BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Starzyk Agnieszka (Akademia Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie)
Tytuł
Studium ekonomiczno-demograficzne sieci placówek wychowania przedszkolnego w Polsce
Economic and Demographic Study of Networks of Preschool Education Institutions in Poland
Źródło
Kwartalnik Naukowy Uczelni Vistula, 2016, nr 3(49), s. 173-186, il., tab., bibliogr. 13 poz.
Vistula Scientific Quarterly
Słowa kluczowe
Wychowanie, Opieka nad dzieckiem, Edukacja, Przemiany demograficzne, Wskaźnik skolaryzacji
Parenting, Childcare, Education, Demographic transformation, Gross Enrollment Ratio (GER)
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem opracowania jest zwrócenie uwagi na problem dopasowania sieci przedszkoli do sieci osadniczej, szczególnie w okresach spadku populacji. W przeszłości, w momencie zaistnienia idei opieki nad dziećmi poza domem, powstał problem miejsca opieki. W Polsce, ale i na świecie, pierwsze instytucje miały charakter opiekuńczy, następnie rozszerzono program o czynnik wychowawczy, a dopiero po II wojnie światowej stopniowo włączano elementy edukacyjne. Ze względu na szeroki zakres i wielowątkowość problemu w opracowaniu znalazły się tylko wybrane informacje - przedmiotem badania jest czynnik demograficzny w zakresie niezbędnym do wyciągnięcia wniosków dotyczących potrzeb związanych z architekturą przedszkolną. Wyodrębniono cztery podstawowe części: Wychowanie przedszkolne w Polsce - geneza; Placówki wychowania przedszkolnego w Polsce po 1989 roku; Placówki wychowania przedszkolnego w Polsce w latach 2010-2015; Placówki wychowania przedszkolnego w Polsce - prognoza. Materiał będący wynikiem badań jest wyjściowym dla dalszych opracowań. (abstrakt oryginalny)

The aim of the study is to highlight the problem of conformation of the kindergarten infrastructure to the needs of the community it serves, especially during periods of declining population. In the past - at the time when the idea of looking aft er children outside home was born - there was an issue of a place of care. In Poland, but also in the world, the fi rst of such institutions provided care only. Next the aspect of raising youngsters was added. Aft er World War II the educational element was started being gradually introduced. Because of a wide spectrum and plurality of the problem, the study presents only selected issues - the research looks at demography but only at the aspects allowing understanding the changes needed in the architecture of the preschool infrastructure. Four main elements have been selected: Preschool care in Poland - genesis; Preschool care infrastructure in Poland between 2010 and 2015; Preschool care infrastructure - prognosis. Conclusion of this research will form the base for further studies. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Alexander Ch. (2008), Język wzorców, GWP, Gdańsk.
  2. Falkowska E., Telusiewicz-Pacek A. (2013), Dzieci w Polsce. Dane, liczby, statystyki, UNICEF, Warszawa.
  3. Kopczewski W. (1920), O szkołę polską: pierwszy Ogólnopolski Wielki Zjazd Nauczycielski w dniach 14, 15, 16, 17 kwietnia 1919 w Warszawie, Książnica Polska Towarzystwa Nauczycieli Szkół Wyższych, Lwów-Warszawa.
  4. Kupisiewicz C. (red.) (2005), Drogi i bezdroża polskiej oświaty w latach 1945-2005, Wyższa Szkoła Umiejętności Pedagogicznych i Zarządzania, Warszawa.
  5. Levitas A., Herczyński J., (2012), Decentralizacja oświaty w Polsce 1990-1999: tworzenie systemu, Decentralizacja Oświaty, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.
  6. Rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 27 października 1933 r. o kwalifikacjach zawodowych wychowawczyń przedszkoli (Dz.U. z 1933 r. Nr 85, poz. 645).
  7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2014 r. poz. 803).
  8. Starzyk A. (2014), Przestrzeń jako stymulator rozwoju dzieci starszych - studium potrzeb i ograniczeń, (w:) Dziewulska A., Królikowski J.T., Starzyk A. (red.), Rewitalizacja a kultura przestrzeni, Wydawnictwo Szkoły Wyższej im. Bogdana Jańskiego, Warszawa.
  9. Ustawa o ustroju szkolnictwa z dnia 11 marca 1932 r. (Dz.U. z 1932 r. Nr 38, poz. 389).
  10. Ustawa z dnia 17 lutego 1922 r. o budowie publicznych szkół powszechnych (Dz.U. z 1922 r. Nr 18, poz. 144).
  11. http://cie.men.gov.pl
  12. http://isap.sejm.gov.pl
  13. http://swaid.stat.gov.pl
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2084-4689
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu