BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Tavanti Marco (DePaul University in Chicago)
Tytuł
Sustainable Value Management - Leading Organizations Towards an Integrated Bottom Line
Zarządzanie poprzez wartości - w kierunku rozwoju organizacji
Źródło
Organizacja i Zarządzanie : kwartalnik naukowy, 2009, nr 4 (8), s. 153-165, bibliogr. 28 poz.
Słowa kluczowe
Zarządzanie przez wartość, Rozwój zrównoważony, Społeczna odpowiedzialność biznesu, Tworzenie wartości
Management by value, Sustainable development, Corporate Social Responsibility (CSR), Value creation
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Organizacja pozbawiona podejścia zintegrowanej linii przewodniej nie została zaprojektowana, by przetrwać. Zarządzanie wartością jest klejem organizacyjnym, który stwarza możliwości dla integracji równowagi finansowej ze społeczną odpowiedzialnością i troską o środowisko. Niniejszy artykuł wskazuje na zarządzanie wartością zrównoważoną w kontekście współczesnego rozwoju w zakresie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, zrównoważonego rozwoju oraz potrójnej linii przewodniej. Autor dowodzi, iż równowaga gospodarcza, społeczna i środowiskowa wymaga zintegrowania wokół zarządzania skupionego na wartości. Tworzenie zrównoważonej wartości przez liderów i menadżerów prowadzi do zrównoważonego wzrostu praktyk menadżerskich ukierunkowanych na przynoszenie korzyści zarówno udziałowcom, jak i interesariuszom. (abstrakt oryginalny)

An organization without an integrated bottom line approach is not designed to last. Value management is the organizational glue which makes it possible to integrate financial sustainability with social responsibility and environmental concerns. This paper suggests sustainable value management in the context of recent developments in corporate social responsibility, sustainability and the triple bottom line. The author argues that economic, social, and environmental sustainability needs to be integrated into value-centered management. Sustainable value creation with leaders and managers leads to sustainable growth for 21st century managerial practices aiming to benefit both shareholders and stakeholders. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Anderson R.: Climbing Mount Sustainability. Quality Progress 2004, no. 37(22), p. 32-37.
  2. Barlett P.F.: Chase G.W.: Sustainability on campus: Stories and strategies for change. MIT Press, Cambridge, MA 2004.
  3. Brundland G.H.: Our Common Future. World Commission on Environment and Development. Brussels 1987.
  4. Collins J., Porras J.: Built to Last: Successful Habits of Visionary Companies. Harper Business, New York 1997.
  5. Dyllick T., Hockerts K.: Beyond the business case for corporate sustainability. Business Strategy and the Environment 2002, no. 11, p. 130-141.
  6. Elkington J.: Enter the triple Bottom Line, [in:] Henriques A., Richardson J. (eds.): The Triple Bottom Line: Does It All Add Up? Earthscan, London 2004, p. 1-16.
  7. Esquer-Peralta J., Moure-Eraso R.: Sustainability management systems (SMS): An integrative approach to management systems towards sustainable development. Thesis (Ph.D.). University of Massachusetts. Lowell 2007.
  8. Furnham A.: Management intelligence: Sense and nonsense for the successful manager. Houndmills, Basingstoke. Palgrave Macmillan, Hampshire 2008.
  9. Friedman M.: The social responsibility of business is to increase profits. The New York Times Magazine 1970.
  10. Garriga E., Melé D.: Corporate social responsibility theories: mapping the territory. Journal of Business Ethics 2004, no. 53(1), p. 51-71.
  11. Gomes R., Tesolin L.: Sustainability partnerships Moving from goodwill to action: a guide to creating meaningful partnerships for sustainable development. Canadian Institute for Environmental Law and Policy, Toronto 2003.
  12. Hawken P., Lovins A.B., Lovins L.H.: Natural capitalism: Creating the next industrial revolution. Little, Brown and Co., Boston 1999.
  13. Kotler P., Lee N.: Corporate social responsibility: doing the most good for your company and your cause. John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey 2005.
  14. Laszlo C.: The sustainable company: how to create lasting value through social and environmental performance. Island Press, Washington, DC 2003.
  15. Laszlo C.: Sustainable value: how the world's leading companies are doing well by doing good. Stanford Business Books, Stanford, CA 2008.
  16. Lee M.: A review of the theories of corporate social responsibility: Its evolutionary path and the road ahead. International Journal of Management Reviews 2008, no. 10(1), p. 53-73.
  17. Lydenberg S.D.: Corporations and the public interest: Guiding the invisible hand. Berrett-Koehler, San Francisco 2005.
  18. Miller M.: The tyranny of dead ideas: Letting go of the old ways of thinking to unleash a new prosperity. Times Books, New York 2009.
  19. Narayan-Parker D., Petesch P.L.: Moving out of poverty. Vol. 1, Cross-disciplinary perspectives on mobility. Palgrave, Basingstoke 2007.
  20. Savitz A.W., Weber K.: The triple bottom line: How today's best-run companies are achieving economic, social, and environmental success - and how you can too. John Wiley & Sons, Inc., San Francisco, CA 2006.
  21. Smith A.: The Invisible hand. Penguin great ideas. Penguin Books, London 2009.
  22. Sfeir-Younis A.: The Ethical and Spiritual Dimensions of Sustainable Development. The Zambuling Institute for Human Transformation (ZIHT) 2007. Available at www.silentpeacemeditation.com
  23. Soto H.D.: The mystery of capital: Why captitalism triumphs in the West and fails everywhere else. Basic Books, New York 2000.
  24. Stead J.G., Stead W.E.: Management for a small planet. M.E. Sharpe, Armonk, New York 2009.
  25. Steger U.: Sustainability partnerships: The manager's handbook. Palgarve Macmillan, Basingstoke 2009, www.palgraveconnect.com/doifinder/10.1057/9780230594685.
  26. Sulak Sivaraksa, Kotler A., Bennett N.: The wisdom of sustainability: Buddhist economics for the 21st century. Koa Books, Kihei, Hawai'i 2009.
  27. Van Marrewijk M.: Concepts and definitions of CSR and corporate sustainability: between agency and communion. Journal of Business Ethics 2003, no. 44(2), p. 95-105.
  28. Waddock S., McIntosh M.: Beyond corporate responsibility: Implications for management development. Business and Society Review 2009, no. 114(3), p. 295-325.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-6116
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu