BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Teneta-Skwiercz Dorota (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
Tytuł
Współpraca międzysektorowa jako narzędzie realizacji koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu
The Cooperation Within Sectors as A Tool of CSR Execution
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2016, nr 455, s. 30-43, rys., tab., bibliogr. 21 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Społeczne gospodarowanie
Słowa kluczowe
Współpraca międzysektorowa, Partnerstwo biznesowe, Społeczna odpowiedzialność biznesu, Organizacje pozarządowe
Cross-sector cooperation, Business partnership, Corporate Social Responsibility (CSR), Non-governmental organisation
Uwagi
Klasyfikacja JEL: M210
streszcz., summ.
Abstrakt
Z roku na rok rośnie liczba przedsiębiorstw, które dostrzegają związek między umacnianiem pozycji rynkowej i tworzeniem podstaw trwałego rozwoju własnej działalności biznesowej a społeczną i ekologiczną odpowiedzialnością. W efekcie coraz chętniej implementują takie koncepcje zarządzania, jak zrównoważony rozwój i społeczna odpowiedzialność biznesu oraz angażują się w różne formy współpracy z sektorem publicznym i społecznym. Współpraca międzysektorowa sprzyja bowiem spójnym i nowatorskim rozwiązaniom złożonych problemów społecznych, zapobiega konkurencji między sektorami, powielaniu działań i w efekcie służy efektywniejszemu wykorzystaniu posiadanych zasobów. Celem artykułu jest analiza możliwości wykorzystania współpracy międzysektorowej w procesie realizacji prospołecznej i prośrodowiskowej działalności przedsiębiorstw. Przedstawiona w nim została istota współpracy międzysektorowej, jej rodzaje, cechy, przesłanki zawierania, jak też wątpliwości związane z ich upowszechnianiem(abstrakt oryginalny)

Year by year there are more and more companies which perceive relation between strengthening market rating and creating sound basis of permanent development of economic activities and social and environmental responsibility. As a result companies implement such concepts as CSR and sustainability and they involve themselves in various forms of cooperation with the public and social sectors.The main goal of the article is analyzing the possibilities of making the most of cooperation within the sectors in the process of conducting the companies' socially minded and environmental minded activities and policies. The article presents the essence of the cooperation within sectors, its kinds, traits, premises of the contracts and moreover some doubts connected with their dissemination(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Austin J.E., 2000, The Collaboration Challenge: How nonprofits and businesses succeed through strategic alliances, Jossey-Bass, San Francisco.
  2. Dahlsrud A., 2008, How corporate social responsibility is defined: an analysis of 37 definitions, Corporate Social Responsibility and Environmental Management, vol. 15.
  3. Davis K., 1973, The case for and against business assumption of social responsibilities, Academy of Management Journal, vol. 16.
  4. Dowling B., Powell M., Glendinning C., 2004, Conceptualising successful partnerships, Health and Social Care in the Community, vol. 12, no 4.
  5. Eweje G., Palakshappa N., 2009, Business partnerships with nonprofits: working to solve mutual problems in New Zealand, Corporate Social Responsibility and Environmental Management, vol. 16.
  6. Grayson D., Hodges A., 2004, Corporate Social Opportunity 7 steps to make a corporate social responsibility work for your business, Greenleaf Pubns, Sheffield.
  7. Hamann R., 2003, Mining companies' role in sustainable development: The 'why' and 'how' of CSR from a business perspective, Development Southern Africa, vol. 20, no 2.
  8. Husted B., 2003, Governance choices for corporate social responsibility: To contribute, collaborate or internalize, Long Range Planning, vol. 36, no 5.
  9. Jamali D., Yianni M., Abdallah H., 2011, Strategic partnerships, social capital and innovation: Accounting for social alliance innovation, Business Ethics: A European Review, vol. 20, no. 4, s. 377 (za I.A. Jackson, J. Nelson, Value-driven performance: seven strategies for delivering profits with principles, Ivey Business Journal 2004, vol. 69, no 2).
  10. Jorgensen M., 2006, Evaluating cross-sector partnerships, working paper presented at the conference on 'Public-private partnerships in the post WSSD context', Copenhagen Business School, Denmark, http://www.unrisd.org.
  11. Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, 2004, Zasady tworzenia programu współpracy jednostek samorządu terytorialnego z organizacjami pozarządowymi oraz z podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, Warszawa, http://www.pozytek.gov.pl.
  12. Peck E., 2002, Integrating health and social care, Managing Community Care, vol. 10, no 3.
  13. Skagerlind H., Westman M., Berglund H., 2015, Corporate Social Responsibility through cross-sector partnerships: Implications for civil society, the state, and the corporate sector in India, Business and Society Review, vol. 120, no 2.
  14. Sobolewski A. (red.), 2007, Przez współpracę do sukcesu. Partnerstwo lokalne na rynku pracy, Departament Rynku Pracy Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa, http://www.mpips.gov.pl.
  15. Tennyson R., 2003, The Partnering toolbook, The International Business Leaders Forum (IBIF), the Global Alliance for Improved Nutrition (GAIN), http://www.undp.org.
  16. Tennyson R., Harrison T., Wisheart M., 2008, Emerging opportunities for NGO-business partnerships, feedback from the Cross Sector Partnership project, Accenture Development Partnerships, International Business Leaders Forum and World Vision International, www.thepartnershipinitiative.com.
  17. Ustawa z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym, DzU 2009, nr 19, poz. 100 z późn. zm.
  18. Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, DzU 2003, nr 96, poz. 873 z późn. zm.
  19. Usuri M., 2003, Sustainable development diplomacy of the private business sector: An integrative perspective on game change strategies at multiple levels, International Negotiation, vol. 8.
  20. Wizja zrównoważonego rozwoju dla polskiego biznesu 2050, http://www.pwc.pl (dostęp: 20.05.2016).
  21. www.odpowiedzialnafirma.pl.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2016.455.02
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu