BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Chyżna Olga (Narodowy Pedagogiczny Uniwersytet, Kijów, Ukraina), Andruszkiewicz Fabian (Uniwersytet Opolski)
Tytuł
Edukacja jutra - determinanty przemian systemu edukacji w Polsce i na Ukrainie
Education of Tomorrow - Determinants of Transformations of the Education System in Poland and Ukraine
Źródło
Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie / Politechnika Śląska, 2016, z. 98, s. 15-25, bibliogr. 22 poz.
Słowa kluczowe
Edukacja, Rozwój społeczny, Społeczeństwo oparte na wiedzy, Innowacje
Education, Social development, Knowledge-based society, Innovations
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
W artykule przedstawiono problemy edukacji jutra w Polsce i na Ukrainie. Zdefiniowano problemy ukraińskiego systemu edukacyjnego, utrudniające rozwój jednostki i społeczeństwa. Przeanalizowano przyczyny niestosowania właściwego podejścia do edukacji w programach nauczania i podręcznikach. Zaproponowano zmianę podstawowych aspektów polskiej i ukraińskiej edukacji, aby mogły sprostać wymaganiom współczesnego świata. Konkludując zaprezentowaną refleksję, raz jeszcze należy przypomnieć, iż współczesne przemiany edukacyjne oparte być muszą na ustanawianiu strategii oraz działań szczegółowych w zakresie uczenia się na przestrzeni całego życia. Od powodzenia w realizacji tego przedsięwzięcia zależeć będzie w znacznym stopniu proces przechodzenia do społeczeństwa opartego na wiedzy. (abstrakt oryginalny)

The article presents the problems of tomorrow's education in Poland and Ukraine. The problems of the Ukrainian education system hindering the development of the individual and society are definied in this paper. Moreover, the reasons why the right approach to education is not used in the curriculum and textbooks are analysed herein. The article presents propositions to change the fundamental aspects of Polish and Ukrainian education in order to meet the requirements of the modern world. To recapitulate, once again it should be noted that modern education transformations must be based on the establishment of strategies and specific actions in the field of lifelong learning. The process of transition to a knowledge-based society will depend, to a large extent, on the success of the above-mentioned actions and strategies. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Andruszczenko W.: Inowacyjny rozwitok oświaty w strategii "ukraińskowo proriwu". "Wyższa Oświata Ukraina", nr 2, 2008.
  2. Andruszczenko W.: Szkolnictwo wyższe w kontekście globalnym. "Szkolnictwo Wyższe na Ukrainie", nr 3, Kijów 2002.
  3. Andruszkiewicz F.: Globalizacyjna koncepcja współczesnych innowacji (filozoficzno-komparatywna analiza modernizacyjnych procesów w edukacyjnych systemach Ukrainy i Polski). Autoryzowany przekład z języka rosyjskiego. Wid-wo NPU im. М.P. Dragomanowa, Kijów 2014.
  4. Kostkiewicz J. (red.): Aksjologia edukacji dorosłych. Lublin 2004.
  5. Bek U.: Czto takoje globalizacja? - М.: Progres  Tradicija, 2001.
  6. Bech W.P.: Technokrayizm u diskursji problem wiszczoi szkoły: monografia / W.P Bech, І.W. Malik ; za red. W.P. Becha. - К.: Wid-wo NPU im. М.P. Dragomanowa, 2009.
  7. Day C.: Rozwój zawodowy nauczyciela. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.
  8. Matusiak K.B., Kuciński J., Gryzik A. (red.): Foresight kadr nowoczesnej gospodarki. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczość, Warszawa 2009.
  9. Wallerstain I.: Analiz mirowych sistem i sytuacji w sobremiennom mire. SPB.: Uniwersyteckaja kniga, 2001.
  10. Kissinger G.: Nużna li Amerike wniesznaja polityka? К diplomatii dla ХХI wieka. - М.: Ladomir, 2002.
  11. Lewowicki T.: Przemiany oświaty. Szkice o ideach i praktyce edukacyjnej. Warszawa 1997.
  12. Kołodziejczyk W., Polak M.: Jak będzie zmieniać się edukacja. Wyzwania dla polskiej szkoły i ucznia. Instytut Obywatelski, Warszawa 2014.
  13. Lewowicki T.: Przemiany oświaty. Szkice o ideach i praktyce edukacyjnej. Warszawa 1997.
  14. Loy Т.: Globalizacja, gosudarstwo, demokratia. Obraz nowoj politeczeskoj nauki//Polis. Nr 5, 1999.
  15. Panarin A.S.: Globalnoje politeczeskoje prognorizowanie. M.: Algoritm, 2002.
  16. Toffler E.: Metamorfoza własti. - М.: ООО "Izdatelstwo AST", 2001.
  17. Tapscott D.: Cyfrowa dorosłość, czyli jak pokolenie sieci zmienia świat. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010.
  18. Górnicka B.: Usamodzielnienie jako forma zapobiegania wykluczeniu społecznemu młodzieży niedostosowanej społecznie  rola i zadania pedagoga, [w:] Z. Bartkowicz, A. Weglinski, A. Lewicka (red.): Powinności i kompetencje w wychowaniu osób niedostosowanych społecznie. Wydawnictwo UMCS, Lublin 2010.
  19. Raport: Polska 2050, Komitet Prognoz "Polska 2000 Plus". Polska Akademia Nauk, Warszawa 2011.
  20. Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.
  21. Społeczeństwo w drodze do wiedzy. Raport o stanie edukacji. Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2011.
  22. CEDEFOP, Skill needs in Europe. Focus on 2020. Office for Official Publications of the European Communities, Luxembourg 2008.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1641-3466
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu