BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Górniak Joanna (University of Lodz, Poland)
Tytuł
The Spatial Autocorrelation Analysis for Transport Accessibility in Selected Regions of the European Union
Autokorelacja przestrzenna dostępności transportowej w regionach wybranych krajów Unii Europejskiej
Źródło
Comparative Economic Research, 2016, vol. 19, nr 5, s. 25-42, rys., tab., bibliogr. 19 poz.
Słowa kluczowe
Autokorelacja przestrzenna, Transport
Spatial autocorrelation, Transport
Uwagi
summ., streszcz.
Firma/Organizacja
Unia Europejska (UE)
European Union (EU)
Abstrakt
W związku z istotnymi różnicami społeczno-gospodarczymi pomiędzy regionami, poziom rozwoju transportu jest niejednolity. Według prawa Toblera (1970 r.) wskazać można, iż wszystkie obiekty są ze sobą powiązane, jednak obiekty bliższe są bardziej uzależnione od siebie niż obiekty położone dalej. Wówczas zidentyfikować można występowanie autokorelacji przestrzennej. Na przykładzie regionów europejskich można przykładowo ocenić, czy regiony przygraniczne, leżące na obszarach różnych krajów, wykazują względem siebie podobieństwo. Głównym celem niniejszego artykułu jest ocena oraz analiza występowania autokorelacji przestrzennej w ramach dostępności transportowej. Hipoteza ogólna brzmi następująco: pomiędzy regionami europejskimi występuje dodatnia autokorelacja przestrzenna w ramach problematyki dostępności transportowej. Podmiotami badania są wybrane regiony europejskie na poziomie NUTS 2. Do oceny występowania autokorelacji przestrzennej wykorzystano statystki klasyczne Morana. (abstrakt oryginalny)

In view of the significant differences between the socio-economic regions, the level of development of transport is not homogenous. According to Tobler's law (1970) we can point out that all objects are related to each other, but the ones located closer are more dependent on each other than those farther away. Then we can identify the occurrence of spatial autocorrelation. For example, the European regions can assess whether the border regions of different countries show a similarity to each other. The main purpose of this article is to assess and analyze the occurrence of spatial autocorrelation in connection with the transport accessibility (measured by density of a motorway network). The general hypothesis is: between European regions, there is a positive spatial autocorrelation in connection with the problems of transport accessibility. Research subjects are selected European regions at NUTS level 2. To evaluate the occurrence of spatial autocorrelation the classic Moran I statistic has been used. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Black J., Conroy M. (1977), Accessibility Measures and the Social Evaluation of Urban Structure, ʻEnvironment and Planningʼ, A 9.
  2. Cocdeco-Melhorado A., Reggiani A., Gutierrez J. (2014), Accessibility and Spatial Interaction, Edward Elgar, Cheltenham, Northampton.
  3. Dalvi M.Q., Martin K.M. (1976), The measurement of accessibility: some preliminary results, Transportation, 5.
  4. Geurs K.T., van Wee B. (2004), Accessibility evaluation of land-use and transport strategies: review and research directions, ʻJournal of Transport Geographyʼ, 12.
  5. Geurs K.T., Krizek K., Reggiani A. (2012), Accessibility analysis and transport planning. Challenges for Europe and North America (Nectar Series on Transportation and Communications Network Research). Cheltenham, UK: Edward Elgar Publishing Ltd.
  6. Guzik R. (2003), Przestrzenna dostępność szkolnictwa ponadpodstawowego, Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ, Kraków.
  7. Hansen W. (1959), How Accessibility Shapes Land-use, ʻJournal of the American Institute of Plannersʼ, 25 (2).
  8. Ingram D.R. (1971), The concept of accessibility: a search for an operational form, ʻRegional Studiesʼ, 5.
  9. Kopczewska K. (2011), Ekonometria i statystyka przestrzenna z wykorzystaniem programu R CRAN, CeDeWu, Warszawa.
  10. Koźlak A. (2012), Nowoczesny system transportowy jako czynnik rozwoju regionów w Polsce, Published by Uniwersytet Gdańskiego, Gdańsk.
  11. Longman Dictionary of Contemporary English (2014), Longman.
  12. Rosik P. (2012), Dostępność lądowa przestrzeni Polski w wymiarze europejskim, Instytut Gospodarki i Przestrzennego Zagospodarowania Kraju, Warszawa.
  13. Rosik P., Szuster M. (2008), Rozbudowa infrastruktury transportowej a gospodarka regionów, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań.
  14. Rydzkowski W., Wojewódzka-Król K. (2010), Transport, PWN, Warszawa.
  15. Spiekermann K., Neubauer J. (2002), Accessibility and Peripherality: Concepts, Models and Indicator, Nordregio.
  16. Suchecki B. (2010), Ekonometria przestrzenna. Metody i modele analizy danych przestrzennych, C. H. Beck, Warszawa.
  17. Suchecka J. (2014), Statystyka przestrzenna. Metody analizy struktur przestrzennych, C.H. Beck, Warszawa.
  18. Vickerman R.W. (1974), Accessibility, Attraction and Potential: a Review of Some Concepts and Their Use in Determining Mobility, ʻEnvironment and Planningʼ, A 6.
  19. Załoga E. (2013), Trendy w transporcie lądowym Unii Europejskiej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1508-2008
Język
eng
URI / DOI
https://doi.org/10.1515/cer-2016-0036
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu