BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Jaskiernia Alicja (Uniwersytet Warszawski), Głowacki Michał (Uniwersytet Warszawski)
Tytuł
Europejski rynek medialny w 2016 roku. Monitorowanie wolności i pluralizmu mediów oraz zapowiedzi zmian w unijnym ładzie medialnym
Źródło
Studia Medioznawcze, 2017, nr 1 (68), s. 105-113
Media Studies
Słowa kluczowe
Media, Wolność słowa, Dziennikarstwo
Media, Freedom of speech, Journalism
Uwagi
summ., streszcz.
Firma/Organizacja
Parlament Europejski
European Parliament
Abstrakt
Dynamika i skala zmian na europejskim rynku mediów, usług audiowizualnych oraz internetowych znajdują swoje odbicie w liczbie opracowań, projektów i zapowiedzi modernizacji przepisów unijnych oraz Rady Europy w 2016 r. Te, które nie wytrzymały próby czasu będą w najbliższej przyszłości zmodernizowane. Parlament Europejski przyjął w styczniu ub. roku rezolucję dotyczącą geo-blockingu (czyli ograniczeń terytorialnych w dostępie do treści), a w maju Komisja Europejska (KE) przedstawiła projekt w sprawie zmian w dyrektywie o audiowizualnych usługach medialnych oraz komunikat w sprawie platform internetowych. Powyższe dokumenty wytyczają kierunek rychłych zmian w unijnym ładzie medialnym. Sektor medialny w Europie podlega nieustannemu monitorowaniu przez agendy UE, Radę Europy oraz organizacje pozarządowe i jednostki badawcze pod kątem wolności i pluralizmu mediów. W 2016 r. ukazało się kilka raportów dotyczących stanu mediów w Europie, w tym trzeci raport Monitora Pluralizmu Mediów. Z raportu Europejskiego Obserwatorium Audiowizualnego (EOA) wyłania się z kolei aktualny obraz sektora telewizyjnego w Europie, sporządzony pod kątem własności oraz stopnia koncentracji. Nowym narzędziem obserwacji oraz identyfikacji zagrożeń w obszarze wolności mediów jest platforma online Mapping Media Freedom, którą wspiera m.in. Komisja Europejska, Reporterzy bez Granic i Europejska Federacja Dziennikarzy. Ich lektura dowodzi, że media w Europie działają w strefie nieustannych zagrożeń dla ich wolności i niezależności, dlatego konieczność sporządzania takich raportów pozostaje nadal bezdyskusyjna, podobnie jak nagłaśnianie przypadków zagrożeń dla autonomii mediów i prześladowań dziennikarzy. (fragment tekstu)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Fontaine G., Kevin D., Media ownership: towards Pan-European groups?, Mavise Extra, June 2016, http://www.obs.coe.int/documents/205595/264629/Media+ownership+towards+pan-European+groups [dostęp: 26.01.2017].
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1641-0920
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu