BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Szydełko Łukasz (Politechnika Rzeszowska)
Tytuł
Ekonomiczna wartość dodana w bankach spółdzielczych
Economic Value Added in Cooperative Banks
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2016, nr 442, s. 468-477, bibliogr. 27 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Wyzwania w zarządzaniu kosztami i dokonaniami
Słowa kluczowe
Ekonomiczna wartość dodana, Banki spółdzielcze, Zarządzanie wartością
Economic Value Added (EVA), Cooperative banks, Value management
Uwagi
Klasyfikacja JEL: G21, G32, M41
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie możliwości wprowadzenia elementów zarządzania wartością w bankach spółdzielczych. Kluczową rolę w tym systemie odgrywają mierniki kreacji wartości, do których zaliczana jest ekonomiczna wartość dodana. Realizacja tego celu wiązała się z zastosowaniem metody badawczej rozumowania przez analogie. W artykule scharakteryzowano elementy zarządzania wartością oraz wskazano najważniejsze czynniki wartości w bankach spółdzielczych. Jako podstawowy miernik wartości przyjęto ekonomiczną wartość dodaną, która została dostosowana do specyfiki banków spółdzielczych. W bankowej ekonomicznej wartości dodanej uwzględniono korekty związane z bankowym wynikiem operacyjnym, kosztem kapitału własnego i kapitałem własnym(abstrakt oryginalny)

The aim of this article is to present the posssibility of introducing elements of value management in cooperative banks. The main role in this system is played by value creation matrics, especially economic value added. The implementation of this goal is associated with using research methods of reasonig by analogy. This article charaterizes elements of value management and identifies the main value factors in cooperative banks. Economic value added is presented as a basic value measure and it is adapted to specifics of cooperative banks. In the calculation of the banking economic value added, banking net operating, cost of equity and equity correction are taken into account(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bednarska-Olejniczak D., 2013, Marketing bankowy w kreowaniu wartości klienta, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, nr 1 (33), Wrocław.
  2. Black A., Wright P., Bachman J.E., 2000, W poszukiwaniu wartości dla akcjonariuszy. Kształtowanie wyników działalności spółek, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa.
  3. Capiga M., 2010, Zarządzanie bankiem, PWN, Warszawa.
  4. Copeland T., Koller T., Murinn J., 1997, Wycena, mierzenie i kształtowanie wartości firm, WIG-Press, Warszawa.
  5. Finkelstein S., Harvey Ch., Lawton T., 2008, Vision by design: A reflexive approach to enterprises regeneration, Journal of Business Strategy, vol. 29, no. 2.
  6. Formisano R.A., 2004. Manager's Guide to Strategy, The McGraw - Hill Companies, New York.
  7. Iwanicz-Drozdowska M., 2012a, Klasyfikacja ryzyka w działalności banku, Charakterystyka rodzajów ryzyka, Poltext, Warszawa.
  8. Iwanicz-Drozdowska M., 2012b, Zarządzanie ryzykiem bankowym, Poltext, Warszawa.
  9. Jankowski M., Kaczyńska A., 2014, Efektywność techniczna banków spółdzielczych w województwie wielkopolskim w latach 2008-2012, Problemy Zarządzania Uniwersytet Warszawski, vol. 12, nr 4 (48), Warszawa.
  10. Kołodziej E., 2014, Banki spółdzielcze jako uczestnik rynku usług bankowych, Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, tom XVI, zeszyt 6.
  11. Maćkowiak E., 2009, Ekonomiczna wartość dodana, PWE, Warszawa.
  12. Marcinkowska M., 2003, Wartość banku. Kreowanie wartości i pomiar wyników działalności banku, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  13. Muszyński M., 2006, Aktywne metody prowadzenia strategii przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Placet, Warszawa.
  14. Nita B., 2007, Metody wyceny i kształtowania wartości przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.
  15. Panfil M., Szablewski A. (red.), 2006, Metody wyceny spółki. Perspektywa klienta i inwestora, Poltext, Warszawa.
  16. Penc J.,1998, Zarządzanie dla przyszłości. Twórcze kierowanie firmą, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków.
  17. Penc-Pietrzak I., 2000, Strategie biznesu i marketingu, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków.
  18. Przybylska-Kapuścińska W. (red.), 2009, Pośrednictwo finansowe w Polsce, CeDeWu, Warszawa.
  19. Rappaport A., 1999, Wartość dla akcjonariuszy - poradnik menedżera i inwestora, WIG-Press, Warszawa.
  20. Rosa A., 2013, Konkurencyjność sektora banków spółdzielczych w Polsce, The Journal of Management and Finance, nr 2 (1), Uniwersytet Gdański.
  21. Skrzypek E., Hofman M., 2010, Zarządzanie procesami w przedsiębiorstwie, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa.
  22. Stewart III G.B., 1991, The Quest for Value. The EVATM. Management Guide, Harper Business, New York.
  23. Stoner J., Wenkel C., 1992, Kierowanie, PWE, Warszawa.
  24. Szelągowska A. (red.), 2012, Współczesna bankowość spółdzielcza, CeDeWu, Warszawa.
  25. Ustawa z 7 grudnia 2000 r. o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających, Dz.U. 2000 nr 119, poz. 1252 ze zm.
  26. Zabawa J., 2015, Banki spółdzielcze jako podmioty ekologicznie odpowiedzialne. Analiza województwa dolnośląskiego, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Lublin - Polonia Sectio H, Lublin, vol. XLIX, no. 4.
  27. Zarzecki D. (red.), 2006, Zarządzanie finansami: inwestycje i wycena przedsiębiorstw. Tom 1, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2016.442.45
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu