BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Dąbrowska Agnieszka (University of Warsaw)
Tytuł
Interdisciplinarity as the Key to Efficient Education for Sustainable Development : Main Benefits and Challenges : a Nanotechnology Case Study
Interdyscyplinarne podejście jako klucz do efektywnego przekazywania wiedzy zgodnie z koncepcją zrównoważonego rozwoju : korzyści, wyzwania oraz analiza zagadnienia na przykładzie nauczania nanotechnologii
Źródło
Studia Periegetica, 2016, nr 1(15), s. 15-24, fot., rys., bibliogr. 30 poz.
Tytuł własny numeru
Sustainable Development in the Baltic Sea Region : Focus on Education = Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju w regionie Morza Bałtyckiego
Słowa kluczowe
Systemy nauczania, Efektywność, Nanotechnologia, Inżynieria materiałowa, Rozwój zrównoważony, Interdyscyplinarność
Education systems, Effectiveness, Nanotechnology, Materials engineering, Sustainable development, Interdisciplinarity
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Obserwowany współcześnie wzrost zainteresowania koncepcjami zrównoważonego rozwoju wynika z  pokładanych w  nich nadziei przy rozwiązywaniu globalnych problemów cywilizacyjnych. Związana jest z tym konieczność wypracowania właściwych metod nauczania, które służyłyby wdrażaniu głównych postulatów zgodnie z  założeniami zrównoważonego rozwoju. Wśród wielu podejść na uwagę zasługuje interdyscyplinarność, często niedoceniana we współczesnym świecie słynącym z wąskich specjalizacji. W artykule tym zajmujemy się w szerszym kontekście tym zagadnieniem: rozważając ewolucję interdyscyplinarności na przestrzeni stuleci, jej zbieżność z pojęciem zrównoważenia oraz główne korzyści i problemy związane z interdyscyplinarnym nauczaniem. Konkretne wskazówki i rozwiązania zostaną przedstawione na przykładzie nanotechnologii - nowoczesnej dziedziny czerpiącej z wielu dyscyplin naukowych. Celem jest rozpowszechnienie koncepcji interdyscyplinarnego nauczania jako pełnej i zgodnej z założeniami zrównoważonego rozwoju edukacji specjalistów z różnych dziedzin.(abstrakt oryginalny)

Nowadays, one may observe a growing interest in sustainable development as the auspicious way to resolve global civilisation problems (www.undp.org). This leads to the increasing role of proper Education for Sustainable Development (ESD). Although there are many approaches to the strategy of efficient teaching (UNESCO 2012), in times of narrow specialization interdisciplinarity is frequently undervalued (Klein 1990). In this paper, the author brings attention to the question of interdisciplinarity in a broader context: its constantly changing definition, common ground with sustainability, main advantages of such a way of thinking, crucial difficulties, and hints aimed at how to introduce it to one's own teaching tools. As a case study, the teaching of nanotechnology (Meyer 2001) will be used to provide additional examples, share experiences, and make the connection between theory and practice. The aim is to disseminate the idea of interdisciplinarity as a key to efficient ESD in many domains.(original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Andersen H., 2016, Collaboration, interdisciplinarity, and the epistemology of contemporary science, Studies in History and Philosophy of Science, Part A, vol. 56: 1-10.
  2. Arystoteles, 1968, Fizyka, Polish translation: K. Leśniak, Warszawa: PWN.
  3. Czekierda P., Fingas B., Szala M., 2015, Tutoring. Teoria, praktyka, studia przypadków, Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
  4. Foley G., 2016, Reflections on interdisciplinarity and teaching chemical engineering on an interdisciplinary degree programme in biotechnology, Education for Chemical Engineers, vol. 14: 35-42.
  5. Gleick J., 2012, Informacja. Bit, wszechświat, rewolucja, Kraków: Znak.
  6. Heller M., Pabjan T., 2014, Elementy filozofii przyrody, Kraków: Copernicus Center Press.
  7. Klein J.Th., 1990, Interdisciplinarity. History, Theory & Practice, Detroit: Wayne State University Press.
  8. Lepszy K., 1964, Dzieje Uniwersytetu Jagiellońskiego w latach 1364-1764, t. 1, Kraków: PWN.
  9. Lindberg D.C., 1978, Science in the Middle Ages, Chicago: University of Chicago Press.
  10. Meyer M., 2001, Patent citations in a novel field of technology: An exploration of nanoscience and nano-technology, Scientometrics, vol. 51: 163-183.
  11. Morillo F. et al., 2001, An approach to interdisciplinarity through bibliometric indicators, Scientometrics, vol. 51: 203-222.
  12. Moulin L., 2002, Średniowieczni szkolarze i ich mistrzowie, Polish translation: H. LubiczTrawkowska, Gdańsk - Warszawa: Marabut.
  13. Peters J.D., 1999, Speaking Into the Air. A History of the Idea of Communication, Chicago: University of Chicago Press.
  14. Pittman J. et al., 2016, The evolution of interdisciplinarity over 20 years of global change research by the IAI, Current Opinion in Environmental Sustainability, vol. 19: 87-93.
  15. Platon, 1986, Timajos, Kritias albo Atlantyk, Polish translation: P. Siwek, Warszawa: PWN.
  16. Raz J., 2013, Biomimetics, Berlin: Walter de Gruyter.
  17. Rockström J. et al., 2009, Planetary Boundaries: Exploring the Safe Operating Space for Humanity, Ecology and Society, vol. 14(2): 32.
  18. Roco M.C. et al., 2002, Converging Technologies for Improving Human Performance: Nanotechnology, biotechnology, Information Technology and cognitive Science, Arlington, VA: National Science Foundation.
  19. Sambursky S., 1962, The Physical World of Greeks, New York: Collier Books.
  20. Shannon C.E., 1993, Collected Papers, New York: Oxford University Press.
  21. Schummer J., Multidisciplinarity, interdisciplinarity and patterns of research collaboraton in nanoscience and nanotechnology, Scientometrics, vol. 59(3): 425-465.
  22. Sunstein C.R., 2006, Infotropia. How Many Minds Produce Knowledge, Oxford: Oxford University Press.
  23. UNESCO, 2012, Education for Sustainable Development. Sourcebook, Paris.
  24. Urea R., 2015, The Perceived Significances of Interdisciplinarity at Students in Educational Sciences, Procedia-Social and Behavioral Sciences, vol. 187: 228-233.
  25. Webster Dictionary, 1993, Cologna: Könemann.
  26. Wróblewski A.K., 2006, Historia fizyki, Warszawa: WN PWN.
  27. www.nanohub.org/groups/gng/training_materials [15.01.2016].
  28. www.nanotechproject.org [15.01.2016].
  29. www.susnano.org/index.html [15.01.2016].
  30. www.undp.org [15.01.2016].
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1897-9262
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu