BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kowalski Tadeusz (Uniwersytet Warszawski)
Tytuł
Geoffrey G. Parker, Marshall W. van Alstyne, Sangeet Paul Choundary, Platform revolution. How networked markets are transforming the economy and how to make them work for you
Źródło
Studia Medioznawcze, 2017, nr 1 (68), s. 139-144
Media Studies
Słowa kluczowe
Media, Technologie cyfrowe, Platformy internetowe, Komunikowanie w internecie, Recenzja
Media, Digital technologies, Internet platforms, Communication on the Internet, Review
Uwagi
summ., streszcz.
Abstrakt
Wspólne dzieło trzech wymienionych wyżej autorów, z których każdy łączy bogate doświadczenie praktyczne z dorobkiem teoretycznym, dotyka jednego z najważniejszych zagadnień obecnej fazy rozwojowej mediów i komunikacji elektronicznej - biznesu cyfrowych platform i ich modeli organizacyjnych. Facebook, Messenger, Instagram, Twitter, Uber, Google, Airbnb i wiele innych platform to nie tylko szybko rozwijające się przedsiębiorstwa, o kapitalizacji na którą tradycyjne firmy pracowały zazwyczaj po kilkadziesiąt lat, ale też swoiste generatory szerokiej transformacji wielu obszarów gospodarki i życia społecznego, począwszy od opieki zdrowotnej, do energetyki i zarządzania państwem. Miliony, a nawet powyżej miliarda ludzi jest poddawane wielorakim zmianom, jako pracownicy, szefowie, profesjonaliści, konsumenci czy po prostu obywatele, także pod wpływem już ujawnionych właściwości cyfrowych platform, a przecież wiele zdaje się wskazywać, że jesteśmy dopiero na początku drogi. Rewolucja platform... to ambitna próba opisania nowego fenomenu cyfrowej komunikacji, objaśnienia wielu mało znanych zagadnień i stworzenia swoistego przewodnika po nowej ekonomii. Autorzy uporządkowali swoje rozważania w 12 rozdziałach, opatrując każdy z nich wieloma przypisami i podając liczne przykłady. Autorzy Rewolucji platform kończą rozważania prognozami dotyczącymi przyszłości. Oczekują, że szczególnie ważne zmiany będą się dokonywały w tych dziedzinach, które są silnie uzależnione od informacji, poddane fragmentacji i asymetryczne informacyjnie. W pierwszej kolejności wskazują na edukację, ochronę zdrowia, energetykę oraz finanse, ale też na rynki pracy i usług profesjonalnych oraz na działania publiczne w tym rządowe (samorządowe). Rozwijający się internet rzeczy doda nowy poziom dla zdolności komunikacyjnej i siły cyfrowych platform, łącząc ludzi i urządzenia na nowe sposoby sprzyjające powstawaniu wartości. Według autorów platformy transformują świat, tworzą dla społeczeństw nowe możliwości kreatywnego rozwoju, ale dalekosiężne skutki są trudne do przewidzenia. Książka jest zaopatrzona w słownik podstawowych terminów, bogatą bibliografię i indeks rzeczowy. Jest lekturą niemal obowiązkową dla każdego, kto próbuje zrozumieć bogactwo przemian świata mediów i komunikacji w warunkach rozwoju nowych cyfrowych technologii. (fragment tekstu)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Pełny tekst
Pokaż
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1641-0920
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu