BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Morrison Keith (Macau University of Science and Technology)
Tytuł
The Colonization of Lifeworlds of Education by Work: Restoration and Recoupling of Lifeworld and System in the Inner Self
Kolonizacja światów społecznych edukacji przez pracę: odbudowa relacji pomiędzy światem społecznym i systemem w obrębie wewnętrznego "ja" jednostki
Źródło
Horyzonty Wychowania, 2015, vol. 14, nr 30, s. 47-73, bibliogr. 50 poz.
Horizons of Education
Tytuł własny numeru
Praca a tożsamość
Słowa kluczowe
Kształcenie, Rozwój, Edukacja, Człowiek a praca
Learning, Development, Education, Human and labour
Uwagi
streszcz., summ.
Kraj/Region
Chiny
China
Abstrakt
Podnoszony bywa argument, że w czasach połączonego społeczeństwa sieciowego, w środowisku bogatym w informacje, o niespotykanych nigdy wcześniej możliwościach komunikacyjnych, wychowawcze cnoty związane z moralnością, etyką i całościowym rozwojem człowieka są w coraz większym stopniu zastępowane przez pieniądze, pracę i władzę, co powoduje coraz szybsze poszerzanie się przepaści pomiędzy systemem a światem społecznym. Wychodząc od koncepcji Habermasa, według którego kolonizacja świata społecznego dokonuje się przez systemowe imperatywy racjonalizacji, pracy, pieniędzy i władzy, autor referatu utrzymuje, że takie przesunięcia w jaskrawy sposób przejawiają się w dyskursach dotyczących relacji między edukacją a pracą. Relacje te występują w pięciu obszarach. Urynkowienie i utowarowienie edukacji, wraz z wprzęgnięciem jej w służbę kapitału i pracy, przedstawione zostały na przykładzie jednego małego terytorium w Chinach. Następnie, czerpiąc inspirację z myśli Sertillanges'a i późnego Habermasa, artykuł postuluje: (a) potwierdzenie ważności moralnych, etycznych i duchowych wymiarów kształcenia; (b) odejście od wąsko instrumentalnej, kapitalistyczno-zachłannej wizji edukacji służebnej wobec rynku pracy i kontroli społecznej w stronę wyzwalającego widzenia edukacji jako działania komunikacyjnego i rozwoju bycia, a nie tylko zachowań; (c) ważność transcendencji i immanencji; a przez to (d) działania zmierzające w kierunku reintegracji systemu i świata społecznego uczestniczących w nim podmiotów. (abstrakt oryginalny)

The argument is raised that, in an age of the networked, connected society in an information-rich environment with communication possibilities as never before experienced or made possible, the displacement of educational virtues of morality, ethics and the development of all-round human beings, by those of money, labour, power and work are speeding apace, and the disconnect between system and lifeworld is increasing. Drawing initially on the work of Habermas, in which the colonization of the lifeworld occurs by system imperatives of rationalization, labour, money and power, the paper argues that such moves are manifested starkly in discourses of the relation between education and work, and five areas are introduced in which the links operate. The marketization and commodification of education, together with its incorporation into the service of capital and labour, are attested through a short worked example of one small territory within the larger context of China. Then, taking a lead from Sertillanges and Habermas's later work, the paper argues for: (a) a reaffirmation of the importance of moral, ethical and spiritual dimensions of education; (b) the breaking of a narrowly instrumental, capital-acquisitive view of education as serving the jobs market and social control and towards a liberating view of education as communicative action and the development of being rather than simply behaving; (c) the importance of transcendence and immanence; and, thereby, (d) moves towards the re-integration of system and lifeworld in participating subjects. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Anyon J., Schools as agencies of social legitimation, "International Journal of Political Education", vol. 4, 1981, pp. 195-218.
  2. Anyon J., Social class and the hidden curriculum of work, "Journal of Education", vol. 162, no. 1, 1980, pp. 67-92.
  3. Apple M., Education and Power, Routledge and Kegan Paul, London 1983.
  4. Apple M.W., The politics of official knowledge: Does a national curriculum make sense?, "Teachers College Record", vol. 95, no. 2, 1993, pp. 222-241.
  5. Ball S.J., The Education Debate, Policy Press, Bristol 2008.
  6. Boudon R., The Analysis of Ideology, trans. M. Slater, Polity Press, Oxford 1989.
  7. Bowles S., Gintis H., Schooling in Capitalist America, Routledge and Kegan Paul, London 1976.
  8. Bray M., The Shadow Education System: Private Tutoring and its Implications for Planners (second edition), UNESCO, Paris 2007.
  9. Braverman H., Labour and Monopoly Capitalism, Monthly Review Press, New York 1974.
  10. Bray M., Kwo O., Regulating Private Tutoring for Public Good, UNESCO and the Comparative Education Research Centre, University of Hong Kong, Hong Kong 2014.
  11. Brieskorn N., On the attempt to recall a relationship, in: An Awareness of What Is Missing, eds. J. Habermas, N. Brieskorn, M. Reder et al., trans. C. Cronin, Polity Press, Cambridge 2010, pp. 24-35.
  12. Castells M., Communication Power, Oxford University Press, Oxford 2013.
  13. De Graaf J., Wann D., Naylor T.H., Affluenza: The All-consuming Epidemic, Berrett-Koehler Publishers, San Francisco 2002.
  14. Department for Education, Choice and Diversity: A New Framework for Schools, HMSO, London 1992.
  15. Dore R., The Diploma Disease, Routledge and Kegan Paul, London 1976.
  16. Education versus Qualifications, ed. J. Oxenham, George Allen and Unwin, London 1984.
  17. Fullan M., The Moral Imperative Realized, Newbury Park, CA, Corwin 2011.
  18. Gabinete de Apoio ao Ensino Superior Tertiary Education Office Yearbook 2012, Gabinete de Apoio ao Ensino Superior, Government of Macau, Macau 2014.
  19. Giroux H., On Critical Pedagogy, Bloomsbury Academic Publishing Group, New York 2011.
  20. Habermas J., An awareness of what is missing, in: An Awareness of What Is Missing, eds. J. Habermas, N. Brieskorn, M. Reder et al., trans. C. Cronin, Polity Press, Cambridge 2010, pp. 15-23.
  21. Habermas J., A reply, in: An Awareness of What Is Missing, eds. J. Habermas, N. Brieskorn, M. Reder et al., trans. C. Cronin, Polity Press, Cambridge 2010, pp. 72-83.
  22. Habermas J., A reply to my critics, in: Habermas: Critical Debates, eds. J.B. Thompson, D. Held, Macmillan, London 1982, pp. 219-283.
  23. Habermas J., Communication and the Evolution of Society, trans. T. McCarthy, Heinemann, London 1979.
  24. Habermas J., Faith and knowledge, in: J. Habermas, The Future of Human Nature, trans. W. Rehg, M. Pensky, H. Beister, Polity Press, Cambridge 2003, pp. 101-115.
  25. Habermas J., Knowledge and Human Interests, trans. J. Shapiro, Heinemann, London 1972.
  26. Habermas J., Legitimation Crisis, trans. T. McCarthy, Heinemann, London 1976.
  27. Habermas J., On systematically distorted communication, "Inquiry", vol. 13, no. 3, 1970, pp. 205-218.
  28. Habermas J., The Philosophical Discourse of Modernity, trans. F.D. Lawrence, Massachusetts Institute of Technology, Massachusetts 1987.
  29. Habermas J., The Theory of Communicative Action Volume One: Reason and the Rationalization of Society, trans. T. McCarthy, Beacon Press, Boston 1984.
  30. Habermas J., The Theory of Communicative Action Volume Two: Lifeworld and System, trans. T. McCarthy, Beacon Press, Boston 1987.
  31. Hargreaves A., Curriculum and Assessment Reform, Basil Blackwell and the Open University Press, Oxford 1989.
  32. Harvey D., Seventeen Contradictions and the End of Capitalism, Profile Books Ltd., London 2014.
  33. Ingram D., Habermas and the Dialectic of Reason, Yale University Press, Yale 1987.
  34. Jackson P.W., Life in Classrooms, Holt, Rinehart and Winston, New York 1968.
  35. Kohn M.L., Class and Conformity, University of Chicago Press, Chicago 1977.
  36. Lee W.O., The cultural context for Chinese learners: Conceptions of learning in the Confucian tradition, in: The Chinese Learner: Cultural, Psychological and Contextual Influences, eds. D. Watkins, J.B. Biggs, Comparative Education Research Centre, University of Hong Kong, Hong Kong 1996, pp. 25-41.
  37. LeFay R., An ecological critique of education, "International Journal of Children's Spirituality", vol. 11, no. 1, 2006, pp. 35-45.
  38. Lyubomirsky S., Job's worth, "RSA Journal", issue 2, 2014, pp. 24-25.
  39. Morrison K.R.B., Causation in Educational Research, Routledge, Abingdon 2009.
  40. Morrison K.R.B., Habermas and the School Curriculum: An Evaluation and Case Study, PhD Thesis, University of Durham, UK, Durham 1995.
  41. Morrison K.R.B., Schooling for Conformity in Macau. Implementation and Rethinking of Educational Reforms in Mainland China, Taiwan, Hong Kong and Macau. Conference proceedings, University of Macau, Macau 2005.
  42. Morrison K.R.B., Tang J.F.H., Testing to destruction: A problem in a small state, "Assessment in Education", vol. 9, no, 3, pp. 298-317.
  43. Reder M., Schmidt J., Habermas and religion, in: An Awareness of What Is Missing, eds. J. Habermas, N. Brieskorn, M. Reder et al., trans. C. Cronin, Polity Press, Cambridge 2010, pp. 1-14.
  44. Sacks P., Standardized Minds, Perseus Books, Cambridge 1999.
  45. Sandel M., What Money Can't Buy: The Moral Limits of Markets, Penguin, London 2013.
  46. Sertillanges A.G., The Intellectual Life: Its Spirit, Conditions, Methods, The Catholic University of America Press, Washington 1998.
  47. Statistics and Census Service, Macau in Figures, Macau, Statistics and Census Service, Government of Macau, (accessed: 29.12.2014).
  48. Sterling S., Sustainable Education - Re-Visioning Learning and Change, UK, Green Books, Darlington 2001.
  49. Zeldin T., Tomorrow's work, "RSA Journal", issue 3, 2014, pp. 30-35.
  50. Zhao Y., Who's Afraid of the Big Bad Dragon?, John Wiley and Sons, San Francisco 2014.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2391-9485
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu