- Autor
- Rudny Włodzimierz (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach)
- Tytuł
- Business Model Innovation and Value Creation
Modele biznesowe i proces tworzenia wartości - Źródło
- Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomiczno-Społecznej w Ostrołęce, 2016, nr 22, s. 132-142, bibliogr. 11 poz.
- Słowa kluczowe
- Modele biznesowe, Innowacje, Przewaga konkurencyjna, Model przewagi konkurencyjnej, Kreowanie wartości przedsiębiorstwa
Business models, Innovations, Competitive advantage, Competitive advantage model, Creating company's value - Uwagi
- summ., streszcz.
- Abstrakt
- W ciągu minionych dwóch dekad kategoria "model biznesowy" systematycznie zyskuje na popularności w języku nauk o zarządzaniu. Istotą tej koncepcji jest próba opisania, w sposób systematyczny, procesu tworzenia przechwytu wartości przez przedsiębiorstwo. Wiele przykładów - w tym takie firmy jak Apple czy Dell - potwierdza, że innowacyjny model biznesowy może być kluczowym czynnikiem budowania i utrzymania trwałej przewagi konkurencyjnej. Innowacją modelu biznesowego jest każda innowacja, która prowadzi do utworzenia nowego rynku lub destrukcji dotychczasowej przewagi firm konkurencyjnych. Wzrost tempa rozwoju nowych technologii, zmiany w preferencjach konsumentów i deregulacja otoczenia ekonomicznego prowadzą do rozszerzania się spektrum możliwych form współpracy przedsiębiorstw. Jednym z przejawów tej tendencji jest rozwój koncepcji 'otwartych innowacji', w przypadku których źródeł poprawy pozycji konkurencyjnej poszukuje się w - opartym na zasadzie wzajemnych korzyści - szukaniu dostępu do wiedzy i technologii wśród jednostek zewnętrznych w stosunku do firmy. (abstrakt oryginalny)
The creation and delivery of value through innovation has become the rule for contemporary companies in the context of the market, driven mostly by two forces, complexity and the rate of change. Business models are at the heart of innovation in distinctive ways. First, new technologies create opportunities for new business models. Second, appropriate business models are necessary to translate technical success into commercial success. Third, business models themselves are subject to innovation involving discontinuous changes in the paradigm used by firms to go to market. In this sense, the ability to analyze what consumers really want, and to satisfy consumers' needs, is perhaps the most important driver of business model innovation (original abstract) - Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Adner, R., Matching your innovation strategy to your innovation ecosystem, "Harvard Business Review", 84(4), 2006, pp 98-107.
- Adner R, Kapoor R.. Value creation in innovation ecosystems: how the structure of technological interdependence affects firm performance in new technology generations. "Strategic Management Journal" 31(3), 2010, pp 306-333.
- Chesbrough, H.. The era of open innovation. " Sloan Management Review", 44(3), 2003a, pp 35-41.
- Chesbrough, H.. The logic of open innovation: Managing intellectual property. "California Management Review", 45(3), 2003b, pp 33-58.
- Chesbrough, H., Business Model Innovation: Opportunities and Barriers, Long Range Planning, 43(2/3), 2010, pp 354-363.
- Euchner J., Ganguly A., Business models in practice, "Research Technology Management" 57(6), pp33-39.
- Shafer, S., Smith H., Linder J.. The Power of Business Models, "Business Horizons", 48(3), 2005, pp 199-207.
- Teece D., Business model, business strategy, and innovation, "Long Range Planning", 43(2), 2010, pp. 172-194.
- Vargo, S., Lusch, R., Evolving to a new dominant logic for marketing "Journal of Marketing", 2004, 68(1), pp 1-17.
- Zhou K., Wu F., Technological capability, strategic flexibility, and product innovation. "Strategic Management Journal", 31(5)pp, 2010, 47-561.
- Zott C, Amit R.. Business model design and the performance of entrepreneurial firms. "Organization Science", 18(2), 2007, pp 181-199.
- Cytowane przez
- ISSN
- 2391-9167
- Język
- eng