- Autor
- Szołno Olga (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)
- Tytuł
- System monitorowania realizacji celów w samorządowej jednostce budżetowej
System of Monitoring The Objectives Achievements in Self-Government Budget Unit - Źródło
- Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2016, nr 442, s. 447-458, rys., tab., bibliogr. 11 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics - Tytuł własny numeru
- Wyzwania w zarządzaniu kosztami i dokonaniami
- Słowa kluczowe
- Mierniki efektywności, Kontrola zarządcza, Budżet zadaniowy
Effectiveness indicators, Management control, Task budget - Uwagi
- Klasyfikacja JEL: H83
streszcz., summ. - Abstrakt
- Pomiar dokonań jednostki powinien się opierać na skonstruowaniu systemu obejmującego wyznaczenie celów, sposobów ich osiągnięcia (zadań) oraz mierników służących do pomiaru stopnia ich realizacji. Wymienione elementy powinny być zdefiniowane na podstawie dokumentów o znaczeniu strategicznym dla danej jednostki (wewnętrznych i zewnętrznych), opisujących jej funkcjonowanie. Do określonych celów i zadań należy przyporządkować najlepsze pod względem metodologicznym mierniki. Dobór mierników ma istotne znaczenie dla obiektywnej oceny funkcjonowania jednostki, w tym zasadności wydatkowania środków publicznych. Celem artykułu jest przedstawienie znaczenia mierników badających stopień realizacji celów w samorządowych jednostkach budżetowych. W artykule zaprezentowano wymogi odnoszące się do sposobu konstruowania mierników oraz system kontroli zarządczej na przykładzie jednostki oświatowej. Dokonano także oceny zastosowanych w tej jednostce mierników, wskazując ich wady i zalety. Osiągnięciu celu służyło zastosowanie takich metod badawczych, jak przegląd literatury, w tym aktów prawnych, oraz analiza opisowa danych pierwotnych uzyskanych m.in. w drodze wywiadów pogłębionych(abstrakt oryginalny)
Unit performance measurement should be based on the construction of a system which includs the setting of targets, the manner of its implementation (tasks) and meters (one sequence objectives). These elements should be defined on the basis of strategic documents of the unit and internal documents describing its functioning. For specific purposes and tasks the best measures in terms of methodology should be assigned. The choice of measures is essential for the objective assessment of the functioning of a unit, including the legitimacy of spending of public funds. The aim of the article is to show the importance of studying the measures of the degree of fulfillment of the government budgetary units. The article presents the requirements in the context of constructing metrics and management control system in the aspects of the objectives, tasks and measures on the example of an education unit. The author also assessed measures used in this unit indicating their advantages and disadvantages. Research methods such as literature review, including legal acts, analysis of primary data and descriptive analysis are used in the article(original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego - Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Białończyk W., Kasiak Ł., 2010, Budżet państwa, [w:] Finanse publiczne. Praktyka stosowania nowej ustawy o finansach publicznych i aktów wykonawczych, Lachiewicz W. (red.), C.H. Beck, Warszawa.
- Komunikat nr 23 MF z dnia 30.12.2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych, Dz. Urz. MF nr 15, poz. 84.
- Kuś A., 2011, Mierniki jako narzędzie badania efektywności celów i zadań formułowanych w budżecie zadaniowym, [w:] Budżet zadaniowy jako nowoczesne narzędzie zarządzanie gospodarką narodową, Siedlecka A. (red.), PSW, Biała Podlaska.
- Lubińska T., 2009a, Budżetowanie zadaniowe w kontekście zasad podatkowych i zasad budżetowych,[w:] W poszukiwaniu efektywności finansów publicznych, Wieteska S., Wypych M. (red.), Uniwersytet Łódzki, Łódź.
- Lubińska T., 2009b, Zasady skuteczności i efektywności jako zasady pomiaru efektów i nakładów publicznych, [w:] Nowe zarządzanie publiczne - skuteczność i efektywność. Budżet zadaniowy w Polsce, Lubińska T. (red.), Difin, Warszawa.
- Lubińska T. i in., 2007, Budżet zadaniowy - racjonalność - przejrzystość - skuteczność, [w:] Budżet zadaniowy w Polsce. Reorientacja z wydatkowania na zarządzanie pieniędzmi publicznymi, Lubińska T. (red.), Difin, Warszawa.
- Malinowska-Misiąg E., Misiąg W., Misiąg J., Tomalak M., 2015, Metody budżetowania zadaniowego w jednostkach samorządu terytorialnego. Przewodnik, PRESScom, Wrocław.
- Orłowski W.M., 2010, Cele formułowane w budżecie zadaniowym jako niezbędny element zarządzania środkami publicznymi przez efekty, [w:] Budżet zadaniowy w administracji publicznej, Postuła M., Perczyński P. (red.), MF, Warszawa.
- Pogoda A., Chrzanowski M., Marczewski K., 2010, Fundamentalne znaczenie miernika jako elementu ściśle skorelowanego z celami w ramach budżetu zadaniowego, [w:] Budżet zadaniowy w administracji publicznej, Postuła M., Perczyński P. (red.), Ministerstwo Finansów, Warszawa, za: Choosing the Right FABRIC - A Framework For Performance Information, marzec 2001.
- Raport Budżet zadaniowy na rok 2008, 2007, tom I, Departament Budżetu Zadaniowego, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawa.
- Rozporządzenie MF z dnia 13.06.2013 r. w sprawie szczegółowego sposobu, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2014, Dz.U. poz. 702.
- Cytowane przez
- ISSN
- 1899-3192
- Język
- pol
- URI / DOI
- http://dx.doi.org/10.15611/pn.2016.442.43