BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Olah Serban (University of Oradea, Romania)
Tytuł
The Global Economic Crisis and the Subjective Well-being in Southern and Central Eastern Europe
Globalny kryzys gospodarczy i subiektywny dobrobyt w Europie Południowej oraz Środkowo-Wschodniej
Źródło
International Business and Global Economy, 2016, nr 35/1, s. 576-592, bibliogr. 21 poz.
Biznes Międzynarodowy w Gospodarce Globalnej
Słowa kluczowe
Kryzys gospodarczy, Zadowolenie społeczeństwa
Economic crisis, Society satisfaction
Uwagi
summ., streszcz.
Kraj/Region
Europa Południowa, Europa Środkowo-Wschodnia
South Europe, Central and Eastern Europe
Abstrakt
Od 2008 r. jesteśmy świadkami nowego zjawiska gospodarczego, które wstrząsnęło kapitalizmem, prowadząc do poważnych konsekwencji ekonomicznych, politycznych i społecznych. Pierwsza panika na rynkach finansowych, histeria medialna, rosnące bezrobocie, miliony ludzi wyrzuconych na bruk, łańcuchowa reakcja bankructw, demonstracje w Stanach Zjednoczonych wymierzone przeciwko Wall Street, odbywające się w wielu krajach protesty antyrządowe i przeciwko Unii Europejskiej, a następnie kryzys zadłużeniowy w niektórych państwach Europy Południowej i Środkowo-Wschodniej - jaki wpływ wywarły te wielkie wydarzenia gospodarcze na subiektywny dobrobyt południowych i środkowowschodnich Europejczyków? Paradoks Easterlina sugeruje, że nie istnieje powiązanie pomiędzy stopniem rozwoju gospodarczego społeczeństwa a jego poczuciem dobrobytu. Niniejszy artykuł dokonuje ponownej oceny wspomnianego paradoksu drogą analizy obszernych zestawów danych pozyskanych z dwóch Europejskich Badań Jakości Życia (EQLS 2007-2008 i EQLS 2011-2012). Ze wspomnianych danych wyselekcjonowano następujące kraje Europy Południowej i Środkowo-Wschodniej: Grecja, Hiszpania, Włochy, Portugalia, Bułgaria, Rumunia, Słowenia, Chorwacja, Macedonia, Łotwa i Litwa. Przy użyciu analizy regresji wielorakiej przeprowadzono badanie wpływu rozmaitych wskaźników gospodarczych (Produkt Krajowy Brutto w Standardzie Siły Nabywczej na mieszkańca, stopa bezrobocia, wskaźnik postrzegania korupcji, współczynnik Giniego, dochód bezwzględny i względny), wskaźników społecznych (udział w życiu religijnym i samoocena stanu zdrowia), zmiennych socjo-demograficznych (płeć, wiek, stan cywilny, wykształcenie, wielkość miejscowości) na komponent poznawczy (zadowolenie z życia) i hedoniczny (szczęście) dobrobytu. Z analizy wynika, że PKB na mieszkańca nie jest miarodajnym wyznacznikiem poziomu ani zadowolenia z życia, ani szczęścia. Głównym wyznacznikiem zadowolenia z życia jest postrzeganie standardu życia, stanu zdrowia, stanu cywilnego, poziomu wykształcenia i częstotliwości uczestnictwa w nabożeństwach kościelnych. Głównym wyznacznikiem szczęścia jest postrzeganie standardu życia, stanu zdrowia, stanu cywilnego i poziomu wykształcenia.(abstrakt oryginalny)

From 2008, we have been witnessing an economic phenomenon which has been shaking capitalism and which has serious economic, political, and social consequences. Some of the problems that occurred included a panic on financial markets, media hysteria, rising unemployment, loss of homes by millions of people, chain bankruptcies, anti-Wall Street demonstrations in the United States of America, anti-government protests and anti-EU street protests in many European countries, and a debt crisis in some of the Southern European and Central Eastern European economies. What is the effect of this major economic event on the subjective well-being of Southern and Central Eastern Europeans? The 'Easterlin paradox' suggests that there is no link between society's economic development and its average level of happiness. I re-assessed this paradox by analysing multiple rich datasets from the European Quality of Life Survey (EQLS 2007-2008 and EQLS 2011-2012). I selected several countries both from Southern and Central Eastern Europe: Greece, Spain, Italy, Portugal, Bulgaria, Romania, Slovenia, Croatia, Macedonia, Latvia, and Lithuania. Using a multiple linear regression analysis, I tested the influence of different economic indicators (GDP per capita in PPS, long-term unemployment rate, Corruption Perceptions Index, Gini coefficient, absolute and relative income), social indicators (religious participation and self-perceived health) and socio-demographic variables (gender, age, marital status, education, size of place of residence) on both the cognitive (satisfaction with life) and the hedonic (happiness) component of subjective well-being. My conclusion is that GDP per capita is not a significant predictor of neither life satisfaction nor happiness. The main predictors of satisfaction with life are the perceived standard of living, health, marital status, education level, and religious church attendance. The main predictors of happiness are the perceived standard of living, health, marital status, and education level.(original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Baltatescu S., 2007, Banii n-aduc fericirea? Influenza venitului asupra bunastarii subiective in Romania post-decembrista, [in:] Cultura, dezvoltare, identitate. Perspective actuate, eds. F. Chipea, I. Cioara, A. Hatos, M. Marian, C. Sas, Expert Publishing House, Bucharest.
  2. Deaton A., 2012, The Financial Crisis and the Well-Being of Americans, Oxford Economic Papers, no. 64.
  3. Di Telia R., MacCullogh R., Oswald A., 2001, The Macroeconomics of Happiness, Warwick Research Papers, no. 615.
  4. Diener E., Tay L., Oishi S., 2013, Rising Income and the Subjective Well-Being of Nations, Journal of Personality and Social Psychology, no. 2.
  5. Easterlin R., 1974, Does Economic Growth Improve the Human Lot? Some Empirical Evidence, [in:] Nations and Households in Economic Growth, eds. P. David, M. Reder, Academic Press, New York.
  6. Easterlin R., 1995, Will Raising the Incomes of All Increase the Happiness of All, Journal of Economic Behavior & Organization, no. 1.
  7. Easterlin R., 2004, The Economics of Happiness, Daedalus, no. 2.
  8. Easterlin R., McVey L., Switek M., Sawangfa O., Zweig J., 2010, The Happiness-Income Paradox Revisited, PNAS, no. 52.
  9. EUI, [n.d.], European University Institute, Constitutional Change through Euro Crisis Law, Romania, http://eurocrisislaw.eui.eu/romania/ [access: 12.08.2016].
  10. Eurofound, [n.d.], European Quality of Life Surveys (EQLS), http://www.eurofound.europa.eu/areas/qualityoflife/eqls/index [access: 04.02.2016].
  11. Fischer C., 2008, What Wealth-Happiness Paradox? A Short Note on the American Case, Journal of Happiness Studies, no. 9.
  12. Hagerty M., Veenhoven R., 2003, Wealth and Happiness Revisited: Growing National Income Does go with Greater Happiness, Social Indicators Research, no. 1.
  13. Inglehart R., Foa R., Peterson С., Welzel C., 2008, Development, Freedom, and Rising Happiness: A Global Perspective (1981-2007), Perspectives in Psychological Science, no. 4.
  14. Olah S., 2013, Oameni si organizatii. O introducere in studiul comportamentului organizational, Eikon Publishing House, Cluj-Napoca.
  15. Reinhart С., Rogoff K., 2009, This Time is Different: Eight Centuries of Financial Folly, Princeton University Press, Pricenton.
  16. Samuelson P., Nordhaus W., 2000, Economie politica, Teora Publishing House, Bucharest.
  17. Stevenson В., Wolfers J., 2008, Economic Growth and Subjective Well-Being: Reassessing the Easterlin Paradox, National Bureau of Economic Research, Working Paper no. 14282.
  18. Sacks D., Stevenson В., Wolfers J., 2012, The New Stylized Facts about Income and Subjective Well-Being, IZA Discussion Paper no. 7105.
  19. UKDS, [n.d.], UK Data Service Discover, European Quality of Life Survey, https://discover.ukdataservice.ac.uk/series/?sn=200013 [access: 12.08.2016].
  20. Veenhoven R., Hagerty M., 2006, Rising Happiness in Nations 1946-2004: A reply to Easterlin, Social Indicators Research, no. 79.
  21. Voinea L., 2009, Sfaręitul economiei iluziei. Criza si anticriza. O abordare heterodoxa, Publica Publishing House, Bucharest.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2300-6102
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.4467/23539496IB.16.042.5623
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu