BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Gheribi Edyta (University of Łódź)
Tytuł
The Structure of Foodservice Companies Demanded during Tourist Trip
Struktura popytu na usługi gastronomiczne w czasie wyjazdów turystycznych
Źródło
Folia Turistica / Akademia Wychowania Fizycznego im. B. Czecha w Krakowie, 2014, nr 33, s. 133-146, tab., bibliogr. 12 poz.
Słowa kluczowe
Turystyka, Rynek turystyczny, Gastronomia, Żywienie człowieka, Czas wolny
Tourism, Tourism market, Gastronomy, Human nutrition, Leisure time
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Cel. Przedstawienie struktury popytu na usługi gastronomiczne w trakcie wyjazdów turystycznych. Metoda. Metoda badania ilościowego za pomocą kwestionariusza wywiadu.
Wyniki. Badania pokazują, że Polacy coraz częściej podróżują i korzystają z usług gastronomicznych. Rozwój usług gastronomicznych i turystycznych są ściśle ze sobą powiązane. Między gastronomią a turystyką istnieje sprzężenie zwrotne. Rozwój turystyki i gastronomii jest ściśle związany z rozwojem transportu i rozwojem gospodarczym, który doprowadził do powstania nowej branży - turystyki. Według danych Instytutu Turystyki, z roku na rok coraz więcej turystów deklaruje, że w czasie krajowych długi i krótkoterminowych wyjazdów turystycznych spędzają czas w kawiarniach i restauracjach. Prawie połowa badanych w aglomeracji warszawskiej oświadczyła, że wyjazdy turystyczne i podróże sprzyjają korzystaniu z usług gastronomicznych. Wzrost realnych dochodów ludności, rosnący standard życia, zmieniający się styl życia i wydłużanie czasu wolnego nadal będzie wpływać na wzrost popytu na usługi turystyczne i gastronomiczne.
Ograniczenia badań i wnioskowania. Badania empiryczne dotyczące mieszkańców aglomeracji warszawskiej, uwzględniają wąski zakres geograficzny.
Implikacje praktyczne. Badania diagnozujące korzystanie z usług gastronomicznych podczas wyjazdów turystycznych.
Oryginalność. Oryginalne dzieło, rzadko podejmowany temat przez badaczy.
Rodzaj pracy. Artykuł prezentuje wyniki badań empirycznych. (abstrakt oryginalny)

Purpose. The purpose of the study is to present the basis and structure of demand for catering services during tourist trips.
Method. A quantitative survey was made using a questionnaire interview.
Findings. The study shows that Poles are most likely to travel as tourists and frequently use catering services. The development of catering services and tourism are closely linked. Between gastronomy and tourism, there is a feedback loop. The development of tourism and the catering industry is closely linked with the evolution of transportation and economic development, which led to the emergence of the tourism industry. According to data from the Institute of Tourism, an increasing number of tourists every year declare that they spend their time in cafes and restaurants during both long-term and short-term tourist trips. Nearly half of the consumers of catering services in the Warsaw agglomeration declared that tourist trips and travel are conducive to the use of catering services. An increase in the real income of the population, the increasing standard of living, a change in lifestyles, and more time off will continue to affect the growing demand for tourist services and catering.
Research and conclusions limitations. Five hundred residents of the Warsaw agglomeration were surveyed, presenting a narrow geographic inference.
Practical implications. The study analyzed the demand for catering services during tourist trips.
Originality. This is an original work on a topic rarely undertaken by researchers.
Type of paper. This is an article presenting the results of empirical research. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Babicz-Zielińska E., Zabrocki R. (2006), Zachowania konsumentów na rynku wybranych form usług żywieniowych [Consumer behavior in the market of selected forms of food services], [in:] "Handel Wewnętrzny," Vol. 6, pp. 422-426.
  2. Boguszewski-Kreft M. (2003), Usługi jako wiodący sektor współczesnej gospodarki [Services as a leading sector of the modern economy], [in:] "Handel Wewnętrzny", Vol. 4-5, pp. 31-35.
  3. Dąbrowska A. (2008), Rozwój rynku usług w Polsce: uwarunkowania i perspektywy [Development services market in Poland: conditions and prospects], SGH, Warszawa.
  4. Goworecki W. (2007), Turystyka [Tourism], PWE, Warszawa.
  5. Household Budget Survey (1999-2013), Central Statistical Office of Poland (Główny Urząd Statystyczny).
  6. Knowles T. (2001), Zarządzanie hotelarstwem i gastronomią [Hotel and Restaurant Management], PWE, Warszawa.
  7. Kowalczuk I. (2013), Specyfika zachowań turystów na rynku usług gastronomicznych [Specificity of Tourists Behavior In the Market for Catering Services], [in:] "PTiR", Vol. 3, pp. 63-76.
  8. Kwiatkowska E. (2009), Usługi gastronomiczne a rozwój turystyki w Polsce [Catering services and the development of tourism in Poland], [in:] Cabaj W., Feczko, eds., Rozwój turystyki w warunkach Unii Europejskiej, WSEiP, Kielce, pp. 67-69.
  9. Kwiatkowska E., Levytska G. (2009), Rynek usług gastronomicznych w Polsce na początku XXI wieku [Polish Foodservice Market at the Beginning of XXI Century], [in:] "Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej," Vol. 74, pp. 91-103.
  10. Statistical Yearbooks (1999-2013), Central Statistical Office of Poland (Główny Urząd Statystyczny).
  11. http://www.intur.com.pl/kraj_ch1.htm (10.01.2011)
  12. http://statistics.unwto.org/sites/all/files/pdf/unwto_tsa_1.pdf (13.07.2011)
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0867-3888
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu