BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Banaszkiewicz Magdalena (Uniwersytet Jagielloński)
Tytuł
Seks jako atrakcja turystyczna : szkic o turystyce romansowej
Sex as a Tourist Attraction?
Źródło
Folia Turistica / Akademia Wychowania Fizycznego im. B. Czecha w Krakowie, 2014, nr 31, s. 53-76, rys., bibliogr. 44 poz.
Tytuł własny numeru
Atrakcje turystyczne
Słowa kluczowe
Turystyka seksualna, Turystyka, Atrakcyjność turystyczna, Motywacje
Sex tourism, Tourism, Touristic attractiveness, Motivation
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Cel. Opis i wyjaśnienie fenomenu turystyki seksualnej kobiet w odniesieniu do możliwości rozpatrywania erotycznej relacji w kategorii atrakcji turystycznej.
Metoda. Analiza danych zastanych, zarówno pisanych, jak i wizualnych. Część teoretyczno- przeglądowa uzupełniona przykładami zaczerpniętymi z analizy dwóch filmów dokumentalnych Rent-a-Rasta oraz Darling I love you.
Wyniki. Badania pokazują zróżnicowanie zjawiska, jakim jest turystyka seksualna. W oparciu o przegląd literatury przedmiotu oraz wspomniane wyżej filmy scharakteryzowano turystykę seksualną kobiet w perspektywie kulturoznawczej (uwzględniając m.in. tło historyczne czy uwarunkowania psychologiczne). Ograniczenia badań i wnioskowania. Artykuł ma charakter przede wszystkim przeglądowy i wymaga dalszej eksploracji w formie empirycznej. Wnioski cechuje duża ogólność, co sprawia, że ich przydatność wymaga zweryfikowania w różnych kontekstach.
Implikacje praktyczne. Badania pozwalające rozszerzyć pojęcie atrakcji turystycznej oraz stworzyć płaszczyznę teoretyczną do empirycznych badań turystyki seksualnej kobiet.
Oryginalność. Praca podejmuje temat do tej pory nieomawiany tak szeroko w Polsce, proponując również nowatorskie ujęcie w perspektywie kulturoznawczej.
Rodzaj pracy. Praca o charakterze przeglądowym. (abstrakt oryginalny)

Purpose. The first aim of this article is to characterize the phenomenon of sex tourism for women. Secondly, we will try to consider whether an erotic relationship can be treated as a tourist attraction.
Method. Content analysis of written texts and visual artefacts. The theoretical part is enriched with information from two documentary films: 'Rent-a-Rasta' and 'Darling I love you.'
Findings. The project displays a very mixed picture of sex tourism. A review of earlier research and the above-mentioned films enabled the author to give a description of women's sex tourism from a cultural perspective (taking into consideration such categories as historical background and psychological factors).
Research limitations. The presented text is a typical review article which attempts to summarize the current understanding of sex tourism. The undertaken topic needs further exploration in empirical research. Because conclusions are relatively general, their utility should be verified in different contexts.
Practical implications. The project helps to extend the definition of a tourist attraction and creates a theoretical framework for further empirical research of women's sex tourism.
Originality. The article sheds light on a topic which has not been deeply examined in Polish literature yet. It also proposes an innovative cultural perspective in studying this problem.
Type of paper. Review article. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Banaszkiewicz M. (2010), Gender w podróży, [w:] Współczesne podróże kulturowe, M. Kazimierczak (red.), Monografie, AWF, Poznań.
  2. Bauman Z. (2000), Globalizacja i co z tego dla ludzi wynika, PIW, Warszawa.
  3. Berdychevsky L., Gibson H. (2013), Women's Sexual Behaviour in Tourism: Loosing the Bridle, [w:] "Annals of Tourism Research", vol. 42, s. 65-85.
  4. Borkowski K., Borkowska D. (2005), Cywilizacyjne uwarunkowania turystycznych form odnowy psychosomatycznej - Zagrożenia cywilizacyjne a turystyka, turystyka a uzdrowiska, Polskie Stowarzyszenie Turystyki PST, Warszawa, s. 28-32.
  5. Borzyszkowski J. (2011), Problem zdefiniowania i klasyfikacji seksturystyki, [w:] "Turystyka kulturowa", nr 1 (http://turystykakulturowa.org/ pdf/2011_01_02.pdf).
  6. Borzyszkowski J. (2012), Zjawisko seksturystyki wśród kobiet, [w:] "Turystyka kulturowa", nr 2 (http://www.turystykakulturowa.org/pdf/2012_02_02. pdf).
  7. Duczyńska M., Borzyszkowski J. (2014), Charakterystyka osób zatrudnionych w seksbiznesie w kontekście potencjalnej podaży usług turystycznych, [w:] "Turystyka kulturowa", nr 2 (http://www.turystykakulturowa. org/pdf/2014_02_01.pdf).
  8. Duczyńska M. (2013), Seksturystyka jako część produktu turystycznego, wpływającego na rozwój turystyki w regionie na przykładzie Kenii, [w:] "Turystyka kulturowa", nr 2 (http://www.turystykakulturowa.org/ pdf/2013_02_02.pdf).
  9. Carter S., Clift S. (2000), Tourism, international travel and sex: Themes and Research, [in:] Tourism and sex: Culture, commerce and Coercion, S. Clift, S. Carter (ed.), Pinter, London, s. 1-22.
  10. Crompton J. (1979), Motivations for Pleasure Vacation, [w:] "Annals of Tourism Research", vol. 6, s. 408-424.
  11. De Albuquerque K. (1998), Sex, Beach Boys and Female Tourists in the Carribbean, [w:] "Sexuality and Culture", nr 2, s. 87-111.
  12. Freeman P., Zabriskie R. (2006), Body Image and Beliefs About Appearance: Constraints on the Leisure of College-Age and Middle-Age Women, [w:] "Leisure Science", vol. 28, s. 311-330.
  13. Herold E., Garcia R., DeMoya T. (2001), Female tourists and beach boys: Romance or sex tourism?, Annals of Tourism Research, 28(4), 978-997.
  14. Hoefinger H. (2013), Sex, Love and Money in Cambodia: Professional Girlfriends and Transactional Relationships, Routledge, London.
  15. Hodgson B. (2004), Krynolinę zostaw w Kairze: o pierwszych podróżniczkach, Twoj Styl, Warszawa.
  16. Iso-Ahola S. (1982), Toward a Social Psychology of Tourist Motivation: a Rejoinder, [w:] "Annals of Tourism Research", vol. 12, s. 256-262.
  17. Izdebski Z. (2012), Seksualność Polaków na początku XXI wieku, Wydawnictwo UJ, Krakow.
  18. Jacobs J. (2010), Sex, Tourism and the Postcolonial Encounter: Landscapes of Longing in Egypt, Ashgate Publishing Group, Farnham, Surrey.
  19. Jarnecki M. (2012), Rys historyczny, motywacje, destynacje oraz konsekwencje wyjazdów seksturystycznych na wybranych przykładach (Karaiby, Azja Południowo-Wschodnia, Afryka), [w:] Jakość życia w kulturowych przestrzeniach podróżowania, M. Kazimierczak (red.), AWF, Poznań, 240-255.
  20. Kielich W. (2013), Podróżniczki. W gorsecie i krynolinie przez dzikie ostępy, WAB, Warszawa.
  21. Kowalski J. (2013), Rośnie liczba rozwodów w Polsce, [w:] "Gazeta Prawna", 08.04.2013 (http://www.gazetaprawna.pl/artykuly/695508,rosnie_liczba_ rozwodow_w_polsce_kilkanascie_tysiecy_rocznie.html).
  22. Kruczek Z. (2011), Atrakcje turystyczne. Fenomen, typologia, metody badań, Proksenia, Krakow.
  23. Lew-Starowicz Z. (1991), Kobieta i Eros, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław-Warszawa-Krakow.
  24. Lorna M. (2006), Sex, Sand, and Sugar Mummies in a Caribbean Beach Fantasy, [w:] "The London Observer", July 23, 2006 (http://www.theguardian. com/travel/2006/jul/23/jamaica.theatre.theobserver).
  25. Lofgren O. (2000), On Holiday: A History Of Vacationing, University of California Press, Berkeley.
  26. O'Connell Davidson J. (1996), Sex Tourism in Cuba, [w:] "Race and Class", nr 1, s. 39-48.
  27. O'Connell Davidson J., Sanchez Taylor J. (2005), Travel and Taboo: Heterosexual Sex Tourism in the Caribbean, [w:] Regulating Sex: The Politics of Intimacy and Identity, E. Bernstein, L. Schaffer (ed.), Routledge, London, 83-99.
  28. Owsianowska S. (2011), Czas wolny i rekreacja a płeć kulturowa, [w:] Rekreacja i czas wolny. Studia humanistyczne, Winiarski R. (red.), Oficyna Wydawnicza Losgraf, Warszawa.
  29. Owsianowska S. (2012), Kulturowe wzorce podróżowania kobiet a jakość życia, [w:] Jakość życia w kulturowych przestrzeniach podróżowania, Kazimierczak M. (red.), Monografie, AWF, Poznań.
  30. Pawłowska M., Młoda Polska się rozwodzi ( http://natemat.pl/32887,mloda- -polska-sie-rozwodzi-nie-potrafia-dotrwac-nawet-do-pierwszej-rocznicy).
  31. Pearce P. (1988), The Ulysses Factor: Evaluating Visitors in Tourist Settings, Springer-Verlag, New York.
  32. Phillips J. (1999), Tourist-Oriented Prostitution in Barbados: The Case of the Beach Boy and the White Female Tourist, [w:] Sun, Sex and Gold: Tourism and Sex Work in the Caribbean, K. Kempadoo (ed.), Rowman & Littlefeld, Lanham, MD, 183-200.
  33. Poczta J., Szczebiotko I. (2014), Seksturystyka - między turystyką kulturową a patologiczną, [w:] "Turystyka kulturowa", 4/2014, s. 16-27.
  34. Pruitt D., La Font S. (1995), For love and money: Romance tourism in Jamaica, [w:] "Annals of Tourism Research", vol. 22(2), s. 422-440.
  35. Ratajczak Z., Przewoźny A. (2012), Popyt na produkt turystyczny seniorów, [w:] Turystyka społeczna. Stan i perspektywy rozwoju w Polsce i Republice Czeskiej, P. Gryszel (red.), Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Jelenia Gora.
  36. Redzimska K. (2009), Seksturystyka jako zjawisko społeczne, "Przegląd Terapeutyczny", nr 6/7.
  37. Ryan C. (1998), The Travel Career Leader. The Appraisal, [w:] "Annals of Tourism Research", vol. 25/4, 936-957.
  38. Said W. (1991), Orientalizm, Warszawa.
  39. Swain M.B. (1995), Gender in tourism, [w:] "Annals of Tourism Research", vol. 22(2), s. 247-266.
  40. Śniadek J. (2007), Konsumpcja turystyczna polskich seniorów na tle globalnych tendencji w turystyce, [w:] "Gerontologia polska", nr 1-2, s. 21-30 (http://czasopisma.viamedica.pl/gp/article/viewFile/18988/14960).
  41. Tasker Y., Negra D. (2007), Interrogating Postfeminism: Gender and the Politics of Popular Culture, Duke University Press.
  42. Lim L.L. (ed.) (1998), The Sex Sector: The economic and social bases of prostitution in Southeast Asia, International Labour Office, Geneva.
  43. WTO (1995), Statement on the Prevention on the Organized Child Sex Tourism ( http://ethics.unwto.org/content/staements-policy-documentschild- protection).
  44. Value of Sex Industry to Thailand (2001) (http://t2.thai360.com/index.php?/ topic/760-value-of-sex-industry-to-thailand/).
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0867-3888
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu