BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Chądrzyński Mariusz (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie)
Tytuł
Innowacyjność przedsiębiorstw przemysłu spożywczego w Polsce
Innovation of Enterprises of the Food Industry in Poland
Źródło
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2016, T. 18, z. 4, s. 31-36, rys., tab., bibliogr. 9 poz.
Słowa kluczowe
Innowacyjność, Innowacje, Przemysł spożywczy, Wyniki badań
Innovative character, Innovations, Food industry, Research results
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem opracowania jest przedstawienie ekonomicznych aspektów związanych z działalnością innowacyjną przedsiębiorstw funkcjonujących w przemyśle spożywczym w Polsce w latach 2004-2014. Opracowanie ma charakter przeglądowy i teoretyczno-empiryczny i opiera się na źródłach wtórnych. Zastosowano następujące narzędzia badawcze: analizę stanu badań w danej tematyce, analizę krytyczną, analizę opisową i proste metody statystyczne. W analizowanym okresie wystąpiła niewielka tendencja spadkowa wysokości ponoszonych nakładów na działalność innowacyjną. W przypadku stopnia odnowienia tendencja spadkowa była znacząca. W przedsiębiorstwach przemysłu spożywczego dominowały innowacje imitacyjne. W przypadku udziału przedsiębiorstw, które wprowadziły innowacje w przedsiębiorstwach ogółem wystąpiła względna stabilizacja. Między analizowanymi parametrami ekonomicznymi występowała umiarkowana lub słaba zależność.(abstrakt oryginalny)

The aim of this paper was to present the economic aspects related to innovation activities of enterprises operating in the food industry in Poland in the years 2004-2014. It stayed drafted based on secondary available sources. He has survey character and teoretic-empirical. The following research tools were applied: analysis of the state of examinations, critical analysis, descriptive analysis and simple statistical methods. In the analysed period a small downward trend of the amount of the incurred expenditure on the innovative activity. In the degree of renovating of the downward trend was significant. In the enterprises of the food industry dominated imitative innovations. In the case of the participation of the food enterprises which have introduced innovations in total enterprises occurred relative stabilization. There has appeared a moderate or weak relationship between the analysed parameters.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Dutta Soumitra, Bruno Lanvin, Sachs Wunsch-Vincent (red.). 2015. The Global Innovation Index 2015. Effective Innovation Policies for Development. Geneva: World Intellectual Property Organization.
  2. Dziembała Małgorzata. 2014. "Potencjał innowacyjny Polski na tle innych krajów UE - wnioski dla polityki gospodarczej". Studia Ekonomiczne UE w Katowicach 172 (14): 107-122.
  3. GUS. 2005-2015. Rocznik statystyczny przemysłu. GUS. Warszawa.
  4. Hollanders Hugo, Nordine Es-Sadki, Minna Kanerva (red.). 2015. Innovation Union Scoreboard 2015. Bruksela: UNU-MERIT.
  5. Juchniewicz Małgorzata. 2009: "Innowacyjność przedsiębiorstw przemysłu spożywczego w kontekście innowacyjności sektora niskiej techniki". Roczniki Naukowe SERiA XI (1): 163-167.
  6. Siekierski Jan. 2011. "Innowacyjność w przemyśle spożywczym Unii Europejskiej i Polski". Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie 17 (1): 223-234.
  7. Szczepaniak Iwona. 2010. "Ekonomiczna ocena innowacyjności przedsiębiorstw przemysłu spożywczego". Przemysł Spożywczy 64 (11): 4-8.
  8. Zadura-Lichota Paulina (red.). 2010. Innowacyjność 2010. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
  9. Zadura-Lichota Paulina (red.). 2013. Świt innowacyjnego społeczeństwa. Trendy na najbliższe lata. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1508-3535
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu