BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Gryszel Piotr (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
Tytuł
"Inteligentna" specjalizacja a konkurencyjność regionów turystycznych
"Smart" Specialization vs. Competitiveness of Tourist Regions
Źródło
Folia Turistica / Akademia Wychowania Fizycznego im. B. Czecha w Krakowie, 2017, nr 42, s. 31-53, rys., tab., bibliogr. 24 poz.
Słowa kluczowe
Funkcje turystyki, Usługi turystyczne, Konkurencyjność regionów
Tourism functions, Tourism services, Regions competitiveness
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Cel. Celem pracy jest ocena możliwości zastosowania założeń inteligentnej specjalizacji w odniesieniu do najmniejszych regionów, jakimi są gminy oraz ocena wpływu specjalizacji turystycznej na konkurencyjność wybranych gmin Dolnego Śląska.
Metoda. Syntetyczna miara inteligentnej specjalizacji turystycznej obszaru (SMISTO) oraz syntetyczna miara konkurencyjności regionu turystycznego (SMKRT) stworzona na podstawie danych Banku Danych Lokalnych. Miara syntetyczna wykorzystująca do agregacji wartości zmiennych średnią arytmetyczną.
Wyniki. W wyniku zastosowania miary syntetycznej ustalono ranking konkurencyjności gmin Dolnego Śląska oraz zbadano korelację pomiędzy inteligentną specjalizacją turystyczną gminy a jej pozycją w rankingu konkurencyjności. Ustalono, że inteligentna specjalizacja turystyczna sprzyja podniesieniu konkurencyjności gminy.
Ograniczenia badań i wnioskowania. Największą przeszkodą był brak niektórych istotnych danych statystycznych, gdyż nie są one gromadzone przez GUS lub nie są gromadzone na poziomie gminnym.
Implikacje praktyczne. Wyodrębnienie klas podobnych pod względem konkurencyjności regionów oraz określenie korelacji z inteligentną specjalizacją turystyczną pozwala na lepsze zarządzanie obszarem oraz lepsze lokowanie środków z funduszy Unii Europejskiej. Pozwala też na budowanie strategii rozwoju poszczególnych gmin.
Oryginalność pracy. Badanie problematyki konkurencyjności oraz inteligentnej specjalizacji w ujęciu mikroregionalnym jest problemem nowym. Dotychczas badano ją głównie w odniesieniu do poszczególnych krajów lub subregionów oraz w odniesieniu do przedsiębiorstw turystycznych. Ponadto w wielu regionach opracowano strategie inteligentnej specjalizacji, co jest zgodne z najnowszą polityką regionalną Unii Europejskiej. O walorze pracy stanowi zastosowanie miary syntetycznej pozwalającej na zbudowanie indeksu konkurencyjności oraz indeksu inteligentnej specjalizacji.
Rodzaj pracy: artykuł prezentuje wyniki badań empirycznych opartych na analizie danych wtórnych. (abstrakt oryginalny)

Purpose. The purpose of the study is to evaluate the possibility of applying principles of smart specialization to the smallest regions which are municipalities and to assess the impact of smart specializations i.e. tourism on the competitiveness of the selected Lower Silesian municipalities.
Method. Synthetic measure of smart tourism specialization of an area (SMSTSA) and synthetic measure of tourist region competitiveness (SMTRC) developed on the basis of data from the Local Data Bank. Synthetic measure using arithmetic mean for the aggregation of variable values.
Findings. As a result of synthetic measure application, the competitiveness ranking of the Lower Silesian municipalities was determined and the correlations between the smart tourism specialization of a municipality and its position in the competitiveness ranking was analysed. It was concluded that smart specialization in tourism enhances the competitiveness of a municipality.
Research limitations and conclusions. The greatest obstacle was the absence of some crucial statistical data, since they are not collected by GUS [Central Statistical Office] or are not collected at the municipal level.
Practical implications. Identifying classes of regions similar in terms of competitiveness and determining their correlation with smart tourism specialization, which facilitates better area management and more effective allocation of the European Union funds. It also allows for the construction of development strategies to be implemented in particular municipalities.
Originality. The analysis of competitiveness problems and smart specialization from a micro- regional perspective represents a new problem. So far it has been studied primarily in terms of particular countries or sub-regions and with reference to tourist enterprises. Moreover, many regions have developed their smart specialization strategies, which are in line with the latest regional policy of the European Union. The value of the study consists in the application of synthetic measure allowing the development of a competitiveness index and smart specialization index.
Type of paper. The article presents the results of empirical studies based on the analysis of secondary data. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Derek M. (2008), Funkcja turystyczna jako czynnik rozwoju lokalnego, niepublikowana praca doktorska, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.
  2. Domański R. (2007), Gospodarka przestrzenna. Podstawy teoretyczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  3. Dziemianowicz W. (1997), Kapitał zagraniczny a rozwój regionalny i lokalny w Polsce, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.
  4. Fischbach J. (1989), Funkcja turystyczna jednostek przestrzennych, "Turyzm", Vol. 5, s. 7-26.
  5. Foray D. (2006), Smart specialisation in a truly integrated research area is the key to attracting more R&D to Europe, http://ec.europa.eu/invest-in--research/pdf/download_en/policy_brief1.pdf (28.03.2015).
  6. Foray, D., Dawid, P., Hall, B. (2009), Smart Specialisation - The Concept, http://ec.europa.eu/invest-in-research/pdf/download_en/kfg_policy_brief_no9.pdf (28.03.2015)
  7. Foray, D. at all (2012), Guide to Research and Innovation Strategies for Smart Specjalisations (RIS3), Publication Office of the European Union, Luxembourg.
  8. Głowacki R., Kramer J., Żabiński L. (1981), Analiza rynku, PWE, Warszawa.
  9. Gryszel P. (2014a,), Konkurencieschopnos regionov cestovneho ruchu - metody merania, "Ekonomická revue cestovného ruchu", Vol. 47, s. 88-98.
  10. Gryszel P. (2014b), Ocena konkurencyjności górskich gmin turystycznych z wykorzystaniem metody taksonomicznej, "Folia Turistica", Vol. 32, s. 93-116
  11. Gryszel P. (2014c), The assessment of tourist destinations competitiveness using a synthetic measure, [w:] Štefko R., Frankovský M., Vravc J., red., Management 2014. Business, management and social sciences research, Prešovska univerzita v Prešove, Prešov, s. 277-283.
  12. Gryszel P., Jaremen D.E., Rapacz A. (2014), Fundusze unijne czynni kiem kształtującym konku rencyjność wybranych gmin turystycz nych regionu jeleniogór skiego, [w:] Potocki J., Ładysz J., red., Gospodarka przestrzenna. Aktualne aspekty polityki społeczno-gospodarczej i przestrzennej, "Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu", nr 367, s. 76-89.
  13. Komarowska D., red. (2012), Konkurencyjność powiatów województwa dolnośląskiego w latach 2004-2010, Urząd statystyczny we Wrocławiu, Wrocław.
  14. Komisja Europejska, (2010), Europa 2020. Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu, Komunikat do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, Komitetu Regionów oraz Europejskiego Banku Inwestycyjnego, Bruksela, KOM(2010)2020 wersja ostateczna, 3.3.2010.
  15. Kowalczyk A. (2000), Geografia turyzmu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  16. Kurek W., red. (2008), Turystyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  17. Łaźniewska E., Gorynia M., red., (2012), Konkurencyjność regionalna. Koncepcje-strategie-przykłady. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  18. Miłek D. (2013), Specjalizacje regionalne a Strategia Europa 2020, "Zarządzanie i Finanse (Journal of Management and Finance)", No. 1, cz. 2, s. 189-199.
  19. Nazarko Ł. (2014), Inteligentne specjalizacje polskich regionów - przyczynek do ewaliacji, "Przedsiębiorczość i Zarządzanie", Tom XV, Zeszyt 8, część I, s. 247-262.
  20. Potocki J. (2009), Funkcje turysytyki w kształtowaniu transgranicznego regionu górskiego Sudetów. Wydawnictwo WTN, Wrocław.
  21. Słodowa-Hełpa M. (2013), Inteligentna specjalizacja polskich regionów. Warunki, wyzwania i dylematy, "Rocznik Nauk Społecznych", Vol. 5(41), s. 87-120.
  22. Strahl D. (1978), Propozycja konstrukcji miary syntetycznej, "Przegląd Statystyczny", z. 2, s. 205-215.
  23. Sztorc E. (2012), Inteligentna specjalizacja. Nowe wyzwanie dla regionów, www.regioportal.pl (16.11.2016)
  24. Szromek A.R., (2012), Wskaźniki funkcji turystycznej. Koncepcja wskaźnika funkcji turystycznej i uzdrowiskowej, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0867-3888
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu