BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Łaszkiewicz Edyta (University of Lodz, Poland), Zemstov Stepan (Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration), Barinova Vera (Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration)
Tytuł
What Affects the Ability to Accumulate the Best Applicants by Russian Universities? The Application of Quantile Regression Model
Jakie czynnik decydują o zdolnościach do pozyskiwania najlepszych studentów przez rosyjskie uczelnie wyższe? Aplikacja modelu regresji kwantylowej
Źródło
Comparative Economic Research, 2016, vol. 19, nr 5, s. 81-98, rys., tab., bibliogr. 18 poz.
Słowa kluczowe
Szkolnictwo wyższe, System edukacji, Konkurencyjność
Higher education, Educational system, Competitiveness
Uwagi
summ., streszcz.
Kraj/Region
Rosja
Russia
Abstrakt
Celem artykułu jest identyfikacja czynników, determinujących konkurencyjność uczelni wyższych w zakresie pozyskiwania najlepszych studentów. Główna uwaga położona została na weryfikacji trzech grup czynników - związanych z procesem kształcenia, reprezentujących jakość badań naukowych oraz wskazujących na powiązania biznesowe uczelni. W badaniu wykorzystano model regresji kwantylowej, którego parametry oszacowano oddzielnie na próbie publicznych i prywatnych szkół wyższych, zlokalizowanych w Rosji. Uzyskane wyniki wskazują, że nie tylko tradycyjne czynniki, związane z procesem kształcenia, wpływają na atrakcyjność edukacyjną szkół wyższych. Istotny wpływ na zdolność do akumulacji najlepszych studentów ma jakość prowadzonych badań naukowych i powiązania uczelni z biznesem. Należy przy tym zauważyć, że osiągnięcie efektu synergii między działalnością naukową, edukacyjną i biznesową szkół wyższych nie jest łatwe i nie zawsze się udaje. Siła z jaką wspomniane czynniki determinują atrakcyjność edukacyjną różni się w zależności od typu uczelni (prywatna lub publiczna) oraz jest funkcją aktualnego potencjału jednostki. Zawarte w pracy spostrzeżenia mogą być potencjalnie wykorzystane przez szkoły wyższe oraz władze w procesie ewaluacji orientacji strategicznej uczelni oraz do sformułowania rekomendacji w zakresie działań sprzyjających poprawie atrakcyjności szkół wyższych w oczach przyszłych studentów. (abstrakt oryginalny)

The aim of this paper is to evaluate which university's characteristics have the greatest impact on the competitiveness of universities in their ability to attract better students in Russia. We examined the impact of three groups of factors, related to teaching, research and entrepreneurial activities of universities. The quantile regression model was applied for the subsample of public and private higher education institutions localized in Russia. The results prove that not only traditional, teaching-related factors affect the attractiveness of the universities. We found that the research quality and entrepreneurial experience both increase the ability to accumulate the best applicants by Russian universities. However, the synergy between training, research and business activities is not always achieved. The importance of science and business-oriented activities varies between public and private institutions. According to the results from the quantile regression the importance of the certain factors differs between the quantiles of the dependent variable distribution. Our findings might be useful for the governmental authorities during the universities' assessment as well as for the higher education institutions themselves - in order to define their strategic development and attract better students. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Brew A. (2010), Imperatives and challenges in integrating teaching and research, 'Higher Education Research & Development', 29(2), 139-150.
  2. Buela-Casal G., Gutiérrez-Martínez O., Bermúdez-Sánchez M.P., Vadillo-Muñoz O. (2007), Comparative study of international academic rankings of universities, 'Scientometrics', 71(3), 349-365.
  3. Denisova-Schmidt E., Leontyeva E. (2014), The Unified State Exam in Russia: Problems and Perspectives, 'International Higher Education', (76), 22-23.
  4. Elken M., Wollscheid S. (2016), The relationship between research and education: typologies and indicators. A literature review, Nordic Institute for Studies in Innovation, Research and Education.
  5. Etzkowitz H. (1998), The norms of entrepreneurial science: cognitive effects of the new university-industry linkages, 'Research policy', 27(8), 823-833.
  6. European Commission (2012), Higher Education in Russian Federation, available at: http://eacea.ec.europa.eu [access date: 20.07.2016].
  7. Hacker A., Dreifus C. (2010), Higher education?, New York: St Martin's Press.
  8. Jenkins A. (2004), A guide to the research evidence on teaching-research relations, York: Higher Education Academy.
  9. Koenker R., Basset G. (1978), Regression quantiles, 'Econometrica', 46(1), 33-50.
  10. Lee J.J., Rhoads R.A. (2004), Faculty entrepreneurialism and the challenge to undergraduate education at research universities, 'Research in Higher Education', 45(7), 739-760.
  11. Locke W., Cummings W.K., Fisher D. (Eds.). (2011), Changing governance and management in higher education: The perspectives of the academy (Vol. 2). Springer Science & Business Media.
  12. Mägi E., Beerkens M. (2015), Linking research and teaching: Are research-active staff members different teachers?, 'Higher Education', 1-18.
  13. Prince M.J., Felder R.M., Brent R. (2007), Does faculty research improve undergraduate teaching? An analysis of existing and potential synergies, 'Journal of Engineering Education', 96(4), 283-294.
  14. Smolentseva A. (2003), Challenges to the Russian academic profession, 'Higher education', 45(4), 391-424.
  15. Smolentseva A. (2015), Bridging the gap between higher and secondary education in Russia, 'International Higher Education', (19).
  16. Trzpiot G. (2011), Some tests for quantile regression models, 'Acta Universitatis Lodziensis, Łódź, Folia Economica', 255, 125-135.
  17. Trzpiot G. (2009), Estimation methods for quantile regression, 'Economics Studies, Karol Adamiecki University of Economics in Katowice'.
  18. Zemtsov S., Eremkin V., Barinova V. (2015), Faktory vostrebovannosti vedushchikh vuzov Rossii [Factors of Attractiveness of the Leading Russian Universities Overview of Literature and Econometric Analysis of the Leading Universities]. Voprosy obrazovaniya / Educational Studies. Moscow, 4, 201-233.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1508-2008
Język
eng
URI / DOI
https://doi.org/10.1515/cer-2016-0039
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu