BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Jabłońska Żaklina (Uniwersytet Łódzki)
Tytuł
Marketing relacji i csr jako narzędzia budowania przewagi konkurencyjnej przez franczyzodawców branży gastronomicznej w Polsce
Relationship Marketing and Csr as Tools for Building of Competitive Advantage by Franchisors of Foodservice Industry in Poland
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2016, nr 450, s. 241-250, rys., tab., bibliogr. 8 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Polityka ekonomiczna
Słowa kluczowe
Społeczna odpowiedzialność biznesu, Marketing relacji, Gastronomia
Corporate Social Responsibility (CSR), Relationship marketing, Gastronomy
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Działania CSR zakładające dobro wszystkich interesariuszy współgrają z koncepcją marketingu relacji uwzględniającą budowanie długotrwałej relacji z klientem. Współistnienie tych dwóch obszarów wpisuje się w budowanie strategii współczesnych przedsiębiorstw. Artykuł przedstawia wyniki badania dotyczącego obszarów CSR aktywnie podejmowanych przez franczyzodawców w branży gastronomicznej w Polsce. Badaniem objęto 91 gastronomicznych systemów franczyzowych działających w Polsce w 2015 roku, zrzeszonych w Polskiej Organizacji Franczyzodawców. Badanie miało charakter deklaratywny, informacje o działaniach CSR zebrano ze stron internetowych badanych firm. Wyniki wskazują, że przedsiębiorstwa gastronomiczne działające we franczyzie dostrzegają konieczność angażowania się w działania CSR i starają się nawiązywać długotrwałe relacje z klientami. Pomaga to budować pozytywny wizerunek firm wśród dostaw(abstrakt oryginalny)

CSR activities taking into account the concerns of all stakeholders interact with the concept of relationship marketing which takes into consideration building longterm customer relationships. The coexistence of these two areas is part of a strategy to build modern enterprises. The article presents the results of a survey on the active areas of CSR undertaken by franchisors in the foodservice industry in Poland. The study included 91 foodservice industry franchise systems operating in Poland in 2015, affiliated by the PFO. Information regarding direct conducted CSR activities were collected from the websites of companies surveyed. The collected results show that companies operating in the foodservice franchise recognize the need to engage in CSR activities, and the actions taken are trying to establish long-term relationships with customers. These activities help companies build an image, and the positive reception by the local community and suppliers can increase the chances of attracting and retaining customers(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. IX Ranking Odpowiedzialnych Firm 2015, Dziennik Gazeta Prawna z 22.04.2015, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, PWC. Dembińska I., 2013, Marketingowa orientacja działań CSR na przykładzie firm logistycznych, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 790, Problemy Transportu i Logistyki, nr 3, Szczecin.
  2. Flieger M., 2014, Doskonalenie funkcji marketingowej poprzez implementację zasad marketingu relacji, red. G. Bełz, J. Kacała, Prace Naukowe UE we Wrocławiu nr 359, Wydawnictwo UE we Wrocławiu, Wrocław.
  3. Janeczek U., Koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu a marketing relacji, http://www.ue.katowice.pl/fileadmin/_migrated/content_uploads/3_U.Janeczek_Koncecja_spolecznej_odpowiedzialnosci....pdf (29.04.2016).
  4. Kotler Ph., Hassekiel D., Lee N.R., 2012, Dobro popłaca! Inicjatywy marketingowe, dzięki którym świat staje się lepszy, a zyski rosną, MT Biznes, Warszawa 2012.
  5. Levytska G., Wrzesińska-Kowal J., 2013, Społeczna odpowiedzialność biznesu w działalności przedsiębiorstw gastronomicznych w Polsce, Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego.
  6. Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, SGGW, Warszawa. Mokrysz-Olszyńska A., Targański B. (red.), 2012, Uwarunkowania prawne marketingu w społeczeństwie informacyjnym. Zagadnienia wybrane, SGH, Warszawa.
  7. Raport o franczyzie w Polsce 2015, 2015, PROFIT System, Warszawa.
  8. Wertyński M., 2015, Konsumenci promują zaangażowanie, Ranking Odpowiedzialnych Firm 2015, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Europejski Kongres Gospodarczy, Katowice.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2016.450.21
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu