- Autor
- Roman Michał (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie), Krzyżanowska Krystyna (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie)
- Tytuł
- Stan sektora turystycznego w Polsce i Unii Europejskiej
State of the Tourism Sector in Poland and in the European Union - Źródło
- Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, 2016, t. 103, z. 1, s. 86-94, tab., bibliogr. 23 poz.
Annals of Agricultural Economics and Rural Development - Słowa kluczowe
- Turystyka, Przemysł turystyczny, Gospodarka turystyczna
Tourism, Tourism industry, Touristic economy - Uwagi
- streszcz., summ.
- Firma/Organizacja
- Unia Europejska (UE)
European Union (EU) - Kraj/Region
- Polska
Poland - Abstrakt
- Celem artykułu jest zaprezentowanie stanu sektora turystycznego w Unii Europejskiej (UE), ze szczególnym uwzględnieniem Polski. W pracy wykorzystano dane z lat 2005-2014 pochodzące z World Travel & Tourism Council, Eurostatu oraz raportów Instytutu Turystyki. Ważnym wskaźnikiem rozwoju turystyki jest sytuacja makroekonomiczna, która ma wpływ na kondycję ekonomiczną mieszkańców. W sytuacji obniżenia poziomu zamożności Europejczycy rezygnują z dóbr luksusowych, w tym z podróży turystycznych. Wkład przemysłu turystycznego i gospodarki turystycznej UE w PKB i zatrudnienie w UE należy uznać za istotny. W latach 2009-2010 nastąpił spadek liczby wyjazdów turystycznych Polaków, natomiast w roku 2011 odnotowano ich wzrost. W analizowanym okresie wyjazdy długookresowe były bardziej popularne od krótkookresowych. (abstrakt oryginalny)
The aim of the article was to present the state of the tourism sector in the European Union, with particular emphasis on Poland. Data from the World Travel & Tourism Council, Eurostat and reports of the Institute of Tourism for the years 2005-2014 was used in the study. An important indicator of the development of tourism is the macroeconomic situation, which has an impact on the economic situation of the residents. In case of a reduction in the level of wealth, Europeans give up luxury goods, including tourist travels. The contribution of the tourism industry and the tourism economy of the EU towards GDP and employment in the EU is essential. The presented analysis showed that in the years 2009-2010, there was a decrease in the number of Polish tourist trips, while the year 2011 saw a reversal of this trend. In the analyzed period, long-term travels were more popular than short-term trips. (original abstract) - Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Butowski Leszek, 2004: Organizacja turystyki w Polsce, Wydawnictwo Akademickie Wyższej Szkoły Społeczno-Przyrodniczej, Warszawa, s. 83.
- Eurostat. www.ec.europa.eu.
- Gaworecki Władysław Włodzimierz, 2003: Turystyka. PWE, Warszawa, s. 20.
- Gołembski Grzegorz (red.), 2002: Kompendium wiedzy o turystyce, PWN, Warszawa-Poznań , s. 12.
- Gołembski Grzegorz, 2011: Kryzys w gospodarce światowej i jego wpływ na rynek usług turystycznych w Polsce, [w] Turystyka w Polsce w okresie kryzysu, Alicja Gotowt-Jeziorska, Krzysztof Łopaciński (red.), Polskie Stowarzyszenie Turystyki, Warszawa, s. 13-26.
- Instytut Turystyki, www.sgtir.edu.pl/pol/page/instytut-turystyki.
- Janczak Krzysztof, Patelak Krzysztof, 2014: Uczestnictwo Polaków w wyjazdach turystycznych w 2013 roku. Wydawnictwo Ministerstwo Sportu i Turystyki, Departament Turystyki, Łódź, s. 58.
- Kruczek Zygmunt, 2006: Kompendium pilota wycieczek. Proksenia, Kraków, s. 8-9.
- Kurek Włodzimierz, Mirosław Mika, 2011: Turystyka jako przedmiot badań naukowych [w] Turystyka, Włodzimierz Kurek. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 17.
- Mazurek Jolanta, 2000: Czynniki rozwoju współczesnej turystyki, [w] Podstawy turystyki, Aleksander Szwichtenberg (red.), Wydawnictwo Politechniki Koszalińskiej. Koszalin, 29-35.
- Middleton Victor T.C., 1996: Marketing w turystyce. PAPT, Warszawa, s. 8-9.
- Panasiuk Aleksander, Anna Tokarz, 2007: Podstawowe pojęcia dotyczące rynku usług turystycznych. [w] Ekonomika turystyki, Aleksander Panasiuk (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 67.
- Papatheodorou Andreas, Josep Rossello, Hai Xiao, 2010: Global economic crisis and tourism: consequences and perspectives, "Journal of Travel Research", vol. 49, no. 1.
- Paraskevas Alexandros, Levent Altinay, 2013: Signal detection as the first line of defence in tourism crisis management, "Tourism Management", no. 34, s. 158-171.
- Płocka Jadwiga, 2009: Turystyka. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo Escape Magazine, Toruń́, s. 6.
- Przecławski Krzysztof, 1997: Człowiek a turystyka. Zarys socjologii turystyki. Kraków, Wydawnictwo Albis, s. 31.
- Rachwał Tomasz, 2009: Changes of industry in the countries of Central and Eastern Europe under conditions of economic transformation and European integration, [w] Countries of Central & Eastern Europe versus global economic crisis, Jacek Kitowski (red.), "Geopolitical Studies", vol. 15, s. 133-64.
- Roman Michał, 2015a: Agritourism farms owners' competence in running their economic activities, "Polish Journal of Management Studies", vol. 11, no, 1, s. 136-146.
- Roman Michał, 2015b: The impact of the global economic crisis tourism in Poland and in selected countries, "Journal of Agribusiness and Rural Development", no. 1 (35), s. 107-114.
- Terminologia turystyczna, 1995: Zalecenia WTO, ONZ-WTO, UKFiT, Warszawa, s. 5.
- World Travel & Tourism Council, www.wttc.org.
- Zdon-Korzeniowska Małgorzata, Rachwał Tomasz, 2011: Turystyka w warunkach światowego kryzysu gospodarczego, [w] Przemiany struktur lokalnych i regionalnych sektora usług w latach kryzysu gospodarczego, Zbiegniew Zioło, Tomasz Rachwał (red.), Wydawnictwo Naukowe UP, Warszawa-Kraków, s. 116-128.
- Zioło Zbigniew, 2003: Kształtowanie się przedsiębiorstw przemysłowych w procesie globalizacji, [w] Przemysł w procesie globalizacji, Zbigniew Zioło, Zbigniew Makieła (red.), "Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego", nr 6, s. 9-19.
- Cytowane przez
- ISSN
- 2353-4362
- Język
- pol