BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Pleśniak Agnieszka (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
Tytuł
Charakterystyka wybranych modeli zachowań konsumentów
Description of Selected Consumer Behaviour Models
Źródło
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Ekonometria (13), 2004, nr 1010, s. 100-116, tab., bibliogr. 18 poz.
Tytuł własny numeru
Zastosowania metod ilościowych
Słowa kluczowe
Zachowania konsumenta, Profil konsumenta, Marka produktu
Consumer behaviour, Customer profile, Product brand
Uwagi
summ.
Abstrakt
Zostały przedstawione wybrane modele, które wiążą preferencje konsumentów z udziałem marki w rynku. (fragment tekstu)

Consumer behaviour is a сотріех phenomenon. It is difficult to соver all aspects of consumer behaviour in one model, so researchers usually concentrate on some of its aspects. Models presented in this article connect brand choice preferences with market share of a brand. NBD - Dirichlet model requires only two parameters to be estimated and covers major aspects of consumer behaviour such as duplication law and double jeopardy. It has been used for many product categories with good results. However, it assumes that the market should not be segmented. Other models, i.e. G-S (Grover, Srinivasan) and J-B-C (Jain, Bass, Chen) assume that market is segmented. Both models use brand choice probabilities to extract segments by using the maximum likelihood method but their approach to incorporating heterogenity of consumer brand choice probabilities is different. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Barnard N.R., Ehrenberg A.S.C., Robust Measures of Consumer Brand Beliefs, "Journal of Marketing Research" 1990, 27 (listopad), 477-484.
  2. Bass A.P., Jeuland A., Wright G.P., Equilibrum Stochastc Choice and Market Penetration Theories: Derivations and Comparisons, "Management Science" 1976, 22 (czerwiec), 1051-1063.
  3. Dillon W.R., Madden Т., J., Mulani N., Scaling Models for Categorical Variables: An Application of Latent Structure Models, "Journal of Consumer Research" 1983, 10 (wrzesień), 209-223.
  4. Ehrenberg A.S.C., Nowe gatunki a istniejący rynek, [w:] M. Lambkin (red.), Zachowanie konsumenta. Koncepcje i badania europejskie, PWN, Warszawa 2001.
  5. Ehrenberg AS.C., Goodhardt G.J., Barwise T.P., Double Jeopardy Revisited, "Journal of Marketing Research" 1990, 54 (luty), 82-91.
  6. Ehrenberg, A.S.C., Repeat Buying - Theory and Applications, Amsterdam: North-Holland, wyd. 2, 1988 Charles Griffin and Company LTD, London, Oxford University Press, New York 1972.
  7. Goodhardt G.J., Ehrenberg A.S.C., Chatfield C., The Dirichlet: A Comprehensive Model of Buying Behaviour, "Journal of the Royal Statistical Society" 1984, seria A nr 147, 5, 621-655.
  8. Goodman L.A., Exploratory Latent Structure Analysis Using Both Identifiable and Unidentifiable Models, "Biometrika" 1974, 61, 215-231.
  9. Grover R., Srinivasan V., A Simultaneous Approach to Market Segmentation and Market Structuring, "Journal of Marketing Research" 1987, 24 (maj), 139-153.
  10. Jachnis A., Terelak J.F., Psychologia konsumenta i reklamy, Oficyna wydawnicza Branta, Bydgoszcz 1998.
  11. Jain D., Bass F.M., Yu-Min Ch., Estimation of Latent Class Models with Heterogeneous Choice Probalities: An Application to Market Structuring, "Journal of Marketing Research" 1990, 27 (luty), 94-101.
  12. Jeuland A.P., Bass F.M., Wright G.P., A Multibrand Stochastic Model Compounding Heterogeneus Erlang Timing and Multinominal Choice Processes, "Operations Research" 1980, 28 (marzec-kwiecień), 255-277.
  13. Keng K.A., Ehrenberg A.S.C., Patterns of Store Choice, "Journal of Marketing Research" 1984, 21 (listopad), 399-409.
  14. Lambkin M. (red.), Zachowanie Konsumenta: Koncepcje i Badania Europejskie, PWN, Warszawa 2001.
  15. Mosimann J.E., On the Compound Multinominal Distribution, the Multivariate b-distribution and Correlations among Proportions, "Biometrika" 1962, 49, 65-82.
  16. Mosiman J.E., On the Compound Negative Multinominal Distribution and Correlations among Inversely Sampled Pollen Counts, "Biometrika" 1963, 50, 63-54.
  17. Smyczek S., Modele zachowań rynkowych konsumentów, "Marketing i Rynek" 2003, nr 1.
  18. Smyczek S., Modele zachowań rynkowych konsumentów, "Marketing i Rynek" 2003, nr 2.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
1507-3866
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu