BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Werenowska Agnieszka (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie)
Tytuł
Kierunki zmian na rynku niskokosztowych linii lotniczych
Directions of Changes in The Market of Low-Cost Airlines
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2016, nr 450, s. 616-625, rys., tab., bibliogr. 14 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Polityka ekonomiczna
Słowa kluczowe
Turystyka, Tanie linie lotnicze, Przewozy pasażerskie
Tourism, Low-cost carrier, Passenger traffic
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Pojawienie się na rynku tanich przewoźników lotniczych poprawiło dostępność transportową wielu regionów Europy uznawanych wcześniej za peryferyjne. Celem artykułu była prezentacja rynku niskokosztowych przewoźników w Europie, poznanie preferencji dotyczących formy podróżowania tanimi liniami lotniczymi oraz stworzenie profilu użytkownika tanich linii lotniczych. Największym powodzeniem i niesłabnącą pozycją na rynku europejskim szczycą się Ryanair oraz EasyJet. Najsłabszą pozycję wśród pięciu najpopularniejszych linii na rynku europejskim odnotował WizzAir [www1]. Badania1 przeprowadzone w 2015 roku potwierdziły prezentowane tendencje. Wśród przewoźników wybieranych najczęściej zdecydowanie największym powodzeniem cieszyli się: Ryanair (46%) oraz WizzAir (42%). Wśród badanych najliczniejszą grupę stanowiły osoby podróżujące tanimi liniami 1-2 razy w roku - 35%, oraz rzadziej niż raz w roku (30%) - podróżujące głównie wakacyjnie. Najistotniejszymi powodami wyboru konkretnych linii lotniczych były: w pierwszej kolejności - cena biletu, a następnie siatka połączeń oraz położenie lotnisk. Aż 69% respondentów wśród osób podróżujących liniami niskokosztowymi potwierdziło, że od pojawienia się ich na polskim rynku zwiększyła się ich częstotliwość podróży(abstrakt oryginalny)

The emergence of low cost operators has improved transport accessibility to many European regions that were previously considered peripheral. The aim of the article was to present the market of low-cost operators in Europe, learn about the preferences concerning travelling with low-cost airlines and create a profile of a low-cost airlines user. The most popular and unwavering positions on the European market are occupied by Ryanair and EasyJet and the weakest position among the top five lines is taken by WizzAir. The research conducted in 2015 confirmed presented trends. The biggest success, among the operators that are chosen most often, is enjoyed by Ryanair (46%), and WizzAir (42%). Among the respondents, the largest group were people travelling with low-cost airlines 1-2 times a year - 35%, and less than once a year (30%), travelling mainly for holiday. The most important 617reasons for the selection of specific airlines were - firstly, the ticket price, then network of connections and the location of airports. As many as 69% of travellers confirmed that since the emergence of low-cost airlines on the Polish market their frequency of travelling increased(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Debbage K.G., 2008, Linie lotnicze, porty lotnicze i międzynarodowy transport lotniczy. Zarządzanie turystyką, PWE, Warszawa.
  2. http://corporate.ryanair.com/about-us/history-of-ryanair/.
  3. http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/File:Air_and_sea_passenger_transport,_2013_(%C2%B9)_YB15.png
  4. http://lotniczapolska.pl/Polska-na-sciezce-wzrostow,36120.
  5. http://www.elfaa.com/statistics.htm.
  6. http://www.elfaa.com/Stats_June2014.
  7. http://www.prtl.pl/.
  8. http://www.prtl.pl/print,4318,1.
  9. Nowaczyk J., 2008, Rozwój tanich przewozów lotniczych w Polsce, Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Org. Gosp. Żywnościowej, nr 69, Warszawa.
  10. Pender L., Sharpley R., 2008, Zarządzanie turystyką, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  11. Pijet-Migoń E., 2012, Zmiany rynku lotniczych przewozów pasażerskich w Polsce po akcesji do Unii Europejskiej, Rozprawy Naukowe Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego Uniwersytetu Wrocławskiego 25, Instytut Geografii i Rozwoju Regionalnego Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
  12. Pijet-Migoń E., 2014, Dziesięć lat otwartego nieba nad Polską - implikacje dla turystyki, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 807, Ekonomiczne problemy turystyki nr 3, Szczecin.
  13. Serafin M., Zespół PRTL.pl, 2010, Wyniki tanich linii na tle europejskiego rynku lotniczego.
  14. www1: http://www.elfaa.com/statistics.htm (dostęp 19.10.2015).
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2016.450.53
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu