BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Wierzbiński Marcin (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
Tytuł
System zarządzania dokonaniami a model biznesowy
Performance Management System vs. Business Model
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2016, nr 442, s. 533-551, rys., tab., bibliogr. 23 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Wyzwania w zarządzaniu kosztami i dokonaniami
Słowa kluczowe
Zarządzanie, Pomiar dokonań, Modele biznesowe
Management, Performance measurement, Business models
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
autor podejmuje w tym artykule istotny problem dotyczący relacji pomiędzy modelem biznesowym a systemem zarządzania dokonaniami. Jego celem jest zatem przedstawienie relacji pomiędzy modelem biznesowym a system zarządzania dokonaniami. W pierwszej części artykułu została przedstawiona istota modelu biznesowego, a także cel artykułu. W kolejnej części zaprezentowano różne definicje systemu zarządzania dokonaniami. W trzeciej, najważniejszej części opracowania zaprezentowano podejście do projektowania systemu zarządzania dokonaniami zgodne z istotą modelu biznesowego. Zgodnie z rozważaniami zawartymi w tej części model biznesowy determinuje kształt systemu zarządzania dokonaniami. Jednocześnie pomiar dokonań i ich ocena w kontekście zmieniających się uwarunkowań zewnętrznych wytyczają działania korygujące i doskonalące model biznesowy. Zatem pomiędzy modelem biznesowym a systemem zarządzania dokonaniami zachodzi sprzężenie zwrotne. Oznacza to także, że system zarządzania dokonaniami powinien mieć charakter dynamiczny(abstrakt oryginalny)

In the article its author tries to scrutinize the relation between business model and performance management system. The aim of the article is to depict the relationships between business model and performance management. Firstly, the essence of business model and the goal of this article are presented. In the next part of the article different definitions of performance management system are depicted. The third part of the article is the most important. It proposes the conception of performance management system designing that is in line with the essence of business model. According to the conclusions envisaged in that part of the article business model determines the shape of performance management system. At the same time performance measures and their assessment in relation to changing business environment pave the corrective and improvement actions of business model. Thus, there is a feedback between business model and performance management system(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Afuah A., 2004, Business Models. A Strategic Management Approach, McGraw-Hill, Irwin, New York.
  2. Bititci U.S., Carrie A.S., McDevitt L., 1997, Integrated performance measurement systems: A development guide, International Journal of Operations and Production Management, 17.
  3. Bourne M., Mills J., Wilcox M., Neely A., Platts K., 2000, Designing, implementing and updating performance measurement systems, International Journal of Operations & Production Management, vol. 20, no. 7.
  4. Chesbrough H., Rosenbloom R.S., 2002, The role of the business model in capturing value from innovation: Evidence from Xerox corporation's technology spin-off companies, Industrial and Corporate Change, 11(3), s. 529.
  5. Cokins G., 2009, Performance Management. Integrating Strategy Execution, Methodologies, Risk and Analytics, John Wiley&Sons, Inc., New Jersey.
  6. Garengo P., Biazzo S., Bititci U.S., 2005, Performance measurement systems in SMEs: A review for a research agenda, International Journal of Management Reviews, vol. 7, iss. 1, s. 25-47.
  7. Kanji G.K., Moura S., 2002, Kanji's business scorecard, Total Quality Management, no. 13(1).
  8. Kaplan R.S., Norton D.P., 1996, Translating Strategy Into Action. Balanced Scorecard, Harvard Business School Press, Boston.
  9. Keegan D.P., Eiler R.G., Jones C.R., 1989, Are your performance measures obsolete?, Management Accounting, no. 70.
  10. Laitinen E., 1996, Framework for Small Business Performance Measurement System: Towards Integrated PM System, Research Papers of the University of Vaasa, Finland.
  11. Lebas M., 1994, Managerial accounting in France: Overview of past tradition and current practice, The European Accounting Review, 3 (3).
  12. Lynch R., Cross K., 1991, Measure Up! Yardstick for Continuous Improvement, Blackwell, Cambridge.
  13. Magretta J., 2002, Why business models matter, Harvard Business Review, May.
  14. Melnyk S.A., Bititci U., Platts K., Tobias J., Andersen B., 2014, Is Performance measurement and
  15. management fit for the future?, Management Accounting Research, 25.
  16. Neely A.D., Adams C., Kennerley M., 2002, The Performance Prism: The Scorecard for Measuring
  17. and Managing Stakeholder Relationship, Prentice Hall, London.
  18. Neely A.D., Mills J.F., Gregory M.J., Platts K.W., 1995, Performance measurement system design - a
  19. literature review and research agenda, International Journal of Operations and Production Management, vol. 15, no. 4.
  20. Nita B., 2009, Rola rachunkowości zarządczej we wspomaganiu zarządzania dokonaniami przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
  21. Rasmussen N., Chen C.Y., Bansal M., 2009, Business Dashboards. A Visual Catalog for Design and Deployment, John Wiley & Sons, Inc., New Jersey.
  22. Timmers P., 1999, Business Models for Electronic Commerce, John Wiley & Sons Ltd., Chichester.
  23. Waal A. de, 2007, Strategic Performance Management, Palgrave Macmillan, New York.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/DOI: 10.15611/pn.2016.442.51
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu