BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Świdyński Jarosław (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie), Świdyńska Natalia Karolina (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie)
Tytuł
Konsultacje społeczne jako narzędzie współpracy obywateli z samorządem gminnym na przykładzie Olsztyna
Public Consultation as A Tool of Cooperation of Citizens with Local Municipality on Example of Olsztyn
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2016, nr 443, s. 245-267, rys., tab., bibliogr. 15 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Gospodarka przestrzenna XXI wieku
Słowa kluczowe
Konsultacje społeczne, Społeczeństwo, Planowanie przestrzenne, Rozwój lokalny
Public Consultations, Society, Spatial planning, Local development
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Społeczeństwo, wykorzystując narzędzie, jakim są konsultacje społeczne, może wpływać na decyzje podejmowane przez organy władzy zarówno centralnej, jak i samorządowej. Dobrze przeprowadzone konsultacje społeczne budują poczucie wspólnoty lokalnej oraz współodpowiedzialności za podjęte decyzję. Takie działania sprawiają, że obywatele utożsamiają się z daną społecznością lokalną i chętniej angażują się w sprawy dla niej ważne. Głównym celem opracowania było sprawdzenie za pomocą badań ankietowych, jak mieszkańcy Olsztyna odbierają konsultacje społeczne oraz czy są one wśród nich popularne. Po analizie wyników ustalono, że wiedza ankietowanych o konsultacjach jest niewielka. Respondenci chcieliby decydować w ważnych dla społeczności lokalnej sprawach, ale nie wierzą, że ich głos zostanie wzięty pod uwagę. Dlatego większość ankietowanych nie brała udziału w konsultacjach społecznych(abstrakt oryginalny)

Society through the tool of public consultation can influence decisions taken by the authorities of both central and local government. Well-conducted public consultation builds a sense of community and shared responsibility for the decision taken. Such actions make the citizens identify themselves with a particular community and more likely engage in issues important to her. The main objective of the study was to verify by means of surveys how the residents of Olsztyn received public consultations and whether they were popular among them. After analyzing the results of the respondents it was agreed that knowledge of the consultation was low. Respondents would like to decide on important matters for local community, but they do not believe that their vote will be taken into account. Therefore, the majority of respondents did not participate in the public consultation(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bank Danych Lokalnych GUS, http://stat.gov.pl/bdl (dostęp: 18.06.2015).
  2. Europejska Karta Samorządu Terytorialnego z dnia 15 października 1985 r., DzU 1994, nr 124, poz. 607 z późn. zm.
  3. Kanon lokalnych konsultacji społecznych, 2014, http://www.kanonkonsultacji.pl/x/985524 (dostęp: 10.06.2015).
  4. Legutko-Kobus P., Jastrzębska E., 2014, Partycypacja i kapitał społeczny jako determinanty wdrażania rozwoju zrównoważonego w planowaniu przestrzennym, [w:] Maciejewska A. (red.), Współczesne uwarunkowania gospodarowania przestrzenią - szanse i zagrożenia dla zrównoważonego roz-
  5. woju. Społeczny wymiar gospodarowania przestrzenią, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, s. 38-47.
  6. Osborne D., Gaebler T., 1992, Reinventing government: How the entrepreneurial spirit is transforming the public sector, Addison-Wesley Publ. Co., New York, s. 250-280.
  7. Osborne D., Gaebler T., 1992, Rządzić inaczej. Jak duch przedsiębiorczości przenika i przekształca administracje publiczną, Media Rodzina of Poznań, Poznań, s. 345.
  8. Platforma Konsultacji Społecznych, http://www.konsultacje.olsztyn.eu (dostęp: 18.06.2015).
  9. Podstawy prawne konsultacji społecznych, 2012, http://wartowiedziec.org/index.php/pracownik-samorzadowy/prawo-i-orzecznictwo/9904-podstawy-prawne-konsultacji-spolecznych (dostęp: 17.06.2015).
  10. Postanowienie NSA z dnia 12 marca 2008 r., sygn. akt II OSK 26/08.
  11. Siedem zasad konsultacji, 2013, https://mac.gov.pl/files/7_zasad_30-04.pdf. (dostęp: 17.06.2015).
  12. Surowiec K., 2009, Partycypacja obywatelska w społecznościach lokalnych w perspektywie ról społecznych, [w:] Psyk-Piotrowska E. (red.), Kapitał społeczny. Partycypacja obywatelska. Rozwój lokalny, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 203-216.
  13. Świdyński J., 2014, Obszary przyrodniczo cenne w procesach racjonalnego planowania przestrzeni zurbanizowanej, [w:] Maciejewska A. (red.), Współczesne uwarunkowania gospodarowania przestrzenią- szanse i zagrożenia dla zrównoważonego rozwoju. Planowanie przestrzenne, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, s. 162-172.
  14. Uchwała NSA z dnia 2 kwietnia 2007 r., sygn. akt II OPS 2/07.
  15. Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, t.j., DzU 2015, poz. 199.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2016.443.21
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu