- Autor
- Twardzik Małgorzata (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach)
- Tytuł
- Śródmiejskie galerie i ulice handlowe śląskich miast - konkurencja czy kooperacja? (przykład Katowic)
Shopping Centers and Shopping Streets in Silesian Cities - Competition or Cooperation? (Example of Katowice) - Źródło
- Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2016, nr 443, s. 268-281, rys., bibliogr. 25 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics - Tytuł własny numeru
- Gospodarka przestrzenna XXI wieku
- Słowa kluczowe
- Handel, Miasto, Konkurencja
Trade, City, Competition - Uwagi
- streszcz., summ.
- Abstrakt
- Galerie handlowe stały się nieodłącznym elementem struktury współczesnych dużych oraz średniej wielkości miast w Polsce. W Katowicach funkcjonują dwa takie obiekty (Galeria Katowicka oraz Supersam), położone w dzielnicy śródmiejskiej. Przyczyniają się one zarówno do aktywizacji gospodarczej strefy śródmiejskiej, czego dowodem mogą być licznie powstające placówki gastronomiczne, usługowe oraz handlowe, jak i drenowania funkcji handlowej z ulic śródmiejskich. W warunkach rynkowej konkurencji galerie rywalizują z ulicami śródmiejskimi o każdego potencjalnego klienta, często wygrywając tę rywalizację. Kooperacja i współpraca na tym etapie ich funkcjonowania nie występuje, choć wydaje się jednym z optymalnych rozwiązań(abstrakt oryginalny)
Shopping centers have become an integral part of the structure of modern large and medium-sized cities in Poland. In Katowice, there are two such complexes, located in the heart of downtown. Both are multi-purpose, they contribute to the activation of economic downtown area (which is proven by numerous new restaurants as well as service and trade companies) and trade function draining from downtown streets. In the conditions of market competition shopping centres compete with shopping streets for every potential customer, often winning this competition. Cooperation and collaboration at this stage of their operation is not present, although it seems to be one of the most optimal solutions(original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego - Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Abramski A., 2000, Ulice Katowic, Graf-Mar, Zawiercie.
- Centra handlowe - rynek, konsument, kariera, 2014, Raport Coliers International.
- Domański T., 2001, Strategie marketingowe dużych sieci handlowych, Wyd. PWN, Warszawa/Łódź.
- Dossier prasowe, Przebudowa dworca kolejowego w Katowicach. Budowa Galerii Katowickiej, 2011, Wydawnictwo PKP i NEINVER.
- Dzieciuchowicz J., 2012, Wielkie centrum handlowe w przestrzeni miejskiej i podmiejskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
- Euromonitor International, GUS, 22.09.2013.
- Grzegorek G., 2012, Ulice i place Katowic, Prasa i Książka, Katowice.
- Kaczmarek T., 2010, Struktura przestrzenna handlu detalicznego. Od skali globalnej do lokalnej, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.
- Kaczmarek T., 2010, Handel detaliczny w rozwoju funkcjonalnym i przestrzennym miast w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Łodzkiego, Łodź.
- Lukić A., Jakovčić M., 2004, Location and Functions of Hypermarkets and Shoping Centres in Zagreb, Dela.
- Matysiak N.,2009, Współczesne centra handlowe w Polsce, Handel Wewnętrzny, nr 6.
- Maryas J., Kunc J., Tonev P., Szczyrba Z., 2014, Shopping and services related travel in the hinterland of Brno: Changes from the socialist period to the present, Moravian Geographical Reports, vol. 22, no. 3.
- Pilarczyk B., Sławińska M., Mruk H., 2001, Strategie marketingowe przedsiębiorstw handlowych, PWE, Warszawa.
- Raport o stanie miasta Katowice, 2005, Katowice.
- Rochmińska A., 2013, Atrakcyjność łódzkich centrów handlowych oraz zachowania nabywcze i przestrzenne ich klientów, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
- Strużycki M., 2000, Koncentracja w handlu a współpraca producentów i dystrybutorów, Instytut Rynku Wewnętrznego i Konsumpcji, Warszawa.
- Szaraniec L., 2010, Osady i osiedla Katowic, Wydawnictwo Naukowe Śląsk, Katowice.
- Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Katowice z dnia 25 kwietnia 2012 r.
- Twardzik M., 2013, Development of shopping malls in Poland, [w:] Heffner K., Twardzik M. (eds.), The Impact of Shopping Malls on the Outer Metropolitan Zones (the Example of the Silesian Voivodship), Studia Regionalia KPZK PAN, vol. 37, Warszawa.
- Twardzik M., 2014, Nowoczesny handel w przestrzeni miast Aglomeracji Górnośląskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
- www.cushmanwakefield.pl.
- www.silesiacitycenter.com.pl (dostęp: 23.06.2014).
- www.centrahandlowe.net (dostęp: 12.04.2013).
- www.przemiana.katowice.eu (dostęp: 16.05.2014).
- www.rp.pl/artykul/1158324-Najdrozsze-ulice-handlowe (dostęp: 11.03.2014).
- Cytowane przez
- ISSN
- 1899-3192
- Język
- pol
- URI / DOI
- http://dx.doi.org/10.15611/pn.2016.443.22