BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Wojciechowska Jolanta (Uniwersytet Łódzki), Kupis Wioletta (Uniwersytet Łódzki, absolwentka)
Tytuł
Pamiątki turystyczne regionu łowickiego inspirowane kulturą ludową
Souvenirs Inspired by Folk Culture in the Region of Łowicz
Źródło
Folia Turistica / Akademia Wychowania Fizycznego im. B. Czecha w Krakowie, 2014, nr 31, s. 105-125, ryc., tab., bibliogr. 31 poz.
Tytuł własny numeru
Atrakcje turystyczne
Słowa kluczowe
Zachowania nabywcze, Turystyka, Kultura, Region turystyczny
Buying behaviour, Tourism, Culture, Tourist region
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Cel. Prezentacja wyników badań w zakresie zachowań nabywczych turystów odwiedzających region łowicki oraz analiza miejsca pamiątki turystycznej w refleksji naukowej.
Metoda. Podstawowe badania obejmują ankiety z turystami oraz wywiady z twórcami ludowymi. Badania odnoszą się do pamiątek turystycznych, które powstały dzięki inspiracji miejscową kulturą ludową.
Wyniki. Sformułowano wiele empirycznych spostrzeżeń, które odniesiono do wyników innych badaczy, polskich i zagranicznych. Stwierdzono m.in., że istotą pamiątki turystycznej inspirowanej kulturą ludową jest fakt adaptacji tej kultury w sposób wierny lub naśladujący ją albo zaledwie nawiązujący do niej. Zachowania nabywcze turystów określono jako typowe i porównywalne do ogółu zachowań wobec pamiątek turystycznych, ale w wielu przypadkach o wyraźnie niższej intensywności. Ograniczenia badań i wnioskowania. Badania były prowadzone metodą dostępnościową, a uzyskane wyniki mają ograniczoną reprezentatywność.
Implikacje praktyczne. Badania diagnozują typy pamiątek turystycznych inspirowanych kulturą ludową oraz zachowania nabywcze turystów.
Oryginalność. Szczegółowość problematyki badań i ich wykorzystanie do teoretycznych koncepcji.
Rodzaj pracy. Artykuł prezentuje wyniki badań empirycznych. (abstrakt oryginalny)

Purpose. The article presents the results of research in the buying behaviour of tourists visiting the region of Łowicz and an academic analysis of tourist souvenirs.
Method. The basic research includes questionnaires with tourists and interviews with folk artists. The research was carried out in the area of souvenirs inspired by regional folk culture. Findings. A number of empirical observations have been formulated and related to the findings of other researchers from Poland and abroad. Among other things, it has been stated that the essence of a souvenir inspired by folk culture is the adaptation of the culture in an accurate manner, an imitation of it or merely a reference to it. The buying behaviour of tourists has been defined as typical and comparable with all souvenir-buying behaviour in general, though in numerous instances of significantly lower intensity.
Research limitations. A sample of convenience was the basis for the research, thus the results have limited representativity.
Practical implications. The research diagnosed types of souvenirs inspired by regional folk culture and the buying behaviour of tourists.
Originality. The research explores detailed problems and their use for theoretical concepts. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Banaszkiewicz M. (2011), Pamiątki turystyczne - w poszukiwaniu tożsamości, [w:] "Turystyka Kulturowa", nr 4 (www.turystykakulturowa.org).
  2. Banaszkiewicz M. (2012), Dialog międzykulturowy w turystyce. Przypadek polsko-rosyjski, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Krakow.
  3. Bartosiewicz M., Słomska-Nowak J. (2009), Łowickie. Twórcy ludowi. Pamięć ocalona, Starostwo Powiatowe w Łowiczu, Łowicz.
  4. Buczkowska K. (2012), Jakość podróży zatrzymana w pamiątkach, [w:] Jakość życia w kulturowych przestrzeniach podróżowania, M. Kazimierczak (red.), AWF, Poznań.
  5. Cohen E. (1988), Authenticity and commoditization in tourist, [w:] "Annals of Tourism Research", 3.
  6. Donnerstag B. (2009), Zatrzymać czas - przedmiot, pamiątka, wspomnienie, Muzeum Historii Katowic, Katowice.
  7. Gadamer H. (1993), Prawda i metoda, przekład B. Baran, Inter esse, Krakow.
  8. Grabowski J. (1976), Dawny artysta ludowy, Ludowa Społdzielnia Wydawnicza, Warszawa.
  9. Graburn N. (1983), The Anthropology of Tourism, [w:] "Annals of Tourism Research", 10 (1).
  10. Gordon B. (1986), The Souvenir: Messenger of the Extraordinary, [w:] "Journal of Popular Culture", 20(3), s. 135-151.
  11. Jessa M., Wyszkowska I. (2010), Specyfika i znaczenie folkloru łowickiego w turystyce regionalnej, [w:] "Turystyka Kulturowa", nr 10 (www.turystykakulturowa. org).
  12. Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B. (2010), Produkt turystyczny, PWE, Warszawa.
  13. Kowalczyk A. (2000), Geografia turyzmu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  14. Kowalczyk A. (2012), Zasoby kulturowe i walory kulturowe - próba ustalenia znaczenia tych pojęć, [w:] Kultura i turystyka. Wspólne korzenie, B. Włodarczyk, B. Krakowiak (red.), MSiT, ROT WŁ, IGMiT UŁ, Łodź.
  15. Kruczek Z., Sacha S. (1994), Geografia atrakcji turystycznych Polski, Ostoja, Krakow.
  16. Kupis W. (2011), Wykorzystanie kultury ludowej w pamiątkarstwie powiatu łowickiego, praca magisterska, Instytut Geografii Miast i Turyzmu, Uniwersytet Łodzki, Łodź.
  17. Mokras-Grabowska J. (2009), Możliwości rozwoju turystyki kulturowej obszarów wiejskich w Polsce, [w:] "Turystyka Kulturowa", nr 1 (www.turystykakulturowa. org).
  18. Mokras-Grabowska J. (2011), Wpływ turystyki na komercjalizację kultury ludowej w Polsce, maszynopis pracy doktorskiej, Wydział Nauk Geograficznych, Uniwersytet Łodzki, Łodź.
  19. Myśliwski W. (2004), Kres kultury chłopskiej, [w:] "Gadki z Chatki", nr 4/2004, UMCS Lublin, Stowarzyszenie Animatorow Ruchu Folkowego, Lublin.
  20. Nason J.D. (1984), Tourism, handicrafts, and ethnic identity in Micronesia, [w:] "Annals of Tourism Research", 11(3), s. 421-449.
  21. Niezgoda A., Zmyślony P. (2003), Popyt turystyczny. Uwarunkowania i perspektywy rozwoju, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
  22. Panek W. (1990), Twórczość ludowa jako przejaw psychicznych potrzeb człowieka, PWN, Warszawa.
  23. Słownik języka polskiego (2007), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Swanson K.K., Timothy D.J. (2012), Souvenirs: Icons of meaning, commercialization and commoditization, [w:] "Tourism Management", 33(3), s. 489-499.
  24. Thomson F., Hannam K., Petrie K. (2012), Producing ceramic art works through tourism research, [w:] "Annals of Tourism Research", 39(1), s. 336-360.
  25. Wieczorkiewicz A. (2008), Apetyt turysty. O doświadczaniu świata w podróży, Universitas, Krakow.
  26. Wilkins H. (2011), Souvenirs: What and Why We Buy?, [w:] "Journal of Travel Research", 50(3).
  27. Wojciechowska J., Florczak D. (2005), Oferta agroturystyczna łódzkich biur podróży - próba definicji pojęcia, [w:] "Problemy Turystyki", vol. XXVIII, 1-2, Instytut Turystyki, Warszawa.
  28. Wojciechowska J., Morawska A. (1999), Dziedzictwo kulturowe Ziemi Łowickiej a turystyka wiejska, [w:] Dziedzictwo kulturowe polskiej wsi a turystyka wiejska, VII Ogolnopolskie Sympozjum Agroturystyczne, Supraśl 13-16 września 1999, Krajowe Centrum Doradztwa Rozwoju Rolnictwa i Obszarow Wiejskich Oddział w Krakowie.
  29. Wojciechowska J. (2009), Turystyczny wizerunek Zurychu w okresie świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku, [w:] "Turyzm", 19/1-2.
  30. www.mot.krakow.pl/index,af,c,5,d,73.html (dostęp: 26.06.2012).
  31. www.agrotravel.pl (dostęp: 26.06.2012).
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0867-3888
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu