- Autor
- Szczechowicz Bartosz (Akademia Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie)
- Tytuł
- Współtworzenie wartości produktu turystycznego z klientami przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych z wykorzystaniem firmowych witryn WWW
Co-Creation of Tourism Product Value With Customers through Tour Operators and Travel Agents Using the Companies' Websites - Źródło
- Folia Turistica / Akademia Wychowania Fizycznego im. B. Czecha w Krakowie, 2017, nr 42, s. 103-123, bibliogr. 106 poz.
- Słowa kluczowe
- Tworzenie wartości, Produkt turystyczny, Organizacje turystyczne, Witryny internetowe
Value creation, Tourist product, Tourism organisation, Internet websites - Uwagi
- streszcz., summ.
- Abstrakt
- Cel. Identyfikacja technik i narzędzi stosowanych przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych, funkcjonujących na rynku krajowym (polskim), które umożliwiają włączenie klienta w proces współtworzenia imprez turystycznych.
Metoda. Badaniom poddano przedsiębiorstwa wykazane w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych. Dla każdego z wytypowanych do badań przedsiębiorstw wyszukano firmową witrynę WWW i poddano ją analizie zawartości.
Wyniki. Badane przedsiębiorstwa w niewielkim stopniu angażują klientów we współtworzenie wartości: wskazuje na to niewysoki odsetek przedsiębiorstw, które informują klientów o możliwości przygotowania imprezy turystycznej na zlecenie (36,2%), jak i znikomy udział firm, które klientów do tego zachęcają (15,1%) - poprzez stosowny przekaz, opis modelu współpracy z klientem i procesów współtworzenia, wskazanie przykładów "szycia na miarę" itp. Mimo to wśród praktyk stosowanych w tym względzie zidentyfikowano wiele interesujących rozwiązań, za sprawą których przedsiębiorcy starają się wejść w bliską relację z osobami odwiedzającymi ich firmowe witryny WWW.
Ograniczenia badań i wnioskowania. W badaniach uwzględnione zostały wszystkie podmioty wykazane w CEOTiPT. Przedmiotem badań były jednak wyłącznie techniki i narzędzia stosowane przez przedsiębiorstwa na firmowych witrynach WWW.
Implikacje praktyczne. Wyniki badań mają przede wszystkim charakter poznawczy. Mogą jednak stanowić inspirację dla różnego typu przedsiębiorstw turystycznych co do możliwości wykorzystania własnych stron internetowych do angażowania klientów w tworzenie wartości tworzonych z myślą o nich produktów. Oryginalność pracy. Nie są znane autorowi inne prace, w których dokonano analizy wykorzystania firmowych witryn WWW, we wskazanym celu, przez przedsiębiorstwa prowadzące działalność na rynku polskim.
Rodzaj pracy. Artykuł prezentujący wyniki badań empirycznych. (abstrakt oryginalny)
Purpose. The aim of this paper is to identify the techniques and tools used by tour operators and travel agents operating on the domestic (Polish) market, which allow the inclusion of the client in the process of co-creation of tourism packages.
Method. The research involved firms reported in the Central Register of Tour Operators and Tourist Agents. For each of the selected firms, their company websites were searched and analyzed.
Findings. The results showed that the companies slightly engage customers to take part in the co-creation of values: it is indicated by the relatively small proportion of tour operators and travel agents who inform their clients about the possibility of preparing a tourism package as an individual order (36.2%), and a negligible rate of the kind of companies that really encourage customers to do this (15.1%) - through an appropriate message, a description of the model of cooperation with the client and co-creation processes, identifying examples of tailor-made tours and so on. However, among the practices used in this regard by tour operators, a number of interesting solutions were identified thanks to which entrepreneurs try - through their websites - to closely relate to the people visiting these sites.
Research and conclusions limitations. The study included all the companies reported in the Central Register of Tour Operators and Tourist Agents,. However, the subject of the study included only tools and techniques used by the company on their own websites.
Practical implications. The results of the research are primarily cognitive in nature. However, they can provide inspiration for different types of tourism companies about the possibility of using their own websites to engage customers in the co-creation of values of tourism packages.
Originality. Other works in which an analysis of the use of corporate websites by companies operating on the Polish market for the stated purpose are not known to the author.
Type of paper. Empirical paper. (original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach - Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Baran G. 2013. Marketing współtworzenia wartości z klientem. Społecznotwórcza rola marketingu w procesie strukturacji interakcyjnego środowiska doświadczeń. Monografie i Studia Instytutu Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, Wys. Instytut Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
- Bharti K., Agrawal R., Sharma V. 2015. Value co-creation. Literature review and proposed conceptual framework, "International Journal of Market Research", Vol. 57, Issue 4, s. 571-603.
- Binkhorst E., Den Dekker T. 2009. Agenda for Co-creation Tourism Experience Research. "Journal of Hospitality Marketing & Management", No.18(2), s. 311-327.
- Doligalski T. 2013. Internet w zarządzaniu wartością klienta. Oficyna Wydawnicza SGH w Warszawie, Warszawa.
- Gilmore J. H., Pine II B. J. 1997. The Four Faces of Customization. "Harvard Business Review", January - February, pp. 91-101.
- Jelonek D. 2014. Ocena internetowych kanałów komunikacji z klientem w procesie współtworzenia innowacji. [w:] Kuźniar W., Surmacz T. 2015. Zastosowanie koncepcji współtworzenia wartości produktu w turystyce wiejskiej - wybrane aspekty, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 853, s. 25-36.
- Nalazek M. 2010. Internetowe kanały dystrybucji na rynku turystycznym. Difin, Warszawa.
- Niezgoda A. 2013. Prosument na rynku turystycznym - próba zdefiniowania. "Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu", nr 304 pn. Gospodarka turystyczna w regionie. Rynek turystyczny - współczesne trendy, problemy i perspektywy jego rozwoju (red. A. Rapacz), Wyd. UE we Wrocławiu, Wrocław, s. 203-210.
- Pawlicz A. 2012. E-turystyka. Ekonomiczne problemy implementacji technologii cyfrowych w sektorze turystycznym. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Prahalad C.K., Ramaswamy V. 2005. Przyszłość konkurencji, PWE, Warszawa.
- Rihova I., Buhalis D., Moital M., Gouthro M-B. 2015. Conceptualising Customer-to-customer Value Co-creation in Tourism, "International Journal of Tourism Research", 17, s. 356-363.
- Rupik K. 2010. Prosument w procesie planowania marketingowego. "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 608, s. 331-342.
- Szczechowicz B. 2014. Techniki współtworzenia produktów z klientami wykorzystywane przez biura podróży w Polsce, [w:] Gołembski G., Niezgoda A., red., Turystyka wobec zmian współczesnego świata. Zmiany, bariery, innowacje, UE w Poznaniu, Poznań, s. 88-98.
- http://czajkatravel.pl/?page=opinie_fora (20.07.2016)
- http://egts.pl/onas.php (18.07.2016)
- http://esta.net.pl/perly-esty (20.07.2016)
- http://esta.net.pl/smaczki (20.07.2016)
- http://exotictravel.pl/Kontakt__31 (19.07.2016)
- http://holidayservice.pl/eguide (20.07.2016)
- http://integra-wyjazdy.pl/ (20.07.2016)
- http://magazyn.startholidays.pl/kierunki/ (20.07.2016)
- http://mar-tour.prv.pl/opinie.html (20.07.2016)
- http://nauticatravel.pl/#na-zamowienie (18.07.2016)
- http://oceniaj.trojmiasto.pl/dodaj_opinie/?id_ob=43601 (20.07.2016)
- http://olimpair.com.pl/o-nas/ (19.07.2016)
- http://parystravel.com/ (19.07.2016)
- http://relaksmisja.com/#jak-dzialamy (19.07.2016)
- http://roma.szczecin.pl/o-firmie/wszystkie-drogi-prowadza-do (19.07.2016)
- http://scubatravel.com.pl/na-miare/ (19.07.2016)
- http://snowevents.pl/co-zabrac-ze-soba-na-wyjazd (20.07.2016)
- http://student.travel.pl/forum (20.07.2016)
- http://toptur.pl/o-nas.html#o-nas (19.07.2016)
- http://travelarchitects.pl/#wyroznia (19.07.2016)
- http://travelgroup.pl/ (20.07.2016)
- http://travelme.pl/plany-podrozy/ (19.07.2016)
- http://travelme.pl/szyte-na-miare/ (18.07.2016)
- http://triptour.pl/?page_id=18 (19.07.2016)
- http://turystyka.gov.pl/
- http://turystykagorska.pl/index.php/o-firmie (18.07.2016)
- http://vacanceselect.pl/O-Vacanceselect/ (20.07.2016)
- http://viacracovia.nazwa.pl/viacracovia_nowe/kontakt-formularz-zapytania/ (20.07.2016)
- http://www.adventure24.pl/o-nas-12 (19.07.2016)
- http://www.adventure-club.eu/onas (19.07.2016)
- http://www.adventure-club.eu/porady (20.07.2016)
- http://www.aktiva.wroclaw.pl/aktiva.php?id=6 (20.07.2016)
- http://www.apter.pl/redirect,478,478,1463,show_doc.html (19.07.2016)
- http://www.arreta.pl/ (20.07.2016)
- http://www.atur.com/pl/top_oferty/swobodnie_i_wygodnie.html (21.07.2016)
- http://www.asiadreamtrips.com/travel/podroze_szyte_na_miare (18.07.2016)
- http://www.baltour.pl/pl/o_nas.html (18.07.2016)
- http://www.barents.pl/wyjazdy-indywidualne-wyjazdy-na-zamowienie (18.07.2016)
- http://www.biotontour.pl/?p=wyjazdy-egzotyczne/Madera (20.07.2016)
- http://www.business-concierge.pl/model_wspolpracy_1_112.html (19.07.2016)
- http://www.cut.com.pl/aboutus (18.07.2016)
- http://www.delta-tour.pl/index.php/wyjazdy-turystyczne (18.07.2016)
- http://www.deluxetravelclub.pl/ (18.07.2016)
- http://www.eccoholiday.com/ (20.07.2016)
- http://www.ekajaki.pl/o_nas.html (20.07.2016)
- http://www.ernesto-travel.pl/o-nas (18.07.2016)
- http://www.escapador.pl/forum/regulamin/ (20.07.2016)
- http://www.e-voyager.pl/ (20.07.2016)
- http://www.exodos.pl/o-firmie/biuro-podrozy-exodos-koszalin.html (18.07.2016)
- http://www.flowevents.pl/oferta (19.07.2016)
- http://www.globnet.eu/ (19.07.2016)
- http://www.gotravel.pl/o-nas/ (16.07.2016)
- http://www.gregortour.ilawa.pl/ (18.07.2016)
- http://www.hepi.szczecin.pl/dookolablancat.php (19.07.2016)
- http://www.hepi.szczecin.pl/nazamowienie.php (19.07.2016)
- http://www.holidayticket.pl/ (20.07.2016)
- http://www.horizont.pl/nasi_klienci (20.07.2016)
- http://www.infoski.pl/opinie-o-infoski/ (20.07.2016)
- http://www.jar-tour.pl/ (19.07.2016)
- http://www.komaro.pl/zielone_szkoly (21.07.2016)
- http://www.kubryk.pl/content/opinie-klientow.html (20.07.2016)
- http://www.la-ventura.pl/ (19.07.2016)
- http://www.matimpex.pl/O-nas.html (20.07.2016)
- http://www.mkadventure.pl/ofirmie (19.07.2016)
- http://www.oriente.pl/o-nas (18.07.2016)
- http://www.orlando.com.pl/kontakt.html (20.07.2016)
- http://www.poltur.com.pl/pl/56/1/firma-poltur/ (19.07.2016)
- http://www.powiew.stg.pl/documents/osiek%20zabieramy.pdf (20.07.2016)
- http://www.prestigevoyage.pl/oferta/podroze-szyte-na-miare/ (18.07.2016)
- http://www.primapoltravel.pl/ (19.07.2016)
- http://www.punt.pl/ranking_jachtow (20.07.2016)
- http://www.redotravel.pl/o-firmie/ (18.07.2016)
- http://www.salonpodrozy.com/o-nas#null (10.07.2016)
- http://www.skorpion.wroclaw.pl/ (19.07.2016)
- http://www.socentive.pl/#spw-o-nas (20.07.2016)
- http://www.sosniny.pl/?referencje,32 (20.07.2016)
- http://www.startours.com.pl/o_firmie (19.07.2016)
- http://www.strefawypraw.com.pl/programy-wycieczkowe.html (20.07.2016)
- http://www.sunfun.pl/ (20.07.2016)
- http://www.szarpie.pl/kolonie/zagranica/Hiszpania-Summer-Time/14 (20.07.2016)
- http://www.tangotour.com.pl/turcja,pg,turcja-indywidualnie.html (19.07.2016)
- http://www.tourist.pl/p,Kontakt (20.07.2016)
- http://www.travelexpress.com.pl/pl/klienci (20.07.2016)
- http://www.turystyka-zak.pl/opinie/ (20.07.2016)
- http://www.viator.pl/kalkulacja-indywidualna (20.07.2016)
- http://www.vital.pl/zamowienie.php (20.07.2016)
- http://www.wedrujznami.pl/news.php (20.07.2016)
- http://www.wycieczkowo.pl/ (20.07.2016)
- http://www.wytworniawypraw.pl/klub/o-nas (19.07.2016)
- http://wyprawy.pl/pl-PL/porady/ (20.07.2016)
- http://wyprawyrowerowe.com.pl/sklep/wyprawy-na-zamowienie/ (18.07.2016)
- http://wysockitravel.pl/# (20.07.2016)
- www.sambia.net.pl/o-firmie-228.htm (19.07.2016)
- Cytowane przez
- ISSN
- 0867-3888
- Język
- pol