BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Ostrowska Izabela (Uniwersytet Szczeciński)
Tytuł
Etyczne kształtowanie produktów przez przedsiębiorstwa - nowe wyzwanie dla marketingu
Ethical Development of Products by Enterprises - a New Challenge for Marketing
Źródło
Handel Wewnętrzny, 2016, nr 5, s. 205-215, bibliogr. 19 poz.
Słowa kluczowe
Zrównoważony marketing, Etyka działalności gospodarczej, Świadomość ekologiczna
Sustainable marketing, Business activity ethics, Ecological awareness
Uwagi
streszcz., summ., rez.
Abstrakt
Globalne ekologiczne i socjalne zagrożenia wymagają przyspieszenia działań mających na celu reorientację społeczeństw konsumpcyjnych w społeczeństwa zrównoważone, których podstawą jest odpowiedzialna konsumpcja i produkcja. Szczególną rolę w tej transformacji może odegrać działalność marketingowa dużych przedsiębiorstw produkcyjnych, a zwłaszcza sposób projektowania, wytwarzania i dystrybucji produktów. Celem rozważań jest dokonanie oceny przesłanek i barier we wprowadzaniu elementów marketingu zrównoważonego przez firmy działające na polskim rynku. Artykuł bazuje na przeglądzie literatury i dostępnych wynikach badań rynkowych. W wyniku przeprowadzonej analizy stwierdzono, że etyczne kształtowanie produktów jest wymuszone przede wszystkim przez sytuację rynkową i ma na celu wzmocnienie wizerunku firmy. Większość polskich konsumentów nadal wybiera produkty tańsze, które nie spełniają wymogów marketingu zrównoważonego. Artykuł ma charakter sprawozdawczy. (abstrakt oryginalny)

Global ecological and social threats require acceleration of efforts to reorient consumer societies into sustainable societies which are based on responsible consumption and production. Marketing activities of large manufacturing companies might have played a special role in this transformation. The most important are especially ways of designing, manufacturing and distribution of products. The article has a reporting character and the aim is to assess the reasons and barriers for introducing elements of sustainable marketing by companies operating in the Polish market. The article is based on a review of the available literature and results of market research. The analysis concludes that development of ethical products is enforced mainly by the market situation and aims at strengthening the company's image. Most Polish consumers still choose cheaper products which do not meet the requirements of sustainable marketing. The article is of the reporting nature. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Białowolski P., Dudek S. (2015), Sytuacja na rynku consumer finance. IV kwartał 2015, http://www.finanse.egospodarka.pl/127752,Finanse-gospodarstw-domowych-w-IV-kw-2015,2,63,1.html [dostęp: 12.02.2015].
  2. Czubała A. (2013), Koncepcja i formy marketingu społecznego przedsiębiorstw, "Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie", t. 22, nr 1.
  3. Dam Y., Apeldoorn P. (2008), Sustainable Marketing, (w:) Tadajewski M., Brownlie D. (Eds.), Critical Marketing. Contemporary Issues in Marketing, John Wiley & Sons, Chichester.
  4. Eurostat (2015), http://bankizywnosci.pl/pl/Strony/marnowanie-zywnosci.html [dostęp: 12.02.2016].
  5. FairTrade (2014), http://www.fairtrade.net/fileadmin/user_upload/content/2009/resources/2013 [dostęp: 12.02.1016].
  6. Fundacja Kronenberga (2015), Raport Postawy Polaków wobec finansów, badanie Fundacji Kronenberga przy CitiBank Handlowy, Warszawa.
  7. Golka M. (2004), W cywilizacji konsumpcyjnej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
  8. Global Havas (2014), Raport BeCAUSE It Matters, http://informacje.havasworldwide.pl/pr/289202/polscy-konsumenci-i-ich-postawy-wobecswiadomego-konsumpcjonizmu [dostęp: 09.2015].
  9. Janeczek U. (2014), Koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu a marketing relacji, "Zeszyty Naukowe UE w Katowicach", nr 182, Zarządzanie relacjami w biznesie: współczesne wyzwania.
  10. Kronenberg J. (2010), Związki gospodarki, społeczeństwa i środowiska, (w:) Kronenberg J., Bergier T. (red.), Wyzwania Zrównoważonego Rozwoju w Polsce, Fundacja Sendzimira, Kraków.
  11. Leitner K. (2010), Balanced Sustainability Marketing, Verlag, Berlin.
  12. Millward Brown SMG/KRC (2015), http://www.niemarnuje.pl/marnowanie-zywnosci.html [dostęp: 12.10.2015]
  13. Ministerstwo Rozwoju (2016), Plan na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, https://www.mr.gov.pl/media/14827/Plan_na_rzecz_Odpowiedzialnego_Rozwoju_informacja_prasowa.pdf [dostęp: 23.02.2016]
  14. Popławski K. (2015), Konsekwencje afery spalinowej Volkswagena, Ośrodek Studiów Wschodnich, http://www.osw.waw.pl/pl/publikacje/analizy/2015-12-09/konsekwencje-afery-spalinowej-volkswagena [dostęp: 20.12.2015].
  15. Pabian A. (2012), Zrównoważona produkcja w gospodarce przyszłości. Perspektywy i bariery rozwoju, "Research Papers of Wrocław University of Economics", Iss. 245.
  16. PAP (2015), Po aferze rekordowa sprzedaż Volkswagena w Polsce, http://moto.wp.pl/kat,55194,title,Po-aferze-rekordowa-sprzedaz-Volkswagena-w-Polsce,wid,17954491,wiadomosc.html?ticaid=1167d0&_ticrsn=3 [dostęp: 15.12.2015].
  17. Przybysz A. (2014), Raport: Czas użytkowania telewizorów i lodówek coraz krótszy, http://www wyborcza.biz/biznes [dostęp: 29.07.2015].
  18. Rudawska E. (2013), Marketing zrównoważony - nowe oblicze kapitalizmu?, "Ekonomia", nr 3(24).
  19. Sroczyński O. (2013), Konsumpcjonizm i kultura zadłużenia. Etyczne aspekty polityki gospodarczej i cyklu koniunkturalnego, (w:) Karczewski L., Kretek H. (red.), Etyczny wymiar odpowiedzialnego biznesu i konsumeryzmu na początku XXI wieku, PWSZ, Racibórz.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0438-5403
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu