BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Daszkiewicz Nelly (Politechnika Gdańska), Suchkova Inna (Politechnika Gdańska)
Tytuł
Internacjonalizacja przedsiębiorstw poprzez sieci na obszarze Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej : wyniki badań z Kazachstanu
Internationalization of Enterprises Through Networks in the Area of the Eurasian Economic Union : Results from Kazakhstan
Źródło
Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 2016, t. 17, z. 10, cz. 2, s. 133-145, tab., rys., bibliogr. 12 poz.
Entrepreneurship and Management
Tytuł własny numeru
Zarządzanie w dobie ograniczonego zaufania
Słowa kluczowe
Internacjonalizacja, Zaufanie, Wyniki badań
Internationalization, Trust, Research results
Uwagi
summ.
Firma/Organizacja
Euroazjatycka Unia Gospodarcza
Kraj/Region
Kazachstan
Kazakhstan
Abstrakt
Celem artykułu jest ukazanie postrzegania szans związanych z utworzeniem EUG przez przedsiębiorstwa z Kazachstanu oraz wykorzystywania przez nie sieci jako metody internacjonalizacji.
W artykule przedstawiono fragment wyników badań zrealizowanych w terminie 12 sierpnia-28 września 2016 roku na terytorium Republiki Kazachstanu. Kryterium klasyfikacyjnym do badania była działalność eksportowa przedsiębiorstwa. Badaniem objęto przedsiębiorstwa znajdujące się w bazie eksporterów Kazachstanu o nazwie KazNextInwest. Udostępniona baza obejmowała 731 firm - eksporterów. Przy tworzeniu bazy korzystano również z serwisów: www.kaznexinvest.kz oraz www.kz24.net. (fragment tekstu)

Eurasian Economic Union includes Russia, Kazakhstan, Belarus, Armenia and Kyrgyzstan. However, Russia's position is dominant. Economic integration usually leads to intensification of internationalization process due to elimination of existing barriers among economies. An increase in trade and capital flows can be therefore expected. Moreover, internationalization through networks is one of the forms/instruments of firm internationalization. The goal of this article is to present the perception of opportunities resulting from establishment of Eurasian Economic Union as well as the internationalization through networks among enterprises in Kazakhstan. The article presents a fragment of the research results conducted in the period between August 12th and September 28th 2016 in the area of the Republic of Kazakhstan. The classification criterion for investigation was the export activity of the firm. The investigation includes firms in the database of exporters from Kazakhstan called KazNextInwest. It includes 731 enterprises. Enterprises answered a questionnaire with the use of CATI (Computer Assisted Telephone Intervieving). Finally, the research was conducted on the sample of 108 exporters which function in the area of the Republic of Kazakhstan.The article presents the importance of networking and cooperation in the process of firm internationalization, characteristics of Eurasian Economic Union and the research results. In the summary final conclusions are included. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Czerewacz-Filipowicz K. (2015), Zakres procesów integracyjnych w ramach Unii Celnej Rosji, Białorusi i Kazachstanu, "International Business and Global Economy", t. 33.
  2. Daszkiewicz N. (2014), Internationalisation of Firms through Networks - Empirical Evidence from Poland [w:] red. A. S. Gubik, K. Wach, Miscolc International Entrepreneurship and Corporate Growth in Visegrad Countries, University of Miscolc.
  3. Daszkiewicz N. (2016), Internacjonalizacja przedsiębiorstw działających w branżach high- -tech, PWN, Warszawa.
  4. Daszkiewicz N., Wach K. (2014), Motives for going international and entry modes of family firms in Poland, "Journal of Intercultural Management", t. 6, nr 2.
  5. Ellis P. (2000), Social ties and foreign market entry, "Journal of international business studies", t. 31, nr 3.
  6. Gostomski E., Michałowski T. (2015), Euroazjatycka unia gospodarcza-próba ożywienia instytucjonalnej integracji gospodarczej na obszarze dawnego ZSRR, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania", t. 1 (Gospodarka regionalna i międzynarodowa).
  7. Hollensen S. (2007), Global Marketing: A Decision-Oriented Approach, wyd. IV, Pearson Education, Harlow.
  8. Michalik A. (2015), Unia euroazjatycka-realną szansą dla integracji gospodarczej w regionie?, "Studia Ekonomiczne", 228.
  9. Mikuła B., Pietruszka-Ortyl A. (2006), Organizacje sieciowe, "Zeszyty Naukowe/Akademia Ekonomiczna w Krakowie", 715.
  10. Wach K. (2012), Europeizacja małych i średnich przedsiębiorstw: rozwój przez umiędzynarodowienie, PWN, Warszawa.
  11. Zain M., Ng S. I. (2006), The impacts of network relationships on SMEs internationalization process, "Thunderbird international business review" 48(2), 183.
  12. Zhou L., Wu W. P., Luo X. (2007), Internationalization and the performance of born-global SMEs: the mediating role of social networks, "Journal of international business studies", 38(4).
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1733-2486
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu