BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kruczek Zygmunt (Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie), Szromek Adam R. (Politechnika Śląska)
Tytuł
A Survey of the Attractivness of Museum Services in Krakow: a Proposal for Methodology
Badanie atrakcyjności usług krakowskich muzeów : propozycja metodologii
Źródło
Folia Turistica / Akademia Wychowania Fizycznego im. B. Czecha w Krakowie, 2014, nr 33, s. 109-131, bibliogr. 50 poz.
Słowa kluczowe
Turystyka, Aktywność turystyczna, Muzea, Produkt turystyczny, Jakość usług turystycznych
Tourism, Tourist activity, Museums, Tourist product, Quality of tourist services
Uwagi
streszcz., summ.
The article was prepared within the framework of the research project no. 2011/03/D/HS4/03420 entitled: "Loyalty of travel agencies customers in Poland - determinants, models, research results," financed by the National Science Centre.
Kraj/Region
Kraków
Cracow
Abstrakt
Cel. Głównym celem artykułu jest ocena możliwości wykorzystania metody Mystery Shopping (MS) w badaniu usług oferowanych przez muzea.
Metoda. Metoda MS została wykorzystana do zbadania jakości produktu turystycznego tworzonego przez muzea w Krakowie. Są one bowiem najważniejszymi atrakcjami turystycznymi tego miasta, będącego znanym centrum turystyki kulturowej w Europie. Ocenie przeprowadzona przez zespół audytorów w oparciu o specjalny kwestionariusz mierzący 40 analizowanych cech dotyczyła siedmiu elementów składowych muzeum (otoczenie, wejście, ekspozycja, sklep, gastronomia, toalety, promocja).
Wyniki. Wyniki badań zostały wykorzystane do sporządzenia listy rankingowej dla krakowskich muzeów Udowodniono w oparciu o interpretację statystyczną, że metoda MS jest przydatna do badania jakości usług w atrakcjach turystyczne.
Ograniczenia badań i wnioskowania. Sformułowane wnioski końcowe ograniczone są do specyficznej grupy atrakcji jakimi są muzea oraz lokalizacją badań.
Implikacje praktyczne. Wyniki badań pozwoli managerom placówek muzealnych na modyfikację sposobu zarzadzania i doskonalenie oferty muzealnej, dostosowanie jej do potrzeb współczesnych odbiorców oraz zwiększenie frekwencji.
Oryginalność. Wyniki badań z wykorzystaniem metody MS w badaniu atrakcji turystycznych są pierwszymi w polskiej literaturze opisanymi badaniami.
Rodzaj pracy. Badania empiryczne. (abstrakt oryginalny)

Purpose. A fundamental aim of this research was to assess the usefulness of the Mystery Shopping (MS) method in examining the quality of museums.
Method. The MS method has been applied to assess the quality of the tourism product offered by museums in Krakow, as museums are the most important tourist attractions of the city, which itself is a well-known center of cultural tourism in Europe. The MS assessment was carried out by a team of auditors using a special-purpose questionnaire gauging 40 features concerning seven components of a museum (its surroundings, entrance, exhibits, shop, gastronomic facilities, lavatories, and promotion).
Findings. The results of the survey were used in preparing a ranking for the museums of Krakow. It has been proven based on a statistical interpretation that the MS method is useful in assessing the quality of services at tourist attractions.
Research and conclusion limitations. The formulated conclusions are limited by the specificity of the investigated object and the conditions of the environment in which it operates.
Practical implications. The survey results will enable the management of museums to modify their management styles, increase attendance, and improve their services by adjusting them to match the needs of modern audiences.
Originality. This paper is the first of its kind in Poland to discuss MS implementation in tourist attractions.
Type of paper. Research article. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Aczel A. D. (2005), Statystyka w zarządzaniu [Statistics for Management], PWN, Warszawa.
  2. Anderson D. N., Groves D. L., Lengfelder J., Timothy D. (2001), A research approach to training: a case study of mystery guest methodology, [in:] "International Journal of Contemporary Hospitality Management," 13 (2), pp. 93-102.
  3. Benhamou F. (2004), L'economie de la culture [Cultural Economics], Paris.
  4. Benckendorffer P. J. (2004), Planning for the Future. A Profile of Australian Tourist Attractions, Ph. D. Thesis, James Cook University, Sydney.
  5. Boyd M., (1995), A case for incentives, [in:] "Incentive," 169 (2), p. 14.
  6. Białek M. (2005), Muzeum jako firma stosująca marketing, [The museum as a company applying marketing], [in:] "Turystyka i Hotelarstwo," No. 8, pp. 71-85.
  7. Cohen E. (1972), Towards a Sociology of International Tourism, [in:] "Social Research," 39, pp. 164-182.
  8. Czuba T., Skurzyński M. (2003), Badania tajemniczy klient a badania satysfakcji (aspekt praktyczny), [Research of Mystery Shopping and satisfaction (practical aspects)], [in:] Mazurek-Łopacińska K.,ed., Badania marketingowe. Metody, tendencje, zastosowanie [ Marketing research. Methods, trends, application], Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
  9. Danaher P., Arweiler N. (1996), Customer satisfaction in the tourist industry: A case study of visitors to New Zealand, [in:] "Journal of Travel Research," 35(1), pp. 89-94.
  10. Ekinci Y., Riley M. (2001), Validating Quality Dimensions, [in:] "Annals of Tourism Research" 28(1), pp. 201-223.
  11. Erstad M. (1998), Mystery shopping programmes and human resource management, [in:] "International Journal of Contemporary Hospitality Management," 10 (1), pp. 34-38.
  12. Folga-Januszewska D. (2008), Muzea w Polsce 1989-2008. Stan, zachodzące zmiany i kierunki rozwoju muzeów w Europie oraz rekomendacje dla muzeow polskich. [Museums in Poland 1989-2008: The current situation, developments, and trends of museums in Europe and recommendations for museums in Poland, Raport przygotowany dla Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
  13. Freedman D. A. (2005), Statistical Models Theory and Practice, University of California, New York.
  14. Garrod B., Fyall A. (2000), Managing Heritage Tourism, [in:] "Annals of Tourism Research," 27(3), pp. 682-708.
  15. Gołembski G. (ed.) (2002), Kompendium wiedzy o turystyce [Compendium of knowledge about tourism], Wydawnictwo Naukowe, PWN.
  16. Goodall B. (1990), The Dynamics of Tourism Place Marketing, [in:] Ashworth G. and Goodall B., eds., Marketing Tourism Places, London, Routledge, pp. 259-279.
  17. Gunn C. A. (1979), Tourism Planning, 1st ed., Crane Russak, New York.
  18. Gunn C. A. (1985), Getting ready for megatrends in travel attractions, [in:] "Tourism Management," June, pp. 138-141.
  19. Juran J. M. (1962), Quality Control Handbook, McGraw-Hill Book Comp., Inc., New York-Toronto- London.
  20. Kendall M.G. (2001), Multivariete Analysis, Charles Griffin, London 1975, p. 3-198.
  21. Kiciński A. (2001), Muzea - instrumenty ekspozycji czy świątynie? [Museums: Exposure instruments or temples?], [in:] "Muzealnictwo," No. 43, pp. 57-75.
  22. Kruczek Z. (2010), Between Attraction and Tourist Trap. Cultural Tourism Dilemmas in the 21st Century, [in:] "Economic Review of Tourism," Vol. 43, No. 3, pp. 144-151.
  23. Kruczek Z. (2010), Atrakcje turystyczne. Fenomen, typologia, metody badań [Tourist Attractions: Phenomenon, typology, research methods], "Monografia" 10, Proksenia, Krakow.
  24. Kruczek Z., Walas B. (2010), Promocja i informacja w turystyce [Promotion and Information in Tourism], Proksenia, Krakow.
  25. Kukuła K. (2000), Metoda unitaryzacji zerowanej [Method of Zeroed Unitarisation], PWN, Warszawa.
  26. Lavery P., Stevens T. (1990), Attendance trends and future developments at Europe's leisure attractions, [in:] "EUI Travel and Tourism Analyst," 2, pp. 52-75.
  27. Leask A., Fyall A. (2006), Researching the Management of Visitor Attractions: International Comparative Studies, [in:] "Tourism Recreation Research," Vol. 31, No. 2, pp. 23-32.
  28. Leiper N. (1990), Tourist Attraction Systems, [in:] "Annals of Tourism Research," 17, pp. 367-384.
  29. McCannell D. (1996), The Tourist: A New Theory of the Leisure Class, New York Schoken Books.
  30. McNerney D. J. (1996), The link to customer satisfaction, [in:] "HR Focus," 73(9), pp. 1-4.
  31. Maison D., Noga-Bobomilski A. (2007), Badania Rynkowe i Marketingowe. Od teorii do praktyki [Market Research and Marketing: From theory to practice], Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  32. Medlik S. (ed.) (1993), Dictionary of Travel, Tourism and Hospitality, Butterworth Heinemann Ltd.
  33. Ostasiewicz S., Rusnak Z., Siedlecka U. (1997), Statystyka - elementy teorii i zadania [Statistics: elements of the theory and tasks], Wyd, WAE, Wrocław.
  34. Nowacki M. (2007), Analiza stanu atrakcji turystycznych w Polsce: muzea i obiekty para muzealne. Segmentacja rynku [Analysis of the state of tourist attractions in Poland: Market segmentation of museums and objects, [in:] Stasiak A., ed., Kultura i turystyka, razem czy oddzielnie [Culture and Tourism, Together or Separately], Wydawnictwo WSTH, Łodź, pp. 95-113.
  35. Panasiuk A. (ed.) (2008), Gospodarka turystyczna [Tourism Economy], Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  36. Panasiuk A. (ed.) (2011), Ekonomika turystyki i rekreacji [Economics of Tourism and Recreation] Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  37. Parasuraman A., Zeithaml V., Berry L. (1985), A conceptual model of service quality and its implications for future research, [in:] "Journal of Marketing," 49, pp. 41-50.
  38. Pearce P. L. (1991), Analysing tourist attractions, [in:] "Journal of Tourism Studies," 2(1), pp. 46-55.
  39. Pluta W. (1977), Wielowymiarowa analiza porównawcza w badaniach ekonomicznych [Multivariate analysis of comparative economic studies], PWE, Warszawa.
  40. Rottermund A. (2001), Muzeum przyszłości [Museum of the Future], [in:] Spotkania z muzeami. Dwieście lat muzeow w Polsce, dodatek do "Spotkania z zabytkami" [Meetings with museums. Two hundred years of museums in Poland, supplement to "Meetings with monuments"].
  41. Richard G. (2002), Tourism Attraction Systems. Exploring Cultural Behavior, [in:] "Annals of Tourism Research," Vol. 29, No. 4, pp. 1048-1064.
  42. Sobczyk M. (1997), Statystyka [Statistics], PWN, Warszawa.
  43. Stasiak A. (2007), Kultura i turystyka - wzajemne relacje [Culture and tourism: Relationships], [in:] Stasiak A., ed., Kultura i turystyka - razem czy osobno [ Culture and Tourism, Together or Separately], Wydawnictwo WSTH, Łodź.
  44. Stanisz A. (ed.) (2005), Biostatystyka [Biostatistics], Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, p. 9-409.
  45. Stanisz A. (2006), Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem STATISTICA PL na przykładach z medycyny. Tom 1. Statystyki podstawowe [Accessible statistics course using STATISTICA PL examples from medicine. Volume 1. Basic Statistics], Wyd. StatSoft, Krakow.
  46. Swarbrooke J. (2002), The Development and Management of Visitor Attractions, 2nd Edition., Elsevier, Butterworth Heinemann, Oxford, p. 406.
  47. Wall G. (1977), Tourism attractions: line, point, area, [in:] "Annals of Tourism Research," 24(1), pp. 240-243.
  48. Walsh-Heron J., Stevens T. (1990), What is a visitor attraction?, [in:] The Management of Visitor Attractions and Events, Prentice Hall, New Jersey, pp. 48-57.
  49. Wilson A. M., Gutmann J. (1998), Public transport: the role of mystery shopping in investment decisions, [in:] "Journal of the Market Research Society," 40(4), pp. 285-293.
  50. Zeliaś A. (2000), Metody statystyczne [Statistical Methods], PWE, Warszawa.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0867-3888
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu