J., 1997, Wycena: mierzenie i kształtowanie wartości firm, WIG-Press, Warszawa.
  2. Cwynar A., Cwynar W., 2002, Zarządzanie wartością spółki kapitałowej. Koncepcje - systemy - narzędzia, FRRwP, Warszawa.
  3. Cwynar A., Dżurak P., 2010, Systemy VBM i zysk ekonomiczny. Projektowanie, wdrażanie, stosowanie, Poltext, Warszawa.
  4. Duliniec A., 1998, Struktura i koszt kapitału w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  5. Gierszewska G., Romanowska M., 1999, Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.
  6. Haspeslagh P., Nodo T., Boulos F., 2003, Zarządzanie wartością firmy to nie tylko sprawa liczb, Harvard Business Review Polska, nr 7.
  7. Jeżak J., 1998, Zarządzanie zorientowane na wzrost wartości przedsiębiorstwa, [w:] Nowe kierunki w zarządzaniu przedsiębiorstwem - koncepcje przekrojowe, Jagoda H., Lichtarski J. (red.), Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
  8. Kalafut P.C., Low J., 2004, Niematerialna wartość firmy. Ukryte źródła przewagi konkurencyjnej, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  9. Marcinkowska M., 2006, Niematerialne źródła wartości przedsiębiorstwa, [w:] Współczesne źródła wartości przedsiębiorstwa, Dobiegała-Korona B., Herman A. (red.), Difin, Warszawa.
  10. Morin R.A., Jarrell S.L., 2001, Driving Shareholder Value: Value-Building Techniques for Creating Shareholder Wealth, McGraw-Hill, New York.
  11. Nita B., 2007, Metody wyceny i kształtowania wartości przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.
  12. Nowak E., 2011, Rachunkowość zarządcza w przedsiębiorstwie, CeDeWu, Warszawa.
  13. Porter M.E., 1998, Competitive Advantage. Creating and Sustaining Superior Performance, The Free Press, New York.
  14. Rappaport A., 1999, Wartość dla akcjonariuszy. Poradnik menedżera i inwestora, WIG-Press, Warszawa.
  15. Skoczylas W. (red.), 2007, Determinanty i modele wartości przedsiębiorstw, PWE, Warszawa.
  16. Sulimowska-Formowicz M., 2002, Nurt zasobowy w teorii firmy, Gospodarka Narodowa, nr 5-6.
  17. Szablewski A., 2000, Strategie wzrostu wartości firmy, Poltext, Warszawa.
  18. Szczepankowski P., 2007, Wycena i zarządzanie wartością przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2016.442.39
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu