BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Pieczywok Andrzej (Akademia Obrony Narodowej w Warszawie)
Tytuł
Refleksje nad bezpieczeństwem wychowania człowieka w wybranych koncepcjach psychologicznych i pedagogicznych
Reflections on Education for Human Security in Some Concepts of Psychological and Pedagogica
Źródło
Doctrina. Studia społeczno-polityczne, 2010, nr 7, s. 123-130, przypisy
Doctrina. Social and Political Journal
Słowa kluczowe
Psychologia człowieka, Pedagogika, Wychowanie, Bezpieczeństwo
Human psychology, Pedagogy, Education, Security
Uwagi
summ.
Abstrakt
W odniesieniu do kierunków, systemów i nurtów generowane są różne obszary wychowania dla bezpieczeństwa człowieka, a każdy z systemów tworzy odrębny model wychowania. W naukach społecznych i humanistycznych bezpieczeństwo w swym znaczeniu obejmuje zaspokojenie takich potrzeb, jak: istnienie, przetrwanie, całość, tożsamość (identyczność), niezależność, spokój, posiadanie, pewność rozwoju. Również dotyczy takich oddziaływań na otoczenie człowieka, aby usuwać lub przynajmniej oddalać w jego zasięgu zagrożenia i eliminować własny lęk, obawy, niepokój oraz niepewność. Termin ten jest nie tylko określeniem stanu rzeczy, ile ciągłym procesem społecznym, w którym podmioty działające (dzieci, młodzież, osoby dorosłe) starają się tworzyć mechanizmy bezpiecznego życia.(fragment tekstu)

The article focuses on selected areas relating to man's safety in the psychological and pedagogical educational concepts. The psychological and pedagogical concepts outlined in the article are complementary and by stimulating one another they open paths for further research. Each of them refers to many aspects and educational situations. Each of them contains the most important issues connected with the shaping of the individual feeling of safety as well as the shaping of personality. These concepts present many factors which threaten man's feeling of safety. These are, for example: lack of stability, impossibility to predict situations, non-standard or abnormal life situation (in the educational sense), lack of appreciation, respect and kindness from others; lack of help, support and solidarity; lack of friendships, colleagues and affiliations with respected groups; awareness of one's own limitations in relation to safeguarding one's own welfare (goods and values); a sense of threats and unfavourable prospects; lack of success in life and of one's own initiatives and activities etc. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. P. Petrykowski, Podstawy teorii wychowania. Wprowadzenie w problematykę, Włocławek 2003, s. 33-34.
  2. L. Wełyczko, Wybrane zagadnienia z teorii wychowania, Wrocław 2006, s. 19-20.
  3. M. Łobocki, Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2005, s. 61.
  4. S. Wołoszyn, Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku, Kielce 1998, s. 31.
  5. G. Nowacki, Psychologia bezpieczeństwa, Warszawa 2004, s. 6-7.
  6. J. Lipiec, Świat wartości, Kraków 2001, s. 206-239.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1730-0274
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu