BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Januszewski Arkadiusz (Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy)
Tytuł
Studium przypadku jako metoda badawcza w procesie realizacji prac dyplomowych z zakresu rachunkowości zarządczej
Case Study as a Research Method in the Process of Writing Diploma and Master Theses on Management Accounting
Źródło
Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis. Oeconomica, 2016, nr 83, s. 53-62, rys., bibliogr. 16 poz.
Słowa kluczowe
Studium przypadku, Szkolnictwo wyższe, Rachunkowość zarządcza, Rachunek kosztów
Case study, Higher education, Management accounting, Cost accounting
Uwagi
summ.
Abstrakt
Celem artykułu jest wykazanie, że zastosowanie metody studium przypadku, połączonej z metodą projektową i wykorzystaniem modelowania komputerowego, jest efektywnym sposobem kształcenia przyszłych menedżerów i projektantów systemów controllingu i rachunkowości zarządczej.(fragment tekstu)

The paper discusses a case study as a research method applied by students in the process of preparing their diploma theses in the field of management accounting. Students also apply the design method and make use of the specialised software installed in the laboratory of Managerial Accounting and Controlling Systems at the Faculty of Management at the University of Science and Technology (UTP) in Bydgoszcz. An engineering diploma and a master thesis were taken as examples illustrating the scope of scientific research the students had to perform in order to design and elaborate a computer-supported activity-based costing model for a clothing enterprise. Both the extent of analytical and design work as wells as the complexity of designed solutions proposed by students justify the conclusion that combining various methods and tools is an effective way of educating controlling system designers and managers. This induces creativity, develops analytical and IT skills and makes it easy for students to understand management accounting methods.(original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Apostolou B., Dorminey R.W., Hassell J.M., Rebele J.E. 2015. Accounting education literature review (2013-2014). J. Acc. Educ. 33, 69-127.
  2. Cheng K.W. 2007. The curriculum design in universities from the perspective of providers of accounting education. Education 127(4), 581-590.
  3. Cokins G. 2001. Activity-Based cost management. An executive's guide. New York, John Wiley & Sons Inc.
  4. Dubé L., Paré G. 2003. Rigor in information systems positivist. Case research: Current practices, trends, and recommendations. MIS Quarterly 27(4), 597-635.
  5. Healy M., McCutcheon M. 2010. Teaching with case studies: An empirical investigation of accounting lecturers' experiences. Acc. Educ. Internat. J. 19(6), 555-567.
  6. Januszewski A., Śpiewak J. 2014. IT for controlling and management accounting courses, in: Proceedings of ICERI2014 Conference, Seville, Spain, November 17-19, 2014. Seville, Education and Development, 4896-4905.
  7. Januszewski A., Śpiewak J. 2015. Students' scientific studies of controlling as an essential part of educating managers, in: Proceedings of EDULEARN2015 Conference, Barcelona, Spain, July 6-8, 2015, Barcelona, Education and Development, 4172-4178.
  8. Januszewski A., Wojciechowska M. 2010. Identyfikacja zasobów przedsiębiorstwa odzieżowego na potrzeby budowy modelu rachunku kosztów działań. Stud. Mater. Pol. Stow. Zarządz. Wiedzą 36, 76-87.
  9. Januszewski A., Wojciechowska M. 2011. Identyfikacja zasobów przedsiębiorstwa odzieżowego na potrzeby budowy modelu rachunku kosztów działań. Stud. Mater. Pol. Stow. Zarządz. Wiedzą 37, 113-124.
  10. Kaplan R.S. 1986. The role for empirical research in management accounting. Acc. Org. Soc. 11(4-5), 429-452.
  11. March S.T., Storey V.C. 2008. Design science in the information systems discipline: An introduction to the special issue on design science research. MIS Quarterly, Special Issue, 725-730.
  12. Rebele J.E., St. Pierre E.K. 2015. Stagnation in accounting education research. J. Acc. Educ. 33, 128-137.
  13. Taylor C.W. 1988. Various approaches to and definitions of creativity. The nature of creativity: Contemporary psychological perspectives. Ed. R.J. Sternberg. Cambrige, UK, Cambridge University Press.
  14. Wereda W. 2012. Wspieranie dydaktyki nauk zarządzania w aspekcie metody badawczej - studium przypadku, w: Organizacja procesu dydaktycznego oraz zarządzanie wiedzą w ekonomicznym szkolnictwie wyższym. Materiały konferencji, http://www.fundacja.edu.pl/organizacja/ _referaty/10.pdf, dostęp: 10.10.2015.
  15. Wnuk-Pel T. 2010. Changes in company's management accounting systems: Case study on activity- -based costing implementation and operation in medium-sized production company. Eurasian J. Bus. Econ. 3(6), 85-111.
  16. Yin R.K. 2009. Case study research. Design and methods. Los Angeles, SAGE Publications.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2081-0644
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.21005/oe.2016.83.2.06
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu