BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Borkowski Przemysław (Uniwersytet Gdański)
Tytuł
Problemy prowadzenia rachunku kosztów i korzyści w inwestycjach infrastrukturalnych
Challenges in Optimising Cost-Benefit Analysis in Infrastructure Projects
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2016, nr 450, s. 91-102, rys., bibliogr. 18 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Polityka ekonomiczna
Słowa kluczowe
Obszary problemowe, Analiza kosztów i korzyści (AKK), Inwestycje, Finansowa ocena inwestycji, Infrastruktura, Optymalizacja
Problem areas, Cost-benefit analysis (CBA), Investment, Financial assessment of investment, Infrastructure, Optimalization
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
W artykule podjęto problem optymalizacji metody kalkulacji kosztów - korzyści (CBA) stosowanej w ocenie inwestycji infrastrukturalnych. Punktem wyjścia jest opis metody i prezentacja jej kluczowych komponentów. Na tej podstawie przeprowadzono pogłębioną analizę działań podejmowanych w trakcie prowadzenia rachunku kosztów i korzyści. Metoda kosztów-korzyści jest w dużej mierze niedoskonała, a wiele elementów rachunku jest kształtowanych dowolnie lub raportowanych nieprecyzyjnie. W pracy omówiono metodykę prowadzenia rachunku kosztów-korzyści z zastosowaniem CBA. Wskazano obszary problemowe, następnie szczegółowo zanalizowano składowe przepływów pieniężnych oraz omówiono czynniki mogące negatywnie wpływać na wiarygodność wykorzystywanych zmiennych socjoekonomicznych. Celem badania jest identyfikacja obszarów krytycznych, która może stanowić podstawę do dalszych prac nad ulepszeniem metody CBA w celu poprawy wiarygodności uzyskiwanych za jej pomocą ocen inwestycji infrastrukturalnych(abstrakt oryginalny)

The paper deals with the problem of optimal applicability of cost-benefit methodology in the assessment of infrastructure investments. Firstly the concept of CBA is discussed and its use in Europe as a key appraisal method. Then the general design of cost and benefit method is given. The main part of the article addresses CBA methodology deficiencies. A number of critical areas in CBA has been discussed especially in regard to poor representation of certain economic values, choice of key indicators and use of unadequate data. Cash flows used for CBA assessments are analysed in detail as well as factors having negative impact on socio-economic variables used in appraisals. This leads to the conclusion on challenges in optimising the method in order to better assess infrastructure investments(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bąk M. (red.), 2009, Koszty i opłaty w transporcie, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, s. 50.
  2. Bickel P., Friedrich R., Burgess A., Fagiani P., Hunt A., Jong G. de, Laird J., Lieb C., Lindberg G., Mackie P., Navrud S., Odgaard T., Ricci A., Shires J., Tavasszy L., 2006, Deliverable 5: Proposal for Harmonised Guidelines, raport projektu Developing Harmonised European Approaches for Transport Costing and Project Assessment (HEATCO)., University of Stuttgart, Stuttgart.
  3. Borkowski P., Adamowicz E., Pawlowska B., Kozlak A., Burnewicz J., Bak M., 2014, Re-commendation on EU Policy Assessment Methodology to Capture Wider Economic Impacts of Transport Infrastructure Investment, Deliverable 4.3: ICEU Project Report for European Commission Directorate General for Research and Innovation, Brussels.
  4. DMT (Duńskie Ministerstwo Transportu), 2006, Key Figure Catalogue for use in socioeconomic analysis on the transport area, DMT, Copenhagen.
  5. EC (European Commission), 2008, Guide to cost-benefit analysis of investment projects. Structural Funds, Cohesion Fund and Instrument for Pre-Accession, EC, Brussels.
  6. Florio M., 2006, Cost benefit analysis and the EU cohesion fund: learning from experience, Regional Studies, vol. 40, no 2, s. 211-224.
  7. Florio M. (red.), 2007, Cost-benefit Analysis and Incentives In Evaluation: The Structural Funds of the European Union, Elgar, Northampton, s. 24.
  8. Flyvbjerg B., Cowi, 2004, Procedures for Dealing with Optimism Bias in Transport Planning: Guidance Document, UK Department for Transport, London.
  9. Flyvbjerg B., Skamris Holm M.K., Buhl S., 2002, Underestimating Costs in Public Works Projects. Error or Lie?, Journal of the American Planning Association, vol. 68, no 3, s. 279-295.
  10. IBDiM, 2013, Metoda oraz wycena kosztów wypadków i kolizji drogowych na sieci dróg w Polsce na koniec roku 2012, z wyodrębnieniem średnich kosztów społecznoekonomicznych zdarzeń drogowych na sieci TEN, Warszawa.
  11. Intraplan, 2015, Grundsätzliche Überprüfung und Weiterentwicklung der Nutzen-Kosten-Analyse im Bewertungsverfahren der Bundesverkehrswegeplanung, Interplan, Planco, TUBS, Endbericht für das Bundesministerium für Verkehr und digitale Infrastruktur, Berlin.
  12. JASPERS, 2008, Niebieska księga. Sektor transportu publicznego, Warszawa 2008.
  13. Kiel J., Smith R., Ubbels B., 2014, Good Model Practices for Infrastructure Projects, Deliverable 3.3: ICEU Project Report for European Commission Directorate General for Research and Innovation, Brussels.
  14. Link H., 2006, An econometric analysis of motorway renewal costs in Germany, Transportation Research Part A: Policy and Practice, Elsevier, vol. 40, no 1, s.19-34.
  15. Little I., Mirrlees J.A., 1994, The costs and benefits of analysis: project appraisal and planning twenty years on, [w:] Layard R., Glaister S. (eds), Cost-benefit Analysis, Cambridge University Press, Cambridge.
  16. Maibach M., Schreyer C., Sutter D., van Essen H.P., Boon B.H., Smokers R., Schroten A., Doll C., Pawlowska B., Bak M.,2008, Handbook on estimation of external costs in the transport sector, IMPACT - Internalisation Measures and Policies for All External Cost of Transport Project Report, CE, Delft.
  17. OECD, 2013, Economic Policy Reforms: Going for Growth, OECD Publishing, Paris.
  18. Pawłowska B. (red.), 2015, Infrastruktura transportu a konkurencyjność regionów w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, s. 147-152.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2016.450.08
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu