BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Biernat Elżbieta (Warsaw School of Economics, Poland), Tomaszewski Paweł (Józef Piłsudski University of Physical Education in Warsaw), Gajewski Antoni K. (Pultusk Academy of Humanities)
Tytuł
Socio-demographic Determinants of Participation in Tourism Amongst Working Residents of Warsaw
Socjodemograficzne determinanty uczestnictwa w turystyce pracujących mieszkańców Warszawy
Źródło
Folia Turistica / Akademia Wychowania Fizycznego im. B. Czecha w Krakowie, 2012, nr 26, s. 239-255, tab., bibliogr. 24 poz.
Słowa kluczowe
Turystyka, Czynniki rozwoju turystyki, Rozwój turystyki, Aktywność turystyczna
Tourism, Tourism development factor, Tourism development, Tourist activity
Uwagi
streszcz., summ.
Kraj/Region
Warszawa
Warsaw
Abstrakt
Celem badań jest analiza związku czynników socjodemograficznych z uczestnictwem w turystyce pracujących mieszkańców Warszawy. Badaniami kwestionariuszowymi objęto 4400 losowo wybranych warszawiaków. Analizowano związki zmiennych socjodemograficznych z deklarowanym uczestnictwem w wyjazdach krótkookresowych, długookresowych i zagranicznych oraz liczbą tych wyjazdów w ostatnim roku. Związki pomiędzy poziomem aktywności turystycznej a zmiennymi charakteryzującymi strukturę socjodemograficzną badanych oceniono za pomocą analizy log-liniowej. Płeć, wiek, wykształcenie, zawód i dochody były wyraźnie związane z poziomem aktywności turystycznej. Do najbardziej aktywnych turystycznie należeli aktorzy i pracownicy naukowi. Na drugim biegunie plasowali się handlowcy oraz pracownicy służby zdrowia. Wyniki badań mogą pomóc w opracowywaniu planów marketingowych i segmentacji rynku oraz prognozowaniu przyszłych tendencji i kierunków rozwoju turystyki. (abstrakt oryginalny)

The aim of this research is to assess the relation between socio-demographic factors and the participation in tourism of employed residents of Warsaw. Material and methods: The questionnaire study included 4,400 randomly selected residents of Warsaw. Associations between the level of touristic activity and the variables characterizing the socio-demographic structure of respondents were assessed by log-linear modeling. Additionally, declared participation in the short-term, long-term, and foreign trips, as well as number of individual trips in the last year, were analyzed with respect to socio-demographic variables. Results: Gender, age, education, occupation, and income were significantly associated with the level of touristic activity. Actors and scientists were the most touristically active; on the opposite end were the groups of trade industry professionals, administrative and technical staff, and healthcare professionals. Conclusions: The results of the study might help in developing marketing plans and market segmentation strategies as well as forecasting the development trends of tourism. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Alegre J., Pou L. (2004) Micro-economic determinants of the probability of tourism consumption, "Tourism Economics", vol. 10(2), pp. 125-144.
  2. Alegre J., Pou L. (2006) An analysis of the microeconomic determinants of travel frequency. DEA Working Papers 18, Department of Applied Economics Universitat de les Illes Balears [online] http://dea.uib.es/ digitalAssets/136/136602_w18.pdf [accessed: 01.09.2011].
  3. Boksberger P.E., Sund K.J., Schuckert M.R. (2009) Between past, present and future - implications of socio-demographic changes in tourism [in:] R. Conrady, M. Buck (eds.). Trends and Issues in Global Tourism 2009 (pp. 29-36), Springer [online] http://eprints.mdx. ac.uk/5492/1/9783540921981-c1[1].pdf [accessed: 01.09.2011].
  4. Cardinal B.J. (2001) Role Modeling attitudes and physical activity and fitness promoting behaviors of HPERD professionals and preprofessionals, "Research Quarterly for Exercise & Sport", no. 72, pp. 84-91.
  5. Cardon G.M., Haerens L.E., Verstraete S., de Bourdeaudhuij I. (2009) Perceptions of a School-Based Self-Management Program Promoting an Active Lifestyle Among Elementary Schoolchildren, Teachers, and Parents, "Journal of Teaching in Physical Education", no. 28, pp. 141-154.
  6. Chavez D.J. (1995) Travel and tourism trends [in:] G.A. Vander Stoe (ed.), Proceedings of the 1994 Northeastem Recreation Research Symposium (pp. 243-244), U.S. Department of Agriculture, Forest Service, Northeastern Forest Experiment Station, Radnor, PA [online]. http:// www.nrs.fs.fed.us/pubs/gtr/gtr_ne198/gtr_ne198_243.pdf [accessed: 01.09.2011].
  7. Csikszentmihalyi M. (1990) Flow: The Psychology of Optimal Experience, Harper and Row, New York.
  8. Gibson H. (1998) Active sport tourism: who participates? "Leisure Studies", vol. 17(2), pp. 155-170.
  9. Glover P., Prideaux B. (2009) Implications of population ageing for the development of tourism products and destinations, "Journal of Vacation Marketing", vol. 15(1), pp. 25-37.
  10. Goel V., Jaiswal B. (2008) Impact of socio-demographic factors and marketing strategies on tourism. Industry in India. Conference on Tourism in India - Challenges Ahead, 15-17 May 2008, Indian Institute of Management Kozhikode [online] http://dspace.iimk.ac.in/bitstream/2259/560/1/218- 225+Bhawna+Jaiswal.pdf [accessed: 01.09.2011].
  11. Heilbrun J., Gray C. (1993) The Economics of Art and Culture. An American Perspective, Cambridge University Press, Cambridge.
  12. Henderson K., Bialeschki D., Gibson H., Huidi M., Kelly J. (2000, September 17-20) Gender inclusion: still an issue after all these years? Trends 2000: Shaping the future. The 5th Outdoor Recreation and Tourism Trends Symposium, Lansing, MI.
  13. Ilak Peršurić A.S., Tezak A. (2009) The influence of socio-demographic characteristics of tourists on their interest for organic food in Istria, Croatia, "Agricultural Economics", vol. 55(6), pp. 296-305 [online] http://journals. uzpi.cz/publicFiles/07902.pdf [accessed: 01.09.2011].
  14. Institut National de la Statistique et des Etudes Economiques (2006) Le tourisme en Frence Edition 2005, Paris.
  15. International Standard Classification of Occupations [online] http://www. ilo.org/public/english/bureau/stat/isco/isco68/major.htm [accessed: 01.09.2011].
  16. Kattiyapornpong U., Miller K.E. (2008) A practitioner's report on the interactive effects of socio-demographic barrier´s to travel, "Journal of Vacation Marketing", vol. 14(4), p. 357.
  17. Kastenholz E., Carneiro M.J., Eusébio C. (2005) The impact of socio-demographics on tourist behavior - analyzing segments of cultural tourists visiting Coimbra, Arnhem: ATLAS [online] http://www.tram-research. com/atlas/Aveiro.pdf [accessed: 01.09.2011].
  18. Lobelo F., Duperly J., Frank E. (2009) Physical activity habits of doctors and medical students influence their counseling practices, "British Journal of Sports Medicine", no. 43, pp. 89-92.
  19. Lehto X.Y., Jang S., Achana F., O'Leary F.T. (2008) Exploring tourism experience sought: a cohort comparison of Baby Boomers and the silent generation, "Journal of Vacation Marketing", vol. 14(3), pp. 237-252.
  20. Merriman N. (2000) Beyond The Glass Case: The Past, The Heritage and The Public, Walnut Creek, California: Left Coast Press.
  21. Meric H.J., Hunt J. (1998) Ecotourists motivational and demographic characteristics: a case of North Carolina travelers, "Journal of Travel Research", no. 36(Spring), pp. 57-61.
  22. Schuster J.M.D. (1995) The public interest in the art museum's public [in:] S. Pearce (ed.), Art in Museums, The Athlone Press, London, pp. 109- 142.
  23. Teaff J.D., Turpin T. (1996) Travel and elderly. "Parks and Recreation", vol. 3(6), pp. 16-19.
  24. Toivonen T. (2001, October 18-20) Who takes holiday trip? Study on Socioeconomics Background of Tourists in 15 EU Countries. 10th Nordic Symposium, Vasa, Finland [online] http://www.wasa.shh.fi/konferens/ abstract/b9-toivonen.pdf [accessed: 15.02.2011].
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0867-3888
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu