BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Czernek Katarzyna (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach)
Tytuł
Motywy i cele partnerów w kooperacji na rzecz rozwoju turystyki w regionie
Motives and Aims of Partners in Cooperation for Tourism Development in a Region
Źródło
Folia Turistica / Akademia Wychowania Fizycznego im. B. Czecha w Krakowie, 2012, nr 26, s. 5-23, tab., bibliogr. 37 poz.
Słowa kluczowe
Turystyka, Region turystyczny, Rozwój turystyki, Współpraca
Tourism, Tourist region, Tourism development, Cooperation
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
W artykule zgłębiono problematykę motywów oraz celów nawiązywania współpracy w regionie turystycznym. Uwagę skupiono przede wszystkim na złożoności i zróżnicowaniu tych motywów i celów, co wynika z odmiennych postaw partnerów, będących podmiotami zarówno indywidualnymi (osoby fizyczne), jak i zbiorowymi (instytucje/organizacje), a także reprezentujących sektory o odmiennej specyfice funkcjonowania, tj. publiczny i prywatny. Pokazano również, iż obok tzw. motywów jawnych współpracy istnieją tzw. motywy ukryte i domniemywane. W założeniu autorki praca ma umożliwić nie tylko lepsze rozpoznanie motywów i celów kooperacji różnych zaangażowanych w nią stron, ale także wykazać, dlaczego nawiązanie i rozwój form współpracy na rzecz rozwoju turystyki nie jest zadaniem prostym. W artykule wykorzystano badania empiryczne przeprowadzone w jednym z polskich regionów turystycznych, położonym na południu Polski. (abstrakt oryginalny)

In the article there are analyzed motives and aims of building cooperation for tourism development in a region. Attention was especially focused on the complexity and diversity of those motives and aims what is a result of different attitudes presented by partners being individual (private people) as well as corporate (institutions/organizations) and representing sectors of different specificity - public and private one. There was also shown that next to open motives of cooperation there are also hidden and assumed ones. The article should provide recognizing of motives and aims of cooperation of different parts engaged in it as well as showing why building and developing some forms of cooperation for tourism development is not an easy task. In the article there was used empirical research conducted in one of Polish tourist regions localized in the south of Poland. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Augustyn M.M., Knowles T. (2000) Performance of tourism partnerships: A focus on York, "Tourism Management", vol. 21, no. 4, s. 341-351.
  2. Babbie E. (2008) Podstawy badań społecznych, WN PWN, Warszawa.
  3. Beksiak J. (2001) Państwo w polskiej gospodarce lat dziewięćdziesiątych XX wieku, WN PWN Warszawa.
  4. Bhat S.S., Milne S. (2008) Network effects on cooperation in destination website development, "Tourism Management", vol. 29, no. 6, s. 1131-1140.
  5. Co-operation and Partnerships in Tourism: A Global Perspective (2004) Canadian Tourism Commission, World Tourism Organization, World Tourism Organization Business Council, Madrid.
  6. Crotts J.C, Buhalis D., March R. (2000) Introduction: Global Alliances in Tourism and Hospitality Management [w:] Global Alliances in Tourism and Hospitality Management, Haworth Hospitality Press, Birmingham, s. 1-10.
  7. Cyert R.M., March J.G. (1963) A behavioral theory of the firm, Prentice-Hall, Englewood Cliffs.
  8. Czernek K. (2010) Sposoby i problemy oceny korzyści współpracy w regionie turystycznym [w:] Potencjał turystyczny. Zagadnienia ekonomiczne, red. A. Panasiuk, Zeszyty Naukowe nr 591, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, s. 117-127.
  9. Denzin N.K., Lincoln Y.S., red. (1994) Handbook of qualitative research, Thousand Oaks, CA: Sage.
  10. Fyall A, Garrod B. (2005) Tourism Marketing. A collaborative Approach, Channel View Publications, Clevedon-Buffalo-Toronto.
  11. Gałecki R. (2004) Znaczenie efektu mnożnikowego wpływów z turystyki dla rozwoju regionu i miejscowości [w:] Rola i zadania samorządu terytorialnego w rozwoju gospodarki turystycznej, Mazowiecka Wyższa Szkoła Humanistyczno-Pedagogiczna w Łowiczu, Łowicz, s. 113-117.
  12. Hammersley M., Atkinson P. (2000) Metody badań terenowych, Zysk i S-ka.
  13. Huxham C., Vangen S. (2005) Managing to Collaborate. The Theory and Practice of Collaborative Advantage, Routledge Taylor & Francis Group, London and New York.
  14. Konecki K. (2000) Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, WN PWN Warszawa, 2000.
  15. Kostera M. (2003) Antropologia organizacji. Metodologia badań terenowych, WN PWN, Warszawa.
  16. Lemmetyinen A., Go F.M. (2009) The key capabilities required for managing tourism business networks, "Tourism Management", vol. 30, no. 1, s. 31-40.
  17. Majewska J. (2009) Samorząd terytorialny w kształtowaniu funkcji turystycznej gminy, rozprawa doktorska przygotowana w Katedrze Turystyki Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań, maszynopis, aneks.
  18. Malinowska E. i in. (1999) Zakres sektora publicznego w Polsce, IBnGR, Warszawa.
  19. Mason J. (1996) Qualitative Researching, Sage, London.
  20. Miles M.B., Huberman A.M. (2000) Analiza danych jakościowych, TRANS HUMANA, Białystok.
  21. Narodowa Strategia Rozwoju Regionalnego na lata 2007-2013 (2007) Ministerstwo Gospodarki, Warszawa.
  22. Riley R.W., Love L.L. (2000) The State of Qualitative Tourism Research, "Annals of Tourism Research", vol. 27, no. 1, s. 164-187.
  23. Saldaña J. (2009) The Coding Manual for Qualitative Researchers, Sage, Los Angeles-London-New Delhi-Singapore-Washington DC.
  24. Scott J. (1991) Social Network Analysis: A Handbook, Sage Publications, London.
  25. Silverman D. (2008) Prowadzenie badań jakościowych, WN PWN, Warszawa.
  26. Stake R. (2009) Jakościowe stadium przypadku [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln, red., Metody badań jakościowych, WN PWN, Warszawa, s. 622- 654.
  27. Strategia rozwoju turystyki w Polsce na lata 2007-2013 (2007) Ministerstwo Gospodarki, Warszawa.
  28. Swaniewicz P. (1994) Pobudzanie rozwoju ekonomicznego, a dochody gminy: korzyść dla budżetu czy kosztowny patriotyzm lokalny? Analiza na przykładzie budżetu miejscowości uzdrowiskowej, "Samorząd Terytorialny", nr 9, s. 28-34.
  29. Tinsley R., Lynch P. (2001) Small tourism business networks and destination development, "International Journal of Hospitality Management", vol. 20, no. 4, s. 367-378.
  30. Wang Y., Fesenmaier D.R. (2007) Collaborative destination marketing: A case study of Elkhart county, Indiana, "Tourism Management", vol. 28, no. 3, s. 863-875.
  31. Wilkinson I., March R. (2008) Conceptual Tools for Evaluating Tourism Partnerships, w: Network Analysis and Tourism, red. N. Scott, R. Baggio, C. Cooper, Channel View Publications, Clevedon-Buffalo-Toronto, s. 27-39.
  32. Williams P.W. (1997) Strategic Partnership Development in Small and Medium Sized Tourism Enterprises, "The Tourism Review", 1, s. 20-35.
  33. Wood D.J., Gray B. (1991) Toward a comprehensive theory of collaboration, "Journal of Applied Behavioral Science", vol. 27, no. 2, s. 139-162.
  34. Zmyślony P. (2008) Partnerstwo i przywództwo w regionie turystycznym, AE Poznań, Poznań.
  35. Słownik języka polskiego [online] http://sjp.pwn.pl/szukaj/motyw [dostęp: 27.08.2011].
  36. Słownik języka polskiego [online] http://sjp.pwn.pl/szukaj/cel [dostęp: 27.08.2011].
  37. Słownik synonimów [online] http://www.slownik-synonimow.eu/?s=wsp% C3 praca&x=0&y=0 [dostęp: 26.03.2012].
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0867-3888
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu