BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Wach Krzysztof (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie / Kolegium Ekonomii, Finansów i Prawa)
Tytuł
Pomiar internacjonalizacji przedsiębiorstwa z perspektywy przedsiębiorczości międzynarodowej
Measuring Business Internationalization from the International Entrepreneurship Perspective
Źródło
Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 2016, t. 17, z. 10, cz. 1, s. 109-126, rys., tab., bibliogr. 33 poz.
Entrepreneurship and Management
Tytuł własny numeru
Zarządzanie w dobie ograniczonego zaufania
Słowa kluczowe
Internacjonalizacja, Małe i średnie przedsiębiorstwa, Przedsiębiorczość międzynarodowa, Pomiary
Internationalization, Small business, International entrepreneurship, Measurement
Uwagi
summ., Artykuł powstał w ramach projektu badawczego OPUS 4 pt. "Zachowania polskich przedsiębiorstw w procesie internacjonalizacji w świetle szkoły przedsiębiorczości międzynarodowej" finansowanego na podstawie umowy nr 2012/07/B/HS4/00701 przez Narodowe Centrum Nauki (NCN) w latach 2013-2017.
Abstrakt
Celem artykułu jest przegląd miar internacjonalizacji przedsiębiorstwa z perspektywy przedsiębiorczości międzynarodowej na tle klasycznych miar występujących w literaturze z zakresu biznesu międzynarodowego. Przedsiębiorczość międzynarodowa w sposób szczególny zajmuje się małymi i średnimi przedsiębiorstwami, stąd właśnie tej klasie przedsiębiorstw poświęcona zostanie jedna z sekcji artykułu. Dodatkowo omówione zostaną także miary przedsiębiorczej internacjonalizacji. Artykuł jako głownie narzędzie wykorzystuje analizę literatury i krytykę piśmiennictwa. (fragment tekstu)

The aim of the article is to review measures of the internationalization of the firm from the perspective of international entrepreneurship against the classic measurement existing in literature in the field of international business. International entrepreneurship specifically deals with small and medium-sized enterprises, hence this class of firms will be devoted one section of the article. In addition, the article discusses also the specific measures of entrepreneurial internationalization such as (i) international entrepreneurial orientation IEO, (ii) international corporate entrepreneurship ICE, (iii) international entrepreneurial culture ICE. The article uses mainly literature analysis and its critics as a scientific tool. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Berry H., Guillén M.F., Zhou N. (2010), An institutional approach to cross-national distance, "Journal of International Business Studies", 41(9), 1460-1680.
  2. Daszkiewicz N. (2016), Internacjonalizacja przedsiębiorstw działających w branżach high-tech, PWN, Warszawa.
  3. Dess G.G., Lumpkin G.T. (2005), The role of entrepreneurial orientation in stimulating corporate entrepreneurship: research briefs, "Academy of Management Executive", 19(1), 147-156.
  4. Dimitratos P., Voudouris I., Plakoyiannaki E., Nakos G. (2012), International entrepreneurial culture - Toward a comprehensive opportunity-based operationalization of international entrepreneurship, "International Business Review", 21(4), 708-721.
  5. Dörrenbächer Ch. (2000), Measuring Corporate Internationalisation: A Review of Measurement Concepts and Their Use, "Intereconomics", 35(3), 119-126.
  6. Doryń W. (2011), Wpływ internacjonalizacji na wyniki ekonomiczne polskich przedsiębiorstw przemysłowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  7. Dunning J.H. (1996), The geographical sources of the competitiveness of firms: some results of a new survey, "Transnational Corporations", 5(3), 1-29.
  8. Dunning J.H. (2002), Globalizing Europe: The Overall Picture [w:] T.L. Brewer, P.A. Brenton, G. Boyd (Eds.), Globalizing Europe. Cheltenham-Northampton, MA: Edward Elgar, ss. 43-61.
  9. Dunning J.H., Pearce R. (1981), The World's Largest Industrial Enterprises, Farmborough: Gower Press.
  10. Dunning J.H., Lundan S.M. (2008) Multinational Enterprises and the Global Economy, 2nd edition. Chelterham - Northampton MA: Edward Elgar.
  11. Ghemawat P. (2001), Distance still matters: The hard reality of global expansion, "Harvard Business Review", 79(8), 137-147.
  12. Glavas Ch., Mathews Sh. (2014), How international entrepreneurship characteristics influence Internet capabilities for the international business processes of the firm, "International Business Review", 23(1), 228-245. doi: 10.1016/j.ibusrev.2013.04.001.
  13. Ietto-Gillies G. (1998), Different Conceptual Frameworks for the Assessment of the Degree of Iinternationalization: an Empirical Analysis of various Indices for the Top 100 Transnational Corporations, "Transnational Corporations", 7(1), 17-39.
  14. Ietto-Gillies G. (2009), Conceptual issues behind the assessment of the degree of internationalization, "Transnational Corporations", 18(3), 59-83.
  15. Johanson J., Vahlne J.-E. (1977), The internationalization process of the firm - a model of knowledge development and increasing foreign market commitments, "Journal of International Business Studies", 8(1), 23-32.
  16. Johnson D., Turner C. (2010), International Business. Themes and Issues in the Modern Global Economy, 2nd edition, Oxon - New York, NY: Routledge.
  17. Karasiewicz G. (2013), Marketingowe strategie internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw: podejście holistyczne, Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
  18. Knight G.A., Cavusgil S.T. (2004), Innovation, organizational capabilities, and the born global firm, "Journal of International Business Studies", 35(2), 124-141.
  19. Lumpkin G.T., Dess G.G. (2001), Linking two dimensions of entrepreneurial orientation to firm performance: The moderating role of environment and industry life cycle, "Journal of Business Venturing", 16(5), 429-451.
  20. Miller D. (1983), The correlates of entrepreneurship in three types of firms, "Management Science", 29(7), 770-791.
  21. OECD (1997a), Globalisation and Small and Medium Enterprises, Volume 1: Synthesis Report, Organisation for Economic Cooperation and Development, Paris.
  22. OECD (1997b), Globalisation and Small and Medium Enterprises, Volume 2: Country Studies, Organisation for Economic Cooperation and Development, Paris.
  23. Plawgo B. (2004), Zachowania małych i średnich przedsiębiorstw w procesie internacjonalizacji, Instytut Organizacji i Zarządzania w Przemyśle ORGMASZ, Warszawa.
  24. Rugman A.M. (2005), The Regional Multinationals. MNEs and "Global" Strategic Management, Cambridge University Press, Cambridge.
  25. Sullivan D. (1994), Measuring the Degree of Internationalization of a Firm, "Journal of International Business Studies", 25(2), 325-342.
  26. Trudgen R., Freeman S. (2014), Measuring the Performance of Born-Global Firms Throughout Their Development Process: The Roles of Initial Market Selection and Internationalisation Speed, "Management International Review", 54(4), 551-579.
  27. UNCTAD (1995), World Investment Report 1995. Transnational Corporations and Competitiveness. New York - Geneva: United Nations Conference on Trade and Development.
  28. van Tulder R., van der Berghe D., Muller A. (2001), Erasmus Scoreboard of Core Companies: The World's Largest Firms and Internationalization, Rotterdam: Erasmus University.
  29. Wach K. (2015), Entrepreneurial Orientation and Business Internationalisation Process: The Theoretical Foundations of International Entrepreneurship, "Entrepreneurial Business and Economics Review", 3(2), 9-24.
  30. Wach K., Wojciechowski L. (2014), The Size and the Strategic International Orientation: The Use of EPRG Model among Polish Family and Non-Family Firms, "Przedsiębiorczość i Zarządzanie", tom XV, zeszyt 7(1), ss. 143-156.
  31. Wall S., Minocha D., Rees B. (2010), International Business, 3rd edition. Harlow-Essex: Prentice Hall.
  32. Zahra S.A. (1996), Governance, ownership, and corporate entrepreneurship: the moderating impact of industry technical opportunities, "The Academy of Management Journal", 39(6), ss. 1713- 1735. doi: 10.2307/257076.
  33. Zahra S.A., Garvis D.M. (2000), International Corporate Entrepreneurship and Firm Performance: The Moderating Effect of International Environment Hostility, "Journal of Business Venturing", 15(5-6), 469-292.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1733-2486
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu