BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Lisowska Renata (Uniwersytet Łódzki)
Tytuł
Kształtowanie przewagi konkurencyjnej małych i średnich przedsiębiorstw poprzez wykorzystanie wzornictwa przemysłowego - doświadczenia województwa wielkopolskiego
Shaping The Competitive Advantage of Small and Medium-Sized Enterprises Through The Use of Industrial Design - Experience of The Wielkopolskie Voivodeship
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2016, nr 449, s. 358-367, tab., bibliogr. 15 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Ekonomia
Słowa kluczowe
Przewaga konkurencyjna, Małe i średnie przedsiębiorstwa, Wzornictwo przemysłowe
Competitive advantage, Small business, Industrial design
Uwagi
Klasyfikacja JEL: R11, M21, L26, O44
streszcz., summ.
Kraj/Region
Województwo wielkopolskie
Greater Poland Voivodeship
Abstrakt
Konkurencyjność małych i średnich przedsiębiorstw jest istotnym warunkiem ich przetrwania. Jest traktowana jako zdolność przedsiębiorstwa do efektywniejszego, w porównaniu z konkurentami, zaspokojenia potrzeb konsumentów. Specyfika małych i średnich przedsiębiorstw wyznacza ramy obieranych strategii konkurowania. Formułowanie strategii w tych podmiotach powinno koncentrować się głównie na obniżaniu kosztów i podwyższaniu jakości oferowanych produktów i usług, do czego może przyczynić się wykorzystanie przez MSP usług związanych z wzornictwem przemysłowym. Celem niniejszego opracowania jest analiza możliwości kształtowania przewagi konkurencyjnej małych i średnich przedsiębiorstw przez wykorzystanie wzornictwa przemysłowego na przykładzie województwa wielkopolskiego. Pierwszą część artykułu stanowią studia literaturowe poświęcone istocie budowania przewagi konkurencyjnej przez małe i średnie przedsiębiorstwa, w drugiej części dokonano zaś analizy wpływu wykorzystania wzornictwa przemysłowego na poprawę konkurencyjności tych podmiotów w oparciu o przeprowadzone badania ankietowe techniką CATI wśród 366 MSP zlokalizowanych na terenie województwa wielkopolskiego(abstrakt oryginalny)

The competitiveness of small and medium-sized enterprises is an essential condition for their survival. It is regarded as the company's ability to meet the needs of consumers more efficiently than competitors do. The specificity of small and medium-sized enterprises provides a framework for competitive strategies chosen. Formulating strategies in these entities should focus primarily on reducing costs and increasing the quality of products and services offered, which can be facilitated by SMEs' use of services related to industrial design. The aim of the paper is to analyse the possibility of shaping a competitive advantage of small and medium-sized enterprises through the use of industrial design based on the example of the Wielkopolskie Voivodeship. The first part of the paper is devoted to the literature review concerning shaping a competitive advantage of small and medium-sized enterprises, whereas the second part examines the effects of the use of industrial design in improving the competitiveness of these entities on the basis of surveys conducted by means of CATI technique among 366 SMEs located in the Wielkopolskie Voivodeship(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Adamik A. (red.), 2011, Kształtowanie konkurencyjności i przewagi konkurencyjnej małych i średnich przedsiębiorstw, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
  2. Adamik A., 2012, Konkurencyjność jako metafora gry - próba uproszczonego spojrzenia na proces kształtowania konkurencyjności przedsiębiorstw, Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, Zeszyt Naukowy, nr 116, SGH, Warszawa, s. 7-17.
  3. Bank Danych Lokalnych, GUS, https://bdl.stat.gov.pl/.
  4. http://iw.org.pl/pl/magazyn-design-artykuly/item/65-polish-design-design-from-wielkopolska (15.04.2016).
  5. http://www.pro-design.com.pl (15.04.2016).
  6. http://www.pro-design.com.pl/index.php/design.html (10.04.2016).
  7. Karpacz J., 2011, Determinanty odnowy strategicznej potencjału małych i średnich przedsiębiorstw. Aspekty teoretyczne i wyniki badań empirycznych, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  8. Nogalski B., Karpacz J., Wójcik-Karpacz A., 2004, Funkcjonowanie i rozwój małych i średnich przedsiębiorstw. Od czego zależy?, AJG, Bydgoszcz.
  9. Piasecki B. (red.), 2001, Ekonomika i zarządzanie małą firmą, PWN, Warszawa-Łódź.
  10. Rokita J., 2005, Zarządzanie strategiczne. Tworzenie i utrzymywanie przewagi konkurencyjnej, PWE, Warszawa.
  11. Stankiewicz M., 2002, Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, TNOiK, Toruń.
  12. Strategia rozwoju wzornictwa w Polsce na lata 2007-2013, 2006, Stowarzyszenie Projektantów Form Przemysłowych, Warszawa.
  13. Strategor, 1995, Zarzadzanie firmą, strategie, struktury, tożsamość, PWE, Warszawa.
  14. Szwed R., 2009, Metody statystyczne w naukach społecznych. Elementy teorii i zadania, Wydawnictwo KUL, Lublin.
  15. Urbanowska-Sojkin E. (red.), 2011, Podstawy wyborów strategicznych w przedsiębiorstwach, PWE, Warszawa.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2016.449.32
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu