- Autor
- Syroczyńska Anna (Wrocław University of Economics)
- Tytuł
- Corporate Social Responsibility and the Concept of Good Governance - Depending Analysis and Functioning
- Źródło
- Journal of Quality and Environmental Studies, 2015, vol. 1, nr 1, s. 16-23, bibliogr. 17 poz.
- Słowa kluczowe
- Dobre rządzenie, Zarządzanie publiczne, Organizacje społeczne, Odpowiedzialność przedsiębiorstwa
Good governance, Public governance, Social organisations, Enterprise responsibility - Uwagi
- summ.
- Abstrakt
- Purpose: The primary purpose of this article is to present the relationship between the concept of good governance and social responsibility of the organization. Design/methodology/approach: critical analysis of the text. Findings: Social responsibility is one of the areas of management science, which for many years enjoyed unflagging popularity. Corporate social responsibility and public administration connect a strong relationship. Primarily public administration units should be responsible to society. The current socio-economic system forced the public administration to pay attention the social responsibility. The aim of the concept of social responsibility is besides sustainable development and improving the quality of life of local communities well as improving their position in the arena of regional, national and international. The priority for an entity operating in the spirit of social responsibility has become to achieve a balance between the interests of efficiency and social and environmental. An innovative approach to management in public administration is good governance - a concept brought to life by the World Bank by publishing the Principles for the change in the operation of public administration. Originality/value: The article describes ethics as the foundation of social responsibility. It also describes the relationships that exist between sustainability and social responsibility and identifies good governance as a new concept of public management.(original abstract)
- Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Bartkowiak G., Społeczna Odpowiedzialność Biznesu w aspekcie teoretycznym i empirycznym, Wyd. Difin, Warszawa 2011.
- Firma = Etyka, Zeszyt 1 Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa 2009.
- Gasparski W., Etyka biznesu - szkice do portretu, w: Etyka biznesu, red. Dietl J., PWN, Warszawa 1997.
- Hausner J., Administracja publiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
- Kiełczewski D., Konsumpcja a perspektywy zrównoważonego rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2008.
- Koncepcja Good Governance - refleksje do dyskusji, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2008.
- Kotarbiński T., Medytacje o życiu godziwym, Warszawa 1985.
- Laszlo CH., Firma zrównoważonego rozwoju, Wydawnictwo Studio EMKA, Warszawa 2008.
- O'Toole L., Intergovernmental Relations in Implementation, w: Handbook of Public Administration, Thousand Oaks, Sage, London 2003.
- Pratley P., Etyka w biznesie, Wyd. Gebethner & Ska, Warszawa 1998.
- Rudolf W., Marketing terytorialny w działalności samorządu terytorialnego, w: Gospodarka lokalna i regionalna w teorii i praktyce, Prace Naukowe AE we Wrocławiu, Wydawnictwo AE im. Oskara Langego, Wrocław 2005.
- Ryan L.V., Sójka J., Etyka biznesu. Z klasyki myśli amerykańskiej, Wydawnictwo Polskiej Prowincji Dominikanów W DRODZE, Poznań 1997.
- Społeczna odpowiedzialność biznesu a zrównoważony rozwój przedsiębiorstw, Zuzek D.,, Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, T.21, Nr. 2, Grudzień 2012.
- Szymankiewicz M., Społeczna odpowiedzialność w relacjach międzysektorowych, wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015.
- Wilkin J., Wielofunkcyjność rolnictwa - konceptualizacja i operacjonalizacja zjawiska, Wieś i Rolnictwo Nr 4, 2009.
- Wskaźniki ekorozwoju, red. Borys T., Wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok 1999
- Zalewski A., Nowe zarządzanie publiczne w polskim samorządzie terytorialnym, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2005.
- Cytowane przez
- ISSN
- 2450-5137
- Język
- eng