BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Zalewska-Turzyńska Magdalena (Uniwersytet Łódzki)
Tytuł
Greenwashing jako zwodniczy komunikat marketingowy - w świetle teorii Wilbura Schramma
Greenwashing as the Misleading Marketing Communicate - the Wilbur Schramm Theory Approach
Źródło
Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 2016, t. 17, z. 11, cz. 2, s. 383-392, rys., bibliogr. 12 poz.
Entrepreneurship and Management
Tytuł własny numeru
Agile Commerce - stechnologizowane zarządzanie w erze informacji
Słowa kluczowe
Komunikowanie marketingowe, Ekologia, Manipulacje informacją
Marketing communication, Ecology, Manipulation of information
Uwagi
summ.
Schramm Wilbur
Abstrakt
"Stawiamy na ekologię" to hasło formułowane zarówno przez firmy, jak i klientów. Jakże budujące byłoby, gdyby dla obu grup interesariuszy znaczyło ono to samo. Tymczasem istnieją firmy, które dzięki takim hasłom pragną jedynie poprawić swój wizerunek i zwiększyć przychody. Wykorzystują ekologiczną wrażliwość odbiorców, by za pośrednictwem nierzetelnych i nie w pełni prawdziwych komunikatów przyciągnąć uwagę do swoich produktów i usług.
Celem opracowania jest zatem krytyczna analiza manipulacyjnych praktyk korporacyjnych w zakresie komunikowania treści ekologicznych w świetle teorii W. Schramma. W artykule wyjaśniono istotę oraz zakres komunikatów typu greenwashing oraz wskazano na istotę zwodniczości tego rodzaju komunikatów. Dalej przedstawiono koncepcję W. Schramma w kontekście manipulacji komunikatami "zielonymi" oraz wskazano na elementy w komunikatach sugerujące ich nierzetelność. (fragment tekstu)

Demand for goods and services referred as "green" increases, therefore, the description and analysis undertaken in this study can assist customers in evaluating the messages` content of promotional marketing. Perhaps, it can also protect them against potential abuses in the field of environmental communication of products and services offered by companies. The aim of the study is critical analysis of manipulative practices in the field of corporate communication of ecological issues in the perspective of the Wilbur Schramm theory. The article explains the nature and scope of the greenwashing messages, introduces the Schramm concept in the "green" messages context and points the elements in the messages suggesting their unreliability. For the purposes of description and analysis the Schramm model was used because the author is considered as a communication specialist. Model - the one designed from the learning theory point of view - is a less known model to the wide reader, apart from interpersonal and mass communication models, but it can competently and completely describe and analyze the phenomenon of greenwashing messages. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bansal P., Roth K. (2000), Why companies go green: a model of ecological responsiveness, "Academy of Management Journal", 43.
  2. Belz, F., Peattie, K. (2009), Sustainability Marketing, John Wiley and Sons, Ltd. United Kingdom.
  3. Bruno K. (1992), The Greenpeace book of greenwash Unknown Binding - 1992, Greenpeace.
  4. Lasswell H.D. (1973) Structure et fonction de la communication dans la societe [w:] F. Balle, J.G. Padioleau (dir.), Sociologie de l'information - textes fondamentaux, Librairie Larousse, Paris.
  5. Martin D., Schouten J. (2012), Sustainable marketing, Prentice Hall, New York.
  6. Oragne E. (2010), From Eco-Friendly to Eco-Intelligent, THE FUTURIST, September-October.
  7. Schramm W. (1955), The Process and Effects of Mass Communication, University of Illinois Press, Urbana.
  8. Horiuchi R., Schuchard R., Shea L., Townsend S. (2009), Understanding and Preventing Greenwash: A Business Guide, July, http://www.bsr.org/reports/Understanding_Preventing_Greenwash.pdf, dostęp: 20 lutego 2016.
  9. Motavalli J., A History of Greenwashing: How Dirty Towels Impacted the Green Movement, wyd. 12.02.2011; http://www.dailyfinance.com/2011/02/12/the-history-of-greenwashing-how-dirty-towels-impacted-the-green/, dostęp: 15 lutego 2016.
  10. Oxford English Dictionary http://public.oed.com/about/free-oed/, dostęp: 22 lutego 2016.
  11. Sullivan J., 'Greenwashing' Gets His Goat: Environmental Activist Coined Famous Term, RECORD ONLINE.COM (Aug. 1, 2009, 2:00 AM), http://www.recordonline.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20090801/NEWS/908010329/-1/news56, dostęp: 15 lutego 2016.
  12. Terrachoice http://sinsofgreenwashing.org/, dostęp: 15 lutego 2016.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1733-2486
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu