- Autor
- Kaczor Agnieszka (Akademia Ignatianum w Krakowie)
- Tytuł
- Aksjologiczny wymiar pracy w procesie wychowania. Szkoła miejscem wychowania do pracy i przez pracę
Work as a Value in the Process of Education. School as the Place of Education through Work and to Work - Źródło
- Horyzonty Wychowania, 2015, vol. 14, nr 32, s. 171-182, bibliogr. 11 poz.
Horizons of Education - Tytuł własny numeru
- Starość
- Słowa kluczowe
- Wychowanie, Praca, Edukacja, Dzieci szkolne, Nauczyciele
Parenting, Labour, Education, School children, Teachers - Uwagi
- streszcz., summ.
- Abstrakt
- Podjęcie nowej roli społecznej, jaką bez wątpienia jest dla dziecka w wieku sześciu/siedmiu lat rola ucznia, wiąże się z szeregiem zmian w jego życiu. Wejście w nowe, szkolne środowisko skutkuje nie tylko doświadczaniem innego rodzaju wpływów społecznych, lecz wiąże się także z podejmowaniem aktywności sterowanej przez obowiązki i normy społeczne. Znaczące miejsce w budżecie czasu dziecka zaczyna odgrywać praca. Postrzegana w kategoriach dobra, praca staje się wartością wychowawczą, stąd też wspierający dziecko w procesie jego rozwoju nauczyciel prowadzi je drogą wychowania do pracy i przez pracę. (abstrakt oryginalny)
Taking on a new social role of a pupil at the age of six or seven is connected with a number of changes in each child's life. Entering a new - school - environment results not only in being exposed to new kinds of social influence but is also connected with performing activities governed by responsibilities and social norms. Work begins to play a significant role in the child's life. Perceived in the terms of goodness, work becomes an educational value, thus a teacher, who supports children in the process of their development, leads them along the path of education through work and to work. (original abstract) - Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Jamiński A., Wychowanie przez pracę. Z doświadczeń "Szkoły Dziesiątej" w Lublinie, WSiP, Lublin 1974.
- Komar W., Wychowanie przez pracę w szkole ogólnokształcącej, WSiP, Warszawa 1986.
- Kozak W., Wychowanie do pracy przez pracę w szkolnictwie podstawowym, w: Kształcenie i wychowanie do pracy przez pracę uczniów szkół ogólnokształcących, red. M. Rataj, Instytut Programów Szkolnych MEN, Warszawa 1988.
- Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 1997.
- Marszałek L., Wychowanie do pracy procesem integrującym prawa i obowiązki dziecka przedszkolnego, "Seminare" 2010, nr 28.
- Nalaskowski A., Społeczne uwarunkowania twórczego rozwoju jednostki, WSiP, Warszawa 1998.
- Oborski P., Z psychologii szkolnego lenistwa, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 1948.
- Psychologia rozwojowa, red. P. Bryant, A.M. Colman, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 1995.
- Psychologia rozwoju człowieka, red. J. Trempała, PWN, Warszawa 2011.
- Stefańska-Klar R., Późne dzieciństwo. Młodszy wiek szkolny, w: Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, red. B. Harwas-Napierała, J. Trempała, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
- Witkowski L., Rozwój i tożsamość w cyklu życia. Studium koncepcji Erika H. Eriksona, Wydawnictwo Wit-Graf, Toruń 2000.
- Cytowane przez
- ISSN
- 2391-9485
- Język
- pol
- URI / DOI
- http://dx.doi.org/10.17399/HW.2015.143209