BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Chodnicka-Jaworska Patrycja (Uniwersytet Warszawski)
Tytuł
Rentowność agencji ratingowych
Profitability of Credit Rating Agencies
Źródło
Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 2016, nr 4 (82) Cz.1, s. 907-917, tab., bibliogr. 11 poz.
Tytuł własny numeru
Pomiar i ocena wyników przedsiębiorstw
Słowa kluczowe
Agencje ratingowe, Ocena zdolności kredytowej, Konkurencja, Efektywność
Rating agency, Credit rating, Competition, Effectiveness
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Cel - Celem artykułu jest analiza rentowności agencji ratingowych funkcjonujących na obszarze Unii Europejskiej. Metodologia badania - Przeprowadzono przegląd literatury przedmiotu oraz dokonano analizy sprawozdań finansowych publikowanych przez agencje ratingowe. Zebrano dane publikowane przez ESMA na temat konkurencyjności agencji ratingowych. Wynik - Pomimo wprowadzenia przepisów mających na celu ograniczenie oligopolu agencji ratingowych występuje dalszy wzrost istotności ich funkcjonowania. Rentowność analizowanych podmiotów, należących do Wielkiej Trójki ulega poprawie. Oryginalność/wartość - Dotychczas nie były prowadzone analizy w zakresie rentowności oraz konkurencyjności agencji ratingowych(abstrakt oryginalny)

Purpose - The goal of the article is to analyse the profitability of the credit rating agencies in the European Union. Design/methodology/approach - It has been prepared the literature research and analysis of the financial statements published by the credit rating agencies. There are collected data published by ESMA about competitiveness of the credit rating agencies. Findings - Despite the introduction of regulations aimed at limiting the oligopoly of rating agencies is a further increase in the importance of their functioning. Profitability analysed entities belonging to the Big Three is improving. Originality/value - So far not been carried out analysis of the profitability and competitiveness of credit rating agencies.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bar-Isaac H., Shapiro J. (2013). Ratings Quality over the Business Cycle. Journal of Financial Economics, 108 (1), 62-78.
  2. Becker B., Milbourn T. (2009). How did increased competition affect credit ratings? Harvard Business School Working Paper, 09-051.
  3. Bolton P., Freixas X., Shapiro J. (2009). The Credit Ratings Game. The Journal of Finance, 67 (1), 85-111.
  4. Boot A.W.A., Milbourn T., Schmeits A. (2006). Credit Ratings as Coordination Mechanisms. Review of Financial Studies, 19 (1), 81-118.
  5. Cantor R., Packer F. (1994)., The Credit rating Industry. Federal Reserve of New York Quarterly Review, 19 (2), Summer-Fall, 1-26.
  6. Chemmanur T.J., Fulghieri P. (1994). Reputation, Renegotiations, and the Choice between Bank Loans and Publicly Traded Debt. The Review of Financial Studies, 7 (3), 475-506.
  7. Covitz D.M, Harrison P. (2003). Testing Conflicts of Interest at Bond Rating Agencies with Market Anticipation: Evidence that Reputation Incentives Dominate. Working paper Federal Reserve Board, Washington. DC.
  8. Goel A.M., Thakor A.V. (2010). Credit Ratings and Litigation Risk, unpublished working paper.
  9. Rhee R.J. (2014). On duopoly and compensation games in the credit rating industry. Nothwestern University Law Review, 108 (1), 85-108.
  10. Skreta V., Veldkamp L. (2009). Ratings Shopping and Asset Complexity: A Theory of Ratings Inflation. Journal of Monetary Economics, 56, 678-695.
  11. Smith R.C., Ingo W. (2002). Rating agencies: Is There an Agency Issue. W: R.M. Levich, G. Majnoni, C. Reinhart (red.), Ratings, Rating Agencies and the Global Financial System. Boston: Kluwer Academic Publishers.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2450-7741
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.18276/frfu.2016.4.82/1-75
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu