BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Frankowiak Marta
Tytuł
Charakterystyka klastrów winiarskich na przykładzie Bordeaux i Riverland
The Characteristics of Wine Clusters on the Example of Bordeaux and Riverland
Źródło
Debiuty Ekonomiczne, 2016, nr 16, s. 87-100, bibliogr. 13 poz.
Tytuł własny numeru
Państwo i przedsiębiorstwo wobec wyzwań globalnej gospodarki
Słowa kluczowe
Rynek wina, Produkcja wina, Przemysł winiarski, Klastry, Konkurencyjność
Wine market, Wine production, Wine industry, Business cluster, Competitiveness
Uwagi
streszcz., summ.
Kraj/Region
Australia, Francja
Australia, France
Abstrakt
W artykule przedstawiono teoretyczne podejście do pojęcia klastra, procesu jego kształtowania oraz najważniejszych atrybutów, które go charakteryzują. W części praktycznej przedstawiono klastry funkcjonujące w ramach branży winiarskiej. Na zasadzie porównania zaprezentowane zostały regiony Bordeaux oraz Riverland. Opis francuskiego klastra opartego na tradycji i jakości, który rozwijał się podczas wieków, skonfrontowano z rozwijającym się, australijskim przedstawicielem tzw. Nowego Świata, w którym z kolei skupiono się na wykorzystaniu wysokiej technologii i masowej produkcji. Ponadto w artykule przedstawiono relacje zachodzące pomiędzy poszczególnymi podmiotami działającymi w klastrze, które wpłynęły na ich rozwój, a także najważniejsze cechy, które obecnie wpływają na ich konkurencyjność. (abstrakt oryginalny)

The aim of the article is to present the theory of clusters, the process of their creation and attributes which are the components of clusters. The practical part shows wine clusters on the example of traditional Bordeaux from France and modern Riverland from 'the New World' country - Australia. Moreover, the text shows the importance of relations between the cluster members, which are also one of the important factors of success. Both clusters are also compared as regards the features which are necessary to create their competitiveness. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Anderson, K., 2004a, Australia, w: Anderson, K., The World's Wine Markets. Globalization at Work, Edward Elgar Publishing Limited, s. 252-283.
  2. Auriol, E., Lesourd, J.B., Schilizzi, S., with an annex by Hulot M., 2004, France, w: Anderson, K., The World's Wine Markets. Globalization at Work, Edward Elgar Publishing Limited, s. 59-72.
  3. Czerska, M., Szpitter, A.A., 2010, Koncepcje zarządzania. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa.
  4. Gorynia, M., Jankowska, B., 2008, Klastry a międzynarodowa konkurencyjność i internacjonalizacja przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa.
  5. International Organisation of Vine and Wine (OIV). Intergovernmental Organisation, 2013, State of Conditions report, Francja, http://www.oiv.int/oiv/files/Ptconj_octobre2013_EN1383812987754.pdf [dostęp: 7.01.2015].
  6. Jordan, R., Zidda, P., Lockshin, L., 2007, Behind the Australian Wine Industry's Success: Does Environment Matter?, International Journal of Wine Business Research, vol. 19, iss. 1, s. 14-32.
  7. Pike, W., Melewar, T.C., 2006, The Demise of Independent Wine Production in France: a Marketing Challenge?, International Journal of Wine Marketing, vol. 18, iss. 3, s. 183-203.
  8. Porter, 2001, M.E., Porter o konkurencji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  9. Rekowski, M., 2013, Światowe rynki wina, Poznań.
  10. Riverland Wine, 2014, www.riverlandwine.com.au [dostęp: 7.01.2015].
  11. The Diagram Group, 2002, Mini encyklopedia wina, Oficyna Wydawnicza Atena, Poznań.
  12. Viot, C., Passebois-Ducros, J., 2010, Wine Brands or Branded Wines? The Specificity of the French Market in Terms of the Brand, International Journal of Wine Business Research, vol. 22 iss.: 4, s. 406-422.
  13. Wine Australia. United Kingdom and Europe, 2013, http://www.wineaustralia.net.au/en-GB.aspx [dostęp: 7.01.2015].
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1730-2145
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu