BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Zasuwa Grzegorz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie)
Tytuł
Wpływ aktywności obywatelskiej konsumentów na ich udział w bojkotach produktów
Impact of the Consumers' Civic Activity on Their Participation in Product Boycotts = Vliânie graždanskoj aktivnosti potrebitelej na ih učastie v bojkote produktov
Źródło
Konsumpcja i Rozwój, 2016, nr 1 (14), s. 77-88, tabl., bibliogr. 18 poz.
Słowa kluczowe
Konsumpcja, Zachowania konsumenta, Wyniki badań, Konsument
Consumption, Consumer behaviour, Research results, Consumer
Uwagi
streszcz., summ., rez.
Abstrakt
Artykuł poświęcony jest związkom między bojkotowaniem przez konsumentów produktów a ich aktywnością obywatelską rozpatrywaną w wymiarze zaangażowania politycznego oraz społecznego. W celu zbadania tej zależności dokonano analizy danych z Europejskiego Sondażu Społecznego. Wyniki badania pokazują generalnie, że konsumenci wykazujący większą aktywność obywatelską generalnie częściej uczestniczą w bojkotach produktów. Poszczególne formy aktywności obywatelskiej są jednak w różnym stopniu związane z bojkotowaniem produktów. Najsilniejsze związki występują w przypadku zaangażowania społecznego, w tym podpisywania petycji. Z praktycznego punktu widzenia otrzymane wyniki sugerują, jak można zwiększyć skuteczność kampanii nawołującej do bojkotu produktu. (abstrakt oryginalny)

The article deals with the relationships between product boycotting by consumers and their civic activity considered from the point of view of their political and social involvement. In order to research that relationship, the author carried out an analysis of the data from the European Social Survey. The research findings show in general that consumers displaying greater civic activity more often participate in product boycotts. However, individual forms of civic activity are connected with product boycotting in a different degree. The strongest relationships occur in the case of social engagement, including petition signing. From the practical viewpoint, the obtained findings suggest how one could increase efficiency of the campaign calling for product boycotting. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Beullens K., Matsuo H., Loosveldt G., Vandenplas C. (2014), Quality report for the European Social Survey, Round 6. London: European Social Survey ERIC, http://www.europeansocialsurvey.org/docs/round6/methods/ESS6_quality_report.pdf [dostęp: 01.08.2015].
  2. Copeland L. (2014), Conceptualizing political consumerism: How citizenship norms differentiate boycotting from buycotting, "Political Studies", No. 62(S1).
  3. Europejski Sondaż Społeczny. Runda 6 (2012), Instrukcja dla ankietera, http://www.europeansocialsurvey.org/docs/round6/fieldwork/poland/ESS6_fieldwork_and_interviewer_instructions_PL.pdf [dostęp: 15.07.2015].
  4. Dąbrowska A., Bylok F., Janoś-Kresło M., Kiełczewski D., Ozimek I. (2015), Kompetencje konsumentów: innowacyjne zachowania, zrównoważona konsumpcja, PWE, Warszawa.
  5. Filek J. (2002), O wolności i odpowiedzialności podmiotu gospodarującego, "Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Seria specjalna, Monografie", nr 150.
  6. Friedman M. (1991), Consumer boycotts: A conceptual framework and research agenda, "Journal of Social Issues", No. 47.
  7. Friedman M. (1999), Consumer boycotts: Effecting change through the marketplace and the media, Psychology Press.
  8. Grolin J. (1998), Corporate legitimacy in risk society: the case of Brent Spar, "Business Strategy and the Environment", No. 7(4).
  9. Kieżel E. (2010), Rachunek ekonomiczny konsumentów a racjonalność ich zachowań, (w:) Konsument i jego zachowania na rynku europejskim, E. Kieżel (red.), PWE, Warszawa.
  10. Kinowska Z. (2012), Kondycja społeczeństwa obywatelskiego w Polsce, "Infos zagadnienia społeczno-gospodarcze", nr 22.
  11. Klamut R. (2013), Aktywność obywatelska jako rodzaj aktywności społecznej - perspektywa psychologiczna, "Studia Socjologiczne", nr 1(208).
  12. Marciniak E.M., Załęski P. (2007), Człowiek w świecie polityki, (w:) Społeczeństwo i Polityka. Podstawy nauk politycznych, K.A. Wojtaszczyk, W. Jakubowski (red.), Warszawa.
  13. Maison D., Greszta M. (2014), Czy Polacy są gotowi na odpowiedzialny biznes? Segmentacja Polaków ze względu na postawy i zachowania wobec CSR, "Handel Wewnętrzny", nr 4(351).
  14. Sen S., Bhattacharya C.B. (2001), Does doing good always lead to doing better? Consumer reactions to corporate social responsibility, "Journal of Marketing Research", No. 38(2).
  15. Stanisz A. (2007), Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem STATISTICA PL na przykładach z medycyny: Modele liniowe i nieliniowe, StatSoft, Kraków.
  16. Stolle D., Hooghe M., Micheletti M. (2005), Politics in the supermarket: Political consumerism as a form of political participation, "International Political Science Review", No. 26(3).
  17. Stypułkowski W. (2012), Aktywność obywatelska - pojęcie, pomiar i jej wpływ na rozwój regionalny, "Zeszyty Naukowe WSEI seria: Ekonomia", nr 5(2).
  18. Sztabiński P. (2014), Dlaczego Europejski Sondaż Społeczny, (w:) P. Sztabiński, F. Sztabiński (red.), Polska-Europa: Wyniki Europejskiego Sondażu Społecznego 2002-2012 (6-7), Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2083-6929
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu