BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Lewicka Dagmara (AGH Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie)
Tytuł
System HRM i zaufanie wewnątrzorganizacyjne jako czynniki generujące pozytywne postawy i zachowania pracowników organizacji sektora publicznego
HRM System and Intra-Organizational Trust as a Factors Generating Positive Attitudes and Behaviour of Employees in Public Sector Organisations
Źródło
Studia Oeconomica Posnaniensia, 2016, vol. 4, nr 8, s. 70-84, rys., tab., bibliogr. 33 poz.
Słowa kluczowe
Zarządzanie zasobami ludzkimi, Standardy HRM, Zaufanie organizacyjne, Dobór pracowników, Opinia pracowników, Postawy pracowników, Regresja wielokrotna
Human Resources Management (HRM), HRM standards, Organizational trust, Employees' recruitment, Employees' opinion, Employee conducts, Multiple regression
Uwagi
streszcz., summ.; Artykuł powstał w ramach grantu naukowego nr 18/18.200.263 (nr umowy UMO - 2011/03/B/HS4/04 152), "Wpływ zaufania organizacyjnego na zaangażowanie pracowników" finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki
Abstrakt
Celem opracowania było zidentyfikowanie związków pomiędzy systemem HRM i zaufaniem wewnątrzorganizacyjnym a poziomem satysfakcji z pracy oraz wpływu powyższych zmiennych na pozytywne dla organizacji zachowania pracowników, takie jak: wykazywanie postawy proinnowacyjnej, pomaganie innym i mała chęć zmiany pracodawcy. Badania zostały przeprowadzone na grupie 134 losowo dobranych pracowników organizacji sektora publicznego. Analiza regresji wielokrotnej umożliwiła wskazanie prawdopodobnych związków pomiędzy zmiennymi, między innymi związku pomiędzy satysfakcją z pracy a systemem HRM i poziomem zaufania wewnętrzorganizacyjnego. (abstrakt oryginalny)

The aim of the study was to identify the relationship between HRM systems and intra-organizational trust and the level of job satisfaction. Moreover, the impact of these variables are valuable for organizing employee behaviour, such as showing a pro-innovative attitude, helping others, and low turnover intention. The study was conducted on a group of 134 randomly selected employees of public sector organizations. Multiple linear regression analysis also identified the probable relationships between variables, showing among others the relationship between job satisfaction and HRM system and the level of intra-organizational trust. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bachmann, R., Inkpen, A.C., 2011, Understanding Institutional-based Trust Building Processes in Inter-organizational, Relationships Organization Studies, vol. 32(2),s. 281-301, DOI: 10.1177/0170840610397477.
  2. Boselie, P., Dietz, G., Boon, C., 2005, Commonalities and Contradictions in HRM and Performance Research, Human Resource Management Journal, vol. 15, s. 67-94, DOI: 10.1111/j.1748-8583.2005.tb00154.x.
  3. Bowen, D.E., Ostroff , C., 2004, Understanding HRM-firm Performance Linkages: the Role of the 'Strength' of the HRM System, Academy of Management Review, vol. 29, s. 203-21, DOI:10.5465/AMR.2004.12736076.
  4. Brower, H.H., Schoorman, F.D., Tan, H.H., 2000, A Model of Relational Leadership: the Integration of Trust and Leader-member Exchange, Leadership Quarterly, vol. 11(2), s. 227-250, DOI:10.1016/S1048-9843(00)00040-0.
  5. Bruk-Lee, V., Khoury, H.A., Nixon, A.E., 2009, Replicating and Extending Past Personality/job Satisfaction Meta Analyses, Human Performance, 22(2), s. 156-189, DOI:10.1080/08959280902743709.
  6. Colquitt, J.A., Brent, S.A., LePine, J.A., 2007, Trust, Trustworthiness and Trust Propensity: a Meta-analytic Test of Their Unique Relationships, with Risk Taking and Job Performance, Journal of Applied Psychology, vol. 92, s. 909-27, dx.doi.org/10.1037/0021-9010.92.4.909.
  7. Coyle-Shapiro, J.A.M., Shore, L.M., 2007, The Employee-organization Relationship: Where Do We Go from Here?, Human Resource Management Review, 17 (2), s. 166-179, DOI:10.1016/j.hrmr.2007.03.008.
  8. Cropanzano, R., Mitchell, M., 2005, Social Exchange Theory: An Interdisciplinary Review, Journal of Management, vol. 31(6), s. 874, dx.doi.org/10.1177/0149206305279602.
  9. Dirks, T.K., Ferrin, D.L., 2002, Trust in Leadership: Metaanalytic Findings and Implications for Research and Practice, Journal of Applied Psychology, vol. 87, s. 611-28, dx.doi.org/10.1037/0021-9010.87.4.611.
  10. Frese, M., Fay, D., 2001, Personal Initiative: An Active Performance Concept for in the 21st Century, Research in Organizational Behavior, no. 23, s. 133-187, /dx.doi.org/10.1016/s0191-3085(01)23005-6.
  11. Gould-Williams, J., 2003, The Importance of HR Practices and Workplace Trust in Achieving Superior Performance: a Study of Public-sector Organizations, International Journal of Human Resource Management, vol. 14(1), s. 28-54, dx.doi.org/10.1080/09585190210158501.
  12. Herting, J.R., 2002, Evaluating and Rejecting True Mediation Models: A Cautionary Note, Prevention Science, 3 (4), s .285-289, dx.doi.org/10.1023/a:1020828709115.
  13. Hoy, W.K., Tarter, C.J., 2004, Organizational Justice in Schools: No Justice without Trust, International Journal of Educational Management, vol. 18, s. 250-259, dx.doi.org/10.1108/09513540410538831.
  14. Katou, A.A., 2013, Justice, Trust and Employee Reactions: an Empirical Examination of the HRM System, Management Research Review, 2013, vol. 36(7), s. 674-699,dx.doi.org/10.1108/mrr-07-2012-0160.
  15. Kinicki, A.J., McKee-Ryan, R.M., Schriesheim, C.A., Carson, K.P., 2002, Assessing the Construct Validity of the Job Descriptive Index: a Review and Meta-analysis, Journal of Applied Psychology, vol. 87, no. 1, dx.doi.org/10.1037/0021-9010.87.1.14.
  16. Kinnie, N., Swart, J., Purcell, J., 2005, Influences on the Choice of HRM Systems: the Network Organisation Perspective, International Journal of Human Resource Management, vol. 16(6), s. 1004-1028, DOI:10.1080/09585190500120780.
  17. Krot, K., Lewicka, D., 2011, Human Side of Innovation-individual and Organisational Environment-related Aspects: the Case of IBM, International Journal of Innovation and Learning, 9 (4), s. 352-371, dx.doi.org/10.1504/ijil.2011.040535.
  18. LePine, J.A., Erez, A., Johnson, D.E., 2002, The Nature and Dimensionality of Organizational Citizenship Behavior: A Critical Review and Meta-analysis, Journal of Applied Psychology, no. 87, s. 52-66, dx.doi.org/10.1037/0021-9010.87.1.52.
  19. Lewicka, D., 2010, Zarządzanie kapitałem ludzkim w polskich przedsiębiorstwach. Metody, narzędzia, mierniki, Wydawnictwa Profesjonalne PWN, Warszawa.
  20. Lewicka, D., 2014, Zapobieganie patologiom w organizacji. Rola funkcji personalnej, PWN, Warszawa.
  21. Lucas, L., 2005, The Impact of Trust and Reputation on the Transfer of Best Practices, Journal of Knowledge Management, vol. 9, no. 4, s. 87-101, dx.doi.org/10.1108/13673270510610350.
  22. MacIntosh, E.W., Doherty, A., 2010, The Influence of Organizational Culture on Job Satisfaction and Intention to Leave, Sport Management Review, 13(2), s. 106-117, dx.doi.org/10.1016/j.smr.2009.04.006.
  23. Organ, D.W., Podsakoff , P.M., MacKenzie, S.B., 2006, Organizational Citizenship Behavior: Its Nature, Antecedents, and Consequences, SAGE Publications, Thousand Oaks, London, New Delhi, dx.doi.org/10.4135/9781452231082.
  24. Parker, Ch.P.,. Baltes, B.B., Young, S.A., Huff , J.W., Altmann, R.A., Heather, A., Lacost, H.A., Roberts, J.E., 2003, Relationships between Psychological Climate Perceptions and Work Outcomes: a Meta-analytic Review, Journal of Organizational Behavior, vol. 24, s. 389-416, dx.doi.org/10.1002/job.198.
  25. Parvin, M.M., Nurul Kabir, N.M.M., 2011, Factors Affecting Employee Job Satisfaction of Pharmaceutical Sector, Australian Journal of Business and Management Research, vol.1, no. 9, s.113-123.
  26. Schuler, R., Jackson, S., Luo, Y., 2004, Managing Human Resources in Cross-Border Alliance, Routledge, London.
  27. Silverthorne, C., 2004, The Impact of Organizational Culture and Person-organization Fit on Age 35 Organizational Commitment and Job Satisfaction in Taiwan, Leadership & Organization Development Journal, 25(7), s. 592-599, /dx.doi.org/10.1108/01437730410561477.
  28. Steel, R.P., Griffeth, R.W., Hom, P.W, 2002, Practical Retention Policy for the PracticalManager, The Academy of Management Executive, vol 16, iss. 2, s. 149-162, dx.doi.org/10.5465/ame.2002.7173588.
  29. Tan, H.H., Tan, C.S.F., 2000, Toward the Differentiation of Trust in Supervisor and Trust in Organization, Genetic, Social, and General Psychology Monographs, vol.126(2), s. 241-260, dx.doi.org/10.1002/job.1812.
  30. Tzafrir, S.S., Baruch, Y., Dolan, S.L., 2004, The Consequences of Emerging HRM Practices for Employees' Trust in Their Managers, Personnel Review, vol. 33, iss. 6, s. 628-647, dx.doi.org/10.1108/00483480410561529.
  31. Tzafrir, S.S., Eitam-Meilik, M.,2005, The Impact of Downsizing on Trust and Employee Practices in High Tech Firms: A Longitudinal Analysis, Journal of High Technology Management Research, vol. 16, s. 193-207, dx.doi.org/10.1016/j.hitech.2005.10.008.
  32. Vanhala, M., Ahteela, R., 2011, The Effect of HRM Practices on Impersonal Organizational Trust, Management Research Review, vol. 34(8), s. 869-888, dx.doi.org/10.1108/01409171111152493.
  33. Zeffne, R., Connell, J., 2003, Trust and HRM in the New Millennium, International Journal of Human Resource Management, vol. 14, no. 1, s. 3-11, dx.doi.org/10.1080/09585190210158484.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2300-5254
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.18559/SOEP.2016.8.5
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu