BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Matysik-Pejas Renata (Uniwersytet Rolniczy w Krakowie), Cieślik Jerzy (Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie)
Tytuł
Konsumencka ocena rynku żywności ekologicznej na przykładzie Krakowa
Consumer Evaluation of the Organic Food Market on the Example of Kraków
Źródło
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2016, T. 18, z. 5, s. 164-170, rys., tab., bibliogr. 19 poz.
Słowa kluczowe
Konsument, Rynek, Żywność ekologiczna, Wyniki badań
Consumer, Market, Organic food, Research results
Uwagi
streszcz., summ.
Kraj/Region
Kraków
Cracow
Abstrakt
Celem opracowania jest próba pośredniej i bezpośredniej oceny rynku żywności ekologicznej dokonanej na podstawie preferencji oraz opinii konsumentów. Badania przeprowadzono w 2015 roku metodą PAPI wśród 318 respondentów w sklepach oferujących żywność ekologiczną na terenie Krakowa. Uzyskane wyniki pozwoliły na wskazanie grup asortymentowych produktów ekologicznych, które są najchętniej wybierane przez konsumentów. Do produktów tych należą warzywa, owoce oraz pieczywo. Wyniki te przełożyły się na ocenę atrakcyjności oferty rynkowej poszczególnych rodzajów żywności ekologicznej. Najwyżej konsumenci ocenili stan rozwoju asortymentu na rynku warzyw, owoców oraz przetworów zbożowych. Natomiast najmniej atrakcyjnie w ich opinii wygląda oferta rynkowa ekologicznego mięsa i jego przetworów.(abstrakt oryginalny)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Aschemann-Witzel Jessica, Stephan Zielke. 2014. "Income and price as a barrier to organic food choice". [W] Building Organic Bridge, 175-177. Proceedings of the 4th ISOFAR Scientific Conference at the Organic World Congress, 13-15 października 2014. Istanbul: International Society of Organic Agriculture Research.
  2. Dziedzic Sylwia. 2006. "Direct sale as essential distribution channel of ecological products in Podkarpacie province". Journal of Research and Applications in Agricultural Engineering 51 (2): 22-29.
  3. Drewnowska Beata. 2016. "Ekologiczna żywność idzie po record". Biznes RP.pl. http://www.rp.pl/Biznes/ 302029912-Ekologiczna-zywnosc-idzie-po-rekord.html.
  4. FiBL, IFOAM. 2016. The World of Organic Agriculture. Statistic and Emerging Trends 2016. Bonn, Frick: Research Institute of Organic Agriculture FIBL, IFOAM - Organics International.
  5. Kazimierczak Renata, Kinga Salach, Ewa Rembiałkowska. 2014. "Distribution channels of organic agricultural products in Poland - an example of the producers from the Masovian voivodeship". Journal of Research and Applications in Agricultural Engineering 59 (3): 103-107.
  6. Kowalczuk-Vasilev Edyta, Renata Klebaniuk, Katarzyna Gronowicz. 2011. "Żywność ekologiczna w opinii studentów różnych lat studiów uczelni lubelskich". Problemy Higieny i Epidemiologii 92 (4): 960-964.
  7. Łuczka-Bakuła Władysława. 2007. Rynek żywności ekologicznej. Wyznaczniki i uwarunkowania rozwoju. Warszawa: PWE.
  8. O'Doherty Jensen Katherine, Sigrid Denver, Raffaele Zanoli. 2011. "Actual and potential development of consumer demand on the organic food market in Europe". NJAS. Wageningen Journal of Life Sciences 58: 79-84.
  9. O'Donovan Paul, Mary McCarthy. 2002. "Irish consumer preference for organic meat". British Food Journal 104 (3/4/5): 353-370.
  10. Olivas Raquel, Rodolfo Bernabeu. 2012. "Man's and women's attitudes toward organic food consumption. A Spanish case study". Spanish Journal of Agricultural Research 10 (2): 281-291.
  11. Onyango Benjamin, William Hallman, Anne Bellows. 2006. Purchasing organic food in U.S. food systems: a study of attitudes and practice. [W] Selected Paper American Agricultural Economics Association Annual Meeting, 23-26. Long Beach.
  12. Padel Susanne, Carolyn Foster. 2005. "Exploring the gap between attitudes and behaviour. Understanding why consumers buy or do not buy organic food". British Food Journal 107 (8): 606-625.
  13. Radman Marija. 2005. "Consumer consumption and perception of organic products in Croatia". British Food Journal 107 (4/5): 263-73.
  14. Rimal Arbindra P., Wanki Moon, Siva Balasubramanian. 2005. "Agro-biotechnology and organic food purchase in the United Kingdom". British Food Journal 107 (2): 84-97.
  15. Sivathanu Brijesh. 2015. "Factors affecting consumer preference towards the organic food purchases". Indian Journal of Science and Technology 8 (33): 1-6.
  16. Smith Travis A., Chung L. Huang, Lin Biing-Hwan. 2006. "Does Price or Income Affect Organic Choice? Analysis of U.S. Fresh Produce Users". Journal of Agricultural and Applied Economics 41 (3): 731-774.
  17. Śliczna Małgorzata. 2011. "Rozwój systemu dystrybucji ekologicznych produktów żywnościowych jako czynnik równoważenia konsumpcji". Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 229: 161-169.
  18. Strużyna Sylwester. 2015. "Dystrybucja produktów ekologicznych w Polsce". Biuletyn Informacyjny ARR 4: 32-34.
  19. Żakowska-Biemans Sylwia. 2011. "Polish consumer food choices and beliefs about organic food". British Food Journal 113 (1): 122-137.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1508-3535
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu