BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Janiuk Ireneusz (University of Białystok, Poland), Jarosiński Mirosław (Warsaw School of Economics, Poland), Ribberink Natalia (Hamburg University of Applied Sciences)
Tytuł
Comparative Study of Polish and Dutch Meat Industry Exports with the Example of Top Polish Meat Exporters Exploiting International Opportunities
Źródło
Przedsiębiorczość Międzynarodowa, 2015, vol. 1, nr 2, s. 9-26, tab., bibliogr. 34 poz.
Tytuł własny numeru
International Business and Global Economy
Słowa kluczowe
Internacjonalizacja, Przemysł mięsny, Analiza porównawcza
Internationalization, Meat industry, Comparative analysis
Uwagi
summ.
Kraj/Region
Holandia, Polska
Netherlands, Poland
Abstrakt
Today's world is more and more interconnected and so is its economy. This is especially visible on the example of EU meat industry which accounts for more than 16% of the total meat production and around 15% of the meat trade worldwide. The paper presents meat industry exports from the Netherlands and Poland, both countries ranked among 10 top exporters of meat in EU and not only, and the interconnectedness of the industry in these two countries. A comparative analysis of meat industry composition and export activities in the Netherlands and Poland shows a lot of similarities and allows for identification of push factors that drive internationalisation of meat producers in both countries. This is a starting point for in-depth analysis of how two leading Polish meat exporters, GK Sokołów S.A. and Farmutil S.A., exploit international opportunities. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Agencja Rynku Rolnego (2015). Polski handel zagraniczny towarami rolno-spożywczymi w 2015 r. - dane wstępne.
  2. ABN AMRO, Insights (2015). https://insights.abnamro.nl/visie-op-sector/2014/visie-opslachterijen-en-vleesverwerking.
  3. Ansoff H.I. (1957). Strategies for Diversification. Harvard Business Review. 35(2), 113-125.
  4. Ansoff H.I. (1987). Corporate Strategy. London: Penguine Books.
  5. Bourenbusiness (2015), http://www.boerenbusiness.nl
  6. Centraal Bureau voor de Statistiek Netherlands - CBS Netherlands (2015), https://www.cbs.nl
  7. Canadean (2015).
  8. Chandler A.D. (1962). Strategy and Structure, Cambridge: MIT Press.
  9. Danik L., & Kowalik I. (2015). Success Factors and Development Barriers Perceived by the Polish Born Global Companies. Empirical Study Results. Journal of East European Management Studies. 20(3), 360-390.
  10. Eurostat (2015). http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Meat_production_statistics
  11. European Commission (2015), The meat sector in the European Union.
  12. Grupa Sokołów docelowo chce utrzymać wielkość eksportu, www.portalspozywczy.pl
  13. Dess G., Lumpkin G.T., & Eisner A.B. (2007). Strategic Management: Creating Competitive Advantage. 4th ed. New York: McGraw-Hill Irwin.
  14. Hill Ch.W.L., & Jones G.R. (1992). Strategic Management, Boston: Houghton Miffling Company.
  15. Hill Ch.W.L., & Jones G.R. (2008). Strategic Management Theory. An Integrated Approach, 8th ed. Boston: Houghton Mifflin Company.
  16. Hollensen S. (2011). Global Marketing, 5th ed., London: FT Prentice Hall.
  17. Janiuk I. (2011). Grupy kapitałowe w procesie koncentracji przetwórstwa mięsnego w Polsce. Organizacja i Kierowanie. 2(145), 83-102.
  18. Jantunen A., Nummela N., Puumalainen K., & Saarenketo S. (2008). Strategic Orientations of Born Globals - Do They Really Matter? Journal of World Business.43(2), 158-170.
  19. Jarosiński M. (2013). Procesy i modele internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw. Warszawa: Oficyna wydawnicza SGH.
  20. Johanson J., & Vahlne J.-E. (1977). The Internationalisation Process of the Firm: A Model of Knowledge Development and Increasing Foreign Market Commitments. Journal of International Business Studies. 8(1), 23-32.
  21. Johanson J., & Vahlne J.-E. (1990). The Mechanism of Internationalisation. International Marketing Review. 7(4), 342-347.
  22. Johanson J., & Vahlne J.-E. (2003). Business Relationship Learning and Commitment in the Internationalization Process. Journal of International Entrepreneurship. 1(1), 83-101.
  23. Johanson J., & Vahlne J.-E. (2009). The Uppsala Internationalisation Process Model Revisited: From Liability of Foreignness to Liability of Outsidership. Journal of International Business Studies. 40(9), 1411-1431.
  24. Johanson J., & Wiedersheim-Paul F. (1975). The Internationalisation of the Firm: Four Swedish Cases. Journal of Management Studies. 12(3), 305-322.
  25. Johnson G., Scholes K., & Whittington R. (2012). Fundamentals of Strategy. 2nd ed. Essex: Pearson Education.
  26. Knight G., Madsen T.K., & Servais P. (2004). An inquiry into born-global firms in Europe and the USA. International Marketing Review. 21(6), 645-655.
  27. Lasserre P. (2012). Global Strategic Management. 3rd ed. Hampshire: Palgrave Macmillan.
  28. Ministerie van Economische Zaken (2015). https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-economische-zaken
  29. Morawczyński R. (2007). Zachowania małopolskich małych i średnich przedsiębiorstw eksportujących w świetle teorii stopniowego umiędzynarodowienia. Gospodarka Narodowa, 7-8, 65-82.
  30. Oviatt B.M., & McDougall P.P. (1994). Toward a Theory of International New Ventures, Journal of International Business Studies. 25(1), 50-61.
  31. Ranking eksporterów, Lista 2000 polskich przedsiębiorstw i eksporterów (The Ranking of Exporters - the List of 2,000 Polish Enterprises and Exporters). Special supplement to Rzeczpospolita daily, 3. December 2013.
  32. Woźniak A. (2015). Afryka, Ameryka Południowa i Azja czekają na polskie firmy. The List of 2,000 Polish Enterprises and Exporters. Special supplement to Rzeczpospolita daily.
  33. www.sokolow.pl
  34. www.farmutil-hs.pl
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2543-537X
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu