BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Urbanek Piotr (Uniwersytet Łódzki)
Tytuł
Strategie uniwersytetów publicznych w Polsce - próba oceny
Strategies of Public Universities in Poland - An Attempt to Access
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2016, nr 442, s. 500-509, tab., bibliogr. 9 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Wyzwania w zarządzaniu kosztami i dokonaniami
Słowa kluczowe
Szkolnictwo wyższe, Szkolnictwo państwowe, Strategiczna Karta Wyników
Higher education, State education, Balanced Scorecard (BSC)
Uwagi
streszcz., summ.
Kraj/Region
Polska
Poland
Abstrakt
Sukces wyższej uczelni zależy od dokonywania właściwych wyborów strategicznych. Koncepcja zrównoważonej karty wyników, stworzona dla jednostek komercyjnych, coraz częściej znajduje zastosowanie również w uczelniach publicznych. Skuteczność implementacji tego rozwiązania zależy jednak od umiejętności dostosowania go do specyfiki procesów w tego rodzaju instytucjach, koncentrujących swoją działalność na badaniach naukowych i działalności dydaktycznej. W artykule podjęta zastała próba oceny strategii przyjętych w uniwersytetach publicznych w Polsce z punktu widzenia ich wykorzystania na potrzeby budowy, wdrażania i oceny wyników strategii metodologii BSC. Badanie przeprowadzono na próbie 13 uniwersytetów. Wyniki wskazują, iż strategie w badanych uniwersytetach są traktowane bardziej jako wypełnienie formalnych wymogów nałożonych przez regulacje prawne niż jako narzędzie wspomagające procesy zarządzania uczelnią. Ocena obszarów najczęściej ujmowanych w formie celów strategicznych pokazuje perspektywy, które mogłyby być uwzględnione przy tworzeniu BSC dla tego rodzaju jednostek(abstrakt oryginalny)

The success of higher education institutions depends on making efficient strategic choices. The concept of the Balanced Scorecard (BSC) created for commercial entities is increasingly applied also in public universities. The effectiveness of the implementation of this solution depends on the ability to adjust it to the specific processes in such institutions, which concentrate their activities on research and teaching. This paper seeks to assess the strategies adopted in public universities in Poland from the point of view of the use of the BSC methodology in construction, implementation, and evaluation strategies. The survey was conducted on a sample of 13 universities. The results indicate that the strategies in the analysed universities are regarded more as a pressure resulting from formal requirements imposed by the regulations, rather than as a tool supporting management processes. The evaluation of the areas most commonly presented in the form of strategic objectives shows perspectives that could be included while creating BSC for this type of entities(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Al-Hosaini F.F., Sofian S., 2015, A review of balanced scorecard framework in higher education institution (HEIs), International Review of Management and Marketing, vol. 5, no. 1, 2015, s. 26-35.
  2. Beard D.F., 2009, Successful applications of the balanced scorecard in higher education, Journal of Education for Business, vol. 84, issue 5, s. 275-282.
  3. Chandler A.D., 1972, Strategy and Structure, MIT Press, Cambridge.
  4. Kaplan R.S., Norton D.P., 2002, Strategiczna karta wyników. Jak przełożyć strategię na działanie?, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  5. Karmańska A. (red.), 2006, Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów w systemie informacyjnym przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa.
  6. Świderska G.K., 2003, Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów, Difin, Warszawa.
  7. Świerk J., 2014, Proces kaskadowania strategii na przykładzie Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Annales. Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, vol. XLVIII, 1, s. 171-181.
  8. Urbanek P., 2015, Przesłanki i bariery budżetowania operacyjnego w uczelni publicznej, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, tom 399, s. 477-484.
  9. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym, Dz.U. 2012, poz. 572, 742, 1544.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2016.442.48
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu